18.6.2012 | Vanhat blogit

Mobiilit kanta-asiakkuudet päivittäistavarassa

Päivittäistavarakauppa siirtyy verkkoon. Vaikka muutoksen vauhdista voi keskustella, kukaan tuskin epäilee muutosta itsessään, esimerkkejä kun maailmalta ja lähistöltäkin vaikkapa Alepan muodossa on useita. Päivittäistavaran verkkokauppa nostaa kuitenkin bisnespäättäjien keskusteluun uusia näkökulmia. Miten ”hyllypaikkaan” vaikutetaan? Saako ratio-ostaminen verkkokaupassa brändeistä niskalenkin? Muuttuuko brändien ja kauppojen private labelien hiljainen kädenvääntö ronskimmaksi painiksi?

Samaan aikaan kun päivittäistavarakaupan liiketoiminnan valmistelut digitaaliseen elämään pitäisi höyrytä hektisenä, kuluttajien asiakassuhteiden lujittamiseen pulppuuaa uusia – tai ainakin aiemmin vähemmän brändien toimesta hyödynnettyjä tapoja. P&G:n Kultaetu -sovellus on mielenkiintoinen esimerkki kanta-asiakasohjelman rantautumisesta mobiilin kautta ohi ketjujen korttijärjestelmien. Tyypillisesti kauppa- ja ketjuvetoiset asiakkuusmarkkinoinnin toimenpiteet ovat yhtäkkiä yllättävän relevantteja myös ”tavarantoimittajille”. Luonnollisesti tekniset toteutukset vielä hakevat uomaansa, mutta suunta kehityksestä on selvä.

P&G Kultaetu sovellus löytyy ainakin iOS ja Android app-storeista. Lue lisää myös digitaalisen liiketoiminnan kehittämisestä.

 

Roope Ruotsalainen

Roope Ruotsalainen

Lisää aiheesta