3.1.2014 | Vanhat blogit

Kristallipallo kirkkaana kohti sisältömarkkinointia

Mitä vuosi 2014 tuo tullessaan? Viisas sen tietää ja rohkea uskaltaa ennustaa. Mutta yksi on varmaa: sisältömarkkinoilla kilpailevat nyt kaikki. Voittajiksi voisi veikata niitä, jotka keskittyvät houkuttelevan sisällön lisäksi laadukkaaseen käyttökokemukseen, uusien jakelukanavien ja -tapojen haltuunottoon sekä koko toiminnan tehostamiseen.

Huikea oli tieteisnero Isaac Asimovin 50 vuotta sitten luoma visio vuodesta 2014. Hän näki maailman, jossa mobiililaitteet ovat arkea, puhelimella voi lukea kirjoja ja koneet tekevät työt. Ihmiset ovat koneiden paimenia ja robotitkin yleistyvät. Hyvin nykypäivää.

Median käyttötottumuksemme ovat olleet murroksessa, joka vain kiihtyy – jo 2-vuotiaat käyttävät tabletteja suvereenisti ja nyt yli 55-vuotiaatkin ostavat yhä enemmän tabletteja. Talouselämän uutisoimassa Deloitten tutkimuksessa ennustettiin, että käytössä on yli 2 miljardia älypuhelinta, 300 miljoonaa tablettia ja miljardi kannettavaa tietokonetta maailmanlaajuisesti vuoden 2013 loppuun mennessä.

Dagmarin julkaiseman tuoreimman digitaalisen median tutkimuksen (elo-marraskuu 2013) mukaan suomalaisista jo 60 % käyttää älypuhelinta ja 24 % tablettia. Joka viikko 54 % vastaajista seurasi sosiaalisen median yhteisöpalveluita, 23 % keskustelupalstoja ja 19 % blogeja.

Elämme teknologian helpottamaa elämää, mutta kärsimme myös sen vallasta. Tietotekniikka-ajanhallinta on vaikeaa ja siten uusi mediankäyttömania on mainostajille ja sisällöntuottajille lupaavaa. Mediasisältöjä kulutetaan ajasta ja paikasta riippumatta. Sisällön laatu ratkaisee kuitenkin paljon.

Sisältömarkkinoilla kilpailevat nyt kaikki

Digital Media Finlandin markkinointiviestinnän muutostekijöitä käsittelevä selvitys (joulukuu 2013) korostaa, että kaikkien on tuotettava globaaleiksi kasvaneilla markkinoilla kilpailukykyistä tekstiä, kuvaa, videota ja vuorovaikutusta samoille päätelaitteille. Hyvän ja houkuttelevan sisällön lisäksi laadukas käyttökokemus kaikkiin välineisiin on tärkeää. Sisältöjen jakelun on katettava uusia tapoja ja kanavia, joista kaikki eivät ole mediayhtiöiden itsensä omistuksessa. Mediamyynnin rooli muuttuu sisältöjen ja jakelun erkaantuessa toisistaan, kun mainostilaa ja kumppanuuksia on osattava myydä uudenlaisilla kombinaatioilla eri alustoille.

Myös Kurion some-markkinoinnin trendit Suomessa 2014 kooste tuo esille sisällöt: Sisältömarkkinointi on nostettava seuraavalle tasolle. Nyt kannattaa keskittyä toiminnan tehostamiseen niin ulkoisen kiinnostavuuden kuin sisäisen järjestäytymisen näkökulmasta.

Social Media Todayn trendiarvio on sekin lupaava:
•    Erikoistunut sisältö pärjää
•    Blogit eivät kuole
•    Videoiden merkitys kasvaa
•    Kuvat toimivat ja niihin kannattaa panostaa
•    Jakaminen on tärkeämpää kuin ikinä.

Eli nyt on todellakin aika kehittää sisältömarkkinoinnin tuotantoa. Sisällöllä pitää erottua, aktivoida ja sitouttaa.

Trendinä on edelleen ottaa käyttäjät eli kuluttajat mukaan sisällöntuotantoon. Näin on toimittu journalismin puolellakin digitalisoitumiskehityksen pyörteissä. Tästä on hyvä esimerkki Bonnierin Oma Olivia -projekti eli lehden tekeminen joukkovoimalla, toimituksen ja lukijoiden yhteistyöllä. Yhteisöllisyyttä vahvistettiin mm. lisäämällä pelillisiä ominaisuuksia, kehittämällä integrointia sosiaaliseen mediaan ja parantamalla vuorovaikutuskeinoja. Tavoitteena oli löytää lukijayhteistyölle kestävä ansaintamalli ja toimiva tapa olla läsnä lukijoiden arjessa mobiiliteknologian kautta. Jo kolmas lukijoiden tekemä Oma Olivia ilmestyi joulukuussa 2013.

Markkinoinnissakin pelillisyys vahvistuu ja sovelluksien tuotanto varmasti lisääntyy. Kuvakilpailut sosiaalisessa mediassa tai kuluttajien tuottaman videomateriaalin käyttäminen osana mainontaa kuulostaa houkuttelevalta.

Vuonna 2014 tuotamme yhä enemmän kuvaa ja videota, jaamme sisältöä innokkaasti myös Twitterissä ja Google+:ssa sekä käytämme enemmän Pinterestiä ja Instagramia. Vai mitä, kristallipallo?

Dagmarin Web Bus -tutkimus, erikoisteemana kuva ja jakaminen ilmestyy pian, siitä lisää myöhemmin.

Dagmar tarjoaa myös sisällöntuotantoon palveluita, ota yhteyttä jarkkko.vepsalainen@dagmar.fi tai viivi.lehtonen@dagmar.fi

Viivi Lehtonen

Viivi Lehtonen

Lisää aiheesta