Markkinointiviestinnän viikko marssitti lokakuun lopussa Wanhassa Satamassa esille suuren määrän erilaisia tekijöitä. Joukkoon mahtui hyvinkin erilaisia esityksiä; osa keskittyi enemmän caseihin ja osassa oli enemmän markkinointiaiheisiin liittyvää uutta tutkimustietoa. Kuuntelin luentoja sekä tiistaina että keskiviikkona.
Googlen Petri Kokon esitys kiinnosti – ei niinkään yllättävästi – suurta ihmisjoukkoa. Knoppitietona mainittakoon että Petri kertoi YouTuben olevan maailman toisiksi suurin hakukone. Googlen lisäksi kuulijoita kiinnosti sosiaalinen media. Eräänkin tapahtuman ilmoitettiin olevan täynnä 10min ennen esityksen alkua, joka on multitaskaavien markkinointi-ihmisten ajassa iäisyys – siinähän ehtii käväisemään kiinnostavalla ständillä, lukemaan sähköpostit sekä käymään tupakalla, eikö? (Eipä hätää, jos aiheet kiinnostavat, hakukoneoptimoinnin sekä sosiaalisen median palveluita saat myös meiltä.)
Kampanjoiden mittaamisesta puhuttaessa korostettiin selkeiden tavoitteiden määrittämistä sekä oikeiden mittareiden valintaa. Pari kuuntelemani casea olisivat saaneet lisätehoa vielä tarkemmilla numeerisilla tiedoilla kampanjoiden tuloksista: ”tämän verran yhteydenottoja tietyssä ajassa tuli ennen kampanjaa, tämän verran kampanjan jälkeen”. Mittareista puhuttiin hyvin selväkielisesti ja havahduin siihen että täällä omassa pikkuruisessa lokerossamme – jossa CTR, ROIn mittaaminen ja CPA ovat arkipäivää – saatamme täyttää presemme sellaisella lyhenneviidakolla että asiakas on sen nähtyään entistä enemmän ymmällään.
Markkinointiviestinnän viikko muistuttikin minua siitä, että voisimme ilmaista itseämme vieläkin selkeämmin asiakkaan kohdatessamme. Onhan meidän tarkoitus tehdä asiakkaamme elämä helpoksi, ei entistä vaikeammaksi.
ps.
Esitysteknisistä asioista jäi mieleen se, että ainoastaan yhden esityksen jälkeen puhuja kertoi että esityksen saa vielä omaan sähköpostiinsa jättämällä hänelle käyntikorttinsa. Tätä olisi suonut muidenkin hyödyntävän, tuovathan ne myynnille myös suoraan liidejä.
Saskia Salomaa