18.9.2008 | Vanhat blogit

Kun SIME Suomeen tuli

SIME toi eilen sirkuksensa Helsinkiin ja noin 300 hengen joukko kerääntyikin Ruotsalaiseen teatteriin kuuntelemaan mitä alan asiantuntijoilla oli sanottavaa. Päivän aikana käytiin läpi digitaalisuutta niin median kuin sijoittajien näkökulmasta. Hieman raapaistiin myös mainos- ja mediatoimistoja, mutta se, jota itse olisi seminaarista kaivannut, oli asiakkaan ääni. Tämä on valitettavasti tilanne oikeastaan kaikissa alan seminaareissa Suomessa.

Jälkeenpäin kuulin, että SIMEn tarkoitus on nimenomaan herätellä alan teollisuutta ja sijoittajia, ei niinkään katsella asioita markkinoijan näkökulmasta. Tämä on hieman erikoinen ajattelutapa. Usea sivusto kun pyörii kuitenkin mainosrahoituksella. Jos mainonta jätetään sivuun, olisi toki myös mielenkiintoista kuulla miten markkinoijat ovat hyödyntäneet esim. omia verkkokanaviaan bisneksensä kasvattamiseen.  Mutta ilmeisesti tämä on jonkun toisen seminaarin aineistoa. Kun se seminaari nyt Suomeenkin tulisi…

Paneelikeskustelut olivat ehkä päivän mielenkiintoisinta antia. Erityisesti ilahdutti Taneli Tikan haastavat mielipiteet sosiaalisia medioita koskevassa keskustelussa. Stardollin ja Muxlimin esittelyt olivat myös mielenkiintoisia, mutta mediatoimiston näkökulmasta sitä seurannut sijoittajakeskustelu ei ehkä asiallisesti ollut kovin relevantti, osin viihdyttävä tosin.

Petri Kokolle ladeltiin aika rankkojakin kysymyksiä siitä mitä Google aikoo tehdä seuraavaksi ja miksi Google on tunkeutumassa jokaiselle osa-alueelle. Kokko selvisi tulikokeesta hyvin, siksi hänet oli varmaan tuoliin istutettukin. Google toimii toki oman filosofiansa mukaan, mutta missä vaiheessa se saa liian määräävän aseman. Määräävä asemahan sillä jo jollain tavalla on.

 

Sime tuli siis Suomeen, mitä sitten? Koska kehitys kulkee sekä Suomessa että muualla kovaa vauhtia eteenpäin, on hyvä, että näistä asioista keskustellaan Suomessakin. Alex Nieminen ihmetteli aiheellisesti sitä, että edelleen puhutaan sellaisesta asioista kuin yritysten omat kotisivut. Samasta aiheesta puhuttiin jo kymmenen vuotta sitten! Kuitenkin meidän ja monen muun työajasta iso osuus menee edelleen verkon mahdollisuuksien kertomisessa. Yritysten organisaatiossa ei edes välttämättä tiedetä kenen vastuulla omien verkkosivujen markkinointikäyttö on.

Paljon myös kysellään siitä, että milloin yritysten markkinointibudjetista käytetään x prosenttia verkkoon. Kysysmys saattaa olla monessa suhteessa relevantti, mutta omasta mielestäni järkevämpää olisi kuitenkin miettiä ensin sitä mitä tehdään tai mikä rooli verkolla on. Ja vasta sen jälkeen voidaan palata niihin prosentteihin. Joku puhujista kiteytti tämän hyvin sanomalla:”Numbers are a genre of Science Fiction”.

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta