Viime päivinä ei ole voinut välttyä huomaamatta uutisointia liittyen Matti Vanhasen ihmissuhteisiin tai Prinssi Williamin kihlaukseen. Koska suuri osa sekä offline- että online-median lukijoista etsii lisätietoja netistä, iltapäivälehtien uutisointi vaikuttaa välittömästi ihmisten hakukäytökseen. Googlen Insights for Search-työkalun avulla näkee miten eri avainsanojen hakumäärät ovat kehittyneet. Jännittävästi hakutermien ”Prinssi William” (punainen käyrä) ja ”Perheyritysten liitto” (sininen käyrä) indeksoidut hakumäärät ovat tällä hetkellä tasoissa! Saadaanko Willisistä irti vielä jotain vai viekö tämänpäiväinen Seiska-uutisointi Kataisen yhteyksistä Perheyritysten liiton työntekijään käyrän aivan uudelle tasolle?
Koska hakutulossivujen listaukset päivittyvät dynaamisesti, yritysten työntekijöihin liittyvät uutiset näkyvät nopeasti hakutulosivuilla – vaikka ne eivät välttämättä suoraan yrityksen toimintaa koskisikaan. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että Vanhasen ja hänen alaisensa väitetty suhde on jo hiipinyt perheyritysten liiton hakutulossivulle Googlessa. Hakutermillä ”perheyritysten liitto” tulevista hakutuloksista jo yli puolet (60%) koskee Matti Vanhasen yksityisyyselämää. Microsoftin hakukone Bing on hieman armollisempi, siellä hakutuloksista 40% liittyy ko. asiaan.
Maineenhallinnan kannalta hakukoneiden hallinta on elintärkeää. Tästä on hyvänä esimerkkinä se, että vaikka Marlboro on todistetusti syöpävaarallinen tuote, Google.comissa ei kahdelle ensimmäiselle hakutulossivulle nouse ainoatakaan brändille negatiivista linkkiä. Tämä ei ole sattumaa, vaan hyvä esimerkki siitä, miten hakukoneoptimoinnilla voidaan tehdä maineenhallintaa. Millainen sinun yrityksesi maineenhallintastrategia on?
Saskia Salomaa