12.8.2010 | Vanhat blogit

Hyvä mainos vs. medialukutaito

Eilinen M&M kertoi niin ikään eilisessä Aamulehdessä julkaistun Tolu-mainoksen ruuhkauttaneen lehden puhelinvaihteen. Lukijat olivat huolissaan musteen kadottaneesta sivusta ja lukematta jäävistä uutisista.

Yksi puhelu menisi vielä satunnaisen höyrypään piikkiin, mutta ruuhkautunut puhelinlinja kertoo tamperelaisten äo:n sijaan kansalaisten huolestuttavalla tasolla olevasta medialukutaidosta. Suomalaiset uskovat painettuun sanaan ja yhdeksän uutisiin – sumeasti, ajattelematta, että julkaistavat uutisetkin valitsee ihminen. Tai pullollinen Tolua.

Mitä sitten? Taitavan markkinoijan kannalta tapaus on selvä. Muuta kulttuuria: pidä lukijat sokeina, ja saa toimittajat täyttämään sivut omalla propagandallasi.

 

Roope Ruotsalainen

Roope Ruotsalainen

Lisää aiheesta