18.3.2008 | Vanhat blogit

Ilmaisia työntekijöitä?

Mainostajien liiton seminaarissa puhuttiin viime torstaina yhteisöllisyyden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Päällimmäisenä asiana mieleen jäi yhteisöjen valtava voima, jonka markkinoija voi parhaimmillaan valjastaa kilpailueduksi ja menestystarinaksi, mutta onnistuu pahimmillaan kääntämään myös itseään vastaan.

Yksi menestystarinoista on Star Wreck – elokuva, jonka tekeminen lähti liikkeelle viiden nuoren suomalaismiehen aloitteesta laajentuen lopulta maailmanlaajuiseksi yhteisöksi. Elokuvan ympärille muodostunut yhteisö toimi niin toteuttajana, elokuvan levittäjänä kuin suurimpana markkinointivoimanakin. Star Wreck Studiosin toimitusjohtajan Stephen Leen mukaan ihmiset osallistuvat, koska haluavat olla osana jotakin suurempaa, eivät rahan vuoksi. Yhteisön jatkuva osallistaminen sekä kuunteleminen ovat menestyksen salaisuus.

Nyt kun uuden leffan, Iron Skyn (joka muuten perustuu ajatukselle: 1945 natsit menivät kuuhun, vuonna 2018 he ovat palanneet) tuotantoa ei ole edes vielä aloitettu, myyvät fanit jo täyttä häkää t-paitoja ja tekevät omia trailereita elokuvasta ympäri maailmaa, vapaaehtoisesti tietenkin. Yrityksen lähtiessä brändinsä kanssa mukaan tällaiseen toimintaan, on globaali näkyvyys taattu, vaikka elokuva ei rahallisesti tuottaisi mitään

Tulevaisuudessa myös kuluttajasuositusten hyödyntäminen tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa tulevat kasvamaan. Mm. Facebook on onnistunut tässä osittain hyvin, saaden isot yritykset mukaan toimintaan. Toisaalta Facebook on unohtanut yhden olennaisen asian, kysyä lupaa kuluttajilta. Ihmisiä kun alkaa ärsyttämään, jos heiltä ei kysytä. Ja yhteisön lähtiessä vastarintaan voi hyvä idea vesittyä turhaan.

Kuuntelemisen lisäksi on yhteisön mielipiteet otettava aidosti huomioon myös itse toiminnassa. Pahempaa jälkeä kuin osallistamatta jättämisellä, voidaan itse asiassa saada aikaan, jos yhteisöä ensin pyydetään osallistumaan ja sitten ei huomioidakaan tätä mitenkään toiminnassa. Yrityksen kilpailukyky riippuu olennaisesti siitä, kuinka hyvätasoista dialogia se pystyy käymään kuluttajien kanssa, ja miten tämä dialogi pystytään hyödyntämään markkinoinnissa.

Yhteisötapahtumien sponsoroinnissa pätee samat lait. Microsoftin vastaanotto Assemblyssa oli lämmin vasta kun se keksi erilaisen, yhteisön tarpeista lähtevän tavan mennä mukaan ja sponsoroi tapahtumaa viemällä paikan päälle sänkyjä, joista oli pulaa. Assemblyhän on nelipäiväinen tietokonefestari, jonne tuhannet nuoret kokoontuvat pelaamaan ja tapaamaan samanhenkisiä ihmisiä, ideana viettää koko neljä vuorokautta paikan päällä.

Elisa Manninen

Elisa Manninen

Lisää aiheesta