Dagmar

Teemana oli: Ajelehtiiko kotonasi ylimääräisiä kirjoja? Lahjoita ne meille. Kampanjoinnissa oli tartuttu erityisesti tuohon ajelehtimiseen: kirjoja oli työnnetty ruokakaupassa elintarvikehyllylle, pieniä post-it-lappupinoja oli päällystetty ”kirjankansilla” ja jätetty ravintoloiden pöydille, portaita oli teipattu kirjojen kansiksi yms. Kustannukset eivät ole olleet kovin suuret: esim. post-it-kirjat maksoivat vain muutaman kymmenen senttiä ja kaupat antoivat ilmaiseksi laittaa kirjoja hyllyihinsä, kun kampanjan idea oli selitetty heille.

Miksi tällaista innovatiivisyyttä näkee yleensä vain hyväntekeväisyysjärjestöjen markkinointitempauksissa? Ovatko yritykset liian varovaisia lähteäkseen tällaiseen vai ovatko mainostoimistot liian urautuneita lähteäkseen ajattelemaan asiaa uudelta kannalta? Tällainenkin kampanja sopisi ideana hyvin vaikka Suomalaisen kirjakaupan tai Akateemisen  kampanjaan. Yleensä loistava kampanja on kiinni vain pienestä ideasta.

 

 

(Via Media Creativity)

Matias Vakkilainen