9.10.2012 | Vanhat blogit

Kansalaiset järkyttyivät, Facebook muuttui taas: katso miten!

Verkkojulkaisuilla on nykyään mistä kirjoittaa. Facebook muuttuu päivittäin, ellei viikoittain ja joka kerta me käyttäjät järkytymme ainakin keskustelupalstoilla. Yrityksille ja mainonnan tekijöille muutoksien perässä pysyminen on elinehto. Tässä pikakertaus viime aikojen tapahtumiin ja lopussa yhteenveto siitä mitä tämä kaikki oikein merkitsee.

1. Facebookilla on nyt miljardi käyttäjää. Tämä ei ole todellinen määrä, sillä valitettavasti luvussa on edelleen mukana tupla-, feikki- ym. tilit. Mutta mitä sitä kiistämään, luku on silti merkittävä. (Suomessa profiileja tällä hetkellä päälle 2,2 miljoonaa, näistä yli puolet käyttää myös mobiilisti. +55-vuotiailla päälle 323 000 profiilia, ihan kiva luku tämäkin.)

2.  Mainonta on osa uutisvirtaa – ja tulee olemaan ainakin toistaiseksi. Skeptisyys nousee esille ainakin Hesarin kolumnissa (Firmabook) ja ärsytyksen rajoja testaillaan koko ajan. Kuinka monta mainosta uutisvirtaan mahtuukaan ennen kuin käyttäjät menettävät hermonsa? Vai totutaanko tähänkin vain osana sisältöä?

Uutisvirtamainokset yksinkertaisesti toimivat. Jos yrityksellä on FB-sivu, ei standard adien käyttämistä suositella enää ollenkaan. Page post -mainokset pääsevät sivun oikean laidan lisäksi myös uutisvirtaan niin pöytäkoneilla, tableteilla kuin mobiilissakin; ne ovat suurempia, visuaalisempia ja enemmän sisällön näköistä. Testit ovat todistaneet, että page post -mainokset (kuvan ja linkin kanssa) toimivat paremmin myös FB:n ulkopuolelle ohjaavana kuin normaalit mainokset; linkin CPC-hinta oli 70 % edullisempi kuin standard adilla. Ei kun hyviä, mainontaan soveltuvia postauksia suunnittelemaan yhdessä kanssamme. Näillä ohjeilla pääsee alkuun: Page post best practices.

3.  Mobiili on in ja hot. Mutta kuinka moni miettii FB-applikaatioita tehdessään, että niiden tulisi toimia myös mobiilisti? Onko sivun päivityksissä linkitettävä sisältö mobiilioptimoitua, etenkin jos ohjataan omille sivuille? Kun postaukset ja täten uutisvirtamainokset ovat ainoa keino yrityksille näkyä myös yli miljoonalle mobiilikäyttäjälle, kannattaa sisältöä miettiä myös tältä kantilta.

4.  Offersit ovat avoinna kaikille yli 500 tykkääjän sivuille. Ensimmäinen kokeilu on ilmainen. Oletpa sitten kivijalkamyymälän, verkkokaupan tai mediatoimiston edustaja (Dagmarin sivuilla kahvittelutarjous), suosittelemme kokeilemaan osana viestintää – ja tietenkin niin, että henkilökunta on tarjouksista perillä.

5. Laskiko Facebook sivujen tavoittavuutta tahallaan? Siinä tämän hetken kuuma peruna. Edgerank Checker kirjoitti aiheesta artikkelin; havainnointien perusteella väite pitää paikkansa. Tukisi tietenkin rahanansaintalogiikkaa, sillä nyt yritysten pitää maksaa, jotta sisältö pääsee entistä useamman nähtäväksi. Tässä ei ole mitään väärää niin kauan kuin rahoille saadaan vastinetta: (laadukasta) liikennettä, edullisempi CPA-hinta kuin muissa kanavissa, jakoja, tykkäyksiä, osallistumisia…

6.  Lahjabusiness, verkkokauppa. Puhutaan jo F-commercesta. Ensin avattiin Facebook Gifts, sitten julkistettiin testi-yhteistyö Want ja Collect-nappuloiden lisäämiseksi kuviin (Mukana Michael Kors, Pottery Barn, Fab). Ennen näitä  ulkopuolinen toimija lisäsi jo applikaatioonsa notifikaatiot. Tykkääjää pystyttiin muistuttamaan, jos jonkin hänen seuraamansa tuotteen hintaa alennettiin, tuli uusia värejä tai tietty merkki lisäsi uusia tuotteita. Seurataan mielenkiinnolla, hypätään kelkkaan heti kun Suomi saa luvan.

7. Myös postauksia voi targetoida entistä tarkemmin. Iän, sukupuolen, paikkakunnan, parisuhdestatuksen, koulutuksen tai työpaikan mukaan. Näin postaus näkyy uutisvirrassa vain niille, joille se kohdennettiin; FB-sivulla kaikki postaukset näkyvät kaikille.

8.  Hakusanamainontaa Facebookissa? Ei aivan, mutta melkein. Täällä saa kohdentaa kilpailijoiden FB-sivujen sanoilla mielinmäärin. Ainakaan vielä ei voi kohdentaa puolikkaita sanoja tai väärinkirjoitettuja sivujen nimiä, kohdennuksien pitää olla olemassa olevia sivuja. Ei syö paljoa budjettia ja tuo kuitenkin tuloksia niin klikkien kuin tykkääjienkien muodossa.

9.  Asiakkuusmarkkinointia myös sosiaalisessa mediassa. Oletko kyllästynyt tykkääjien keräämiseen iPad2-kisoill? Nyt voimme syöttää mainostentekojärjestelmään olemassa olevat rekisterit ja kohdentaa mainontaa sen mukaan. Viesti voi olla aivan eri – asiakaspalvelu, kanta-asiakasedut ja tosi-fanius muutamina esimerkkeinä.

10.  Re-targetointi. Tuttua jo monille, monissa medioissa, mutta vasta nyt mahdollista Facebookissa. Useat ensimmäiset testaajat raportoivat erittäin lupaavia tuloksia.

….ja paljon paljon paljon muuta. Uutta tulee ja vanhaa poistuu huimaavaa vauhtia. Autamme asiakkaitamme pysymään kärryillä ja saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset. Facebook vaatii tänä päivänä suunnittelua, optimointia, testausta ja seurantaa. Entistä enemmän jatkuvaa tekemistä, sisältölähtöistä markkinointia ja hyvin erilaista viestimistä kuin perinteinen media.

Menikö pää sekaisin? Ota yhteyttä, niin selvitetään asiat juurta jaksain!

Heini Ulmanen

Heini Ulmanen

Lisää aiheesta