Lähiaikoina ollaan keskusteltu paljon suostuttelusta. Keskustelun taustalla on huomio siitä, että kuluttajat ovat alkaneet siirtyä pois perinteisistä medioista hakien neuvoja ja palautetta luotetuista verkostoista, joihin kuuluu ystäviä, harrastuskavereita tai vaikkapa muita paljon matkustelevia. Tulevaisuudessa nämä kuluttajat ovat vahvoissa asemissa, heidän luodessaan ad-hoc forumeita, joiden vaikutusvalta ulottuu yksittäisiin tuotteisiin, brändeihin ja jopa yrityksiin, jotka eivät onnistu vastaamaan odotuksiin, tuottamaan laatua tai ylläpitämään eettisesti kestäviä arvoja.
Mutta lukevatko suomalaiset keskusteluita netissä?
Kolme eri tutkimusta on selvittänyt asiaa lähiaikoina – Tässä tuloksia.
Taloustutkimus: Web&Mobile Tracking, syksy 2006.
Blogeja lukee tai kirjoittaa suomalaisista netin käyttäjistä – 15 %
Keskusteluita lukee tai kirjoittaa suomalaisista netin käyttäjistä – 42 %
(n:3000, 15-79v., puhelinhaastattelu)
Dagmar: e-Media tutkimus, helmikuu 2007
Keskusteluita lukee tai kirjoittaa suomalaisista netin käyttäjistä – 46 %
(n:1000, 15-79v., puhelinhaastattelu)
MediaCom: Online Research, helmikuu 2007
Blogeja lukee tai kirjoittaa suomalaisista netin käyttäjistä – 56 %
Keskusteluita lukee tai kirjoittaa suomalaisista netin käyttäjistä – 89 %
(n:1050, 15-54v., internetpaneeli)
Täytyy sanoa, että aika iso heitto luvuissa internetpaneelilla ja puhelinhaastatteluilla kerätyillä aineistoilla. Puhelinhaastatteluna tehdyt tutkimukset ovat erittäin samansuuntaiset, kun nettipaneelissa melkein kaikki suomalaiset netin käyttäjät lukisivat tai kirjoittaisivat keskustelupalstoille.
Sami Salmenkivi