18.4.2007 | Vanhat blogit

Konvergenssi ja mediakentän pirstaloituminen

Konvergenssi on kuollut, kauan eläköön Konvergenssi! Konvergenssi – tuo ihanainen sana jota viljellään kaikissa yhteyksissä, jotka liittyvät jotenkin mediakentän muutoksiin, Telecom-teollisuuteen, kännyköihin tai netin tulevaisuuteen. Mutta, mitä se oikeasti tarkoittaa? Konvergenssihan sanatarkasti tarkoittaa yhdentymistä, yhdistymistä tai yhteenliittymistä. Kuitenkin sitä käytetään huolettomasti myös sellaisissa yhteyksissä missä tulisi käyttää päinvastaista termiä eli divergenssiä, joka puolestaan tarkoittaa pirstaloitumista tai hajoamista.

Tässä pientä pohdintaa missä kaikkialla konvergenssi on paikallaan ja missä
taasen divergenssi. Kaaviossa on kuvattu perusmallinen ”kanavaputki”, sisällön tuottajilta kuluttajille.

Media-alan sisällä tapahtuu siis konvergenssiä ja divergenssiä yhtäaikaisesti.

Teollisuuskonvergenssi (Industry Convergence)

Media, IT, Telecom ja viihdeteollisuuden sisällä tapahtuu konvergenssiä. Yritykset yhtyvät yli rajojen, esimerkiksi ostamalla vrt. Newscorp osti MySpacen ja Google ostanut offline mediapajoja.

Sisältö ja kanava divergenssi (media divergence)
Sisällön ja kanavien määrä televisiossa, netissä ja lehdissä yms. on kasvanut ja kasvaa nopeasti. Huomio pirstaloituu.

Teknologiakonvergenssi (Network convergence or tech convergence)
IP-pohjaisuuten siirtyminen

Päätelaitekonvergenssi (device convergence)
Kaikki teknologiat pakataan samaan laitteeseen. Multimediatietokone tai muu laite jossa on PC, puhelin, musiikkisoitin yms.

Vaihtoehtojen pirstaloituminen (Attention divergence)
Kohta voi tietokoneelta, kännykästä tai tv:stä katsoa 100 tv-kanavaa tai 100 nettisivua? Mistä aika?
Vaihtoehtoisesti missä markkinoida?

Nämä ei missään nimessä ole mitään kiveenkirjoitettuja faktoja konvergenssista. Mitä mielä olette koko keskustelusta. Onko tällä väliä?

 

Sami Salmenkivi

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta