3.3.2009 | Vanhat blogit

Onko iTunesin aika jo ohi?

Netin uudet musiikkipalvelut pistävät kahdeksan vuotiaan iTunesin koville. Ensin Nokia ovasi pelin ja perusti Comes With Music -palvelun mikä perustui täysin uudenlaiseen liiketoimintamalliin. Nyt vasta Briteissä lanseeratussa palvelussa kuluttajan ei tarvitse enää ostaa itselleensä yksittäisiä biisejä vaan kuluttaja saa palvelun mukana ”ilmaiseksi” ladattavaksi yli miljoona kappaletta.

Nokia maksaa levy-yhtiöille korvauksen jokaisesta myydystä puhelimesta ja kuluttaja tulee huomaamatta maksaneensa oman osansa palvelusta osana puhelimen hintaa. Tämä sopii hyvin varsinkin niille nuorille jotka ovat nähneet kasetteja vain elokuvissa ja ovat aloittaneet musiikin kuuntelun napsterin aikakaudella tottuen samaan kaiken musiikin heti ja ilmaiseksi.

Markkinoiden viimeisin häirikkö on Spotify joka myös tarjoaa käyttäjälle ilmaseksi jättimäisen musiikkikirjaston. Kappaleita ei tarvise enää edes ladata vaan ne voi suoraan streamata netistä. Kätevää, moni nyt jo kuuntelee musiikkia Youtuben kautta josta löytyy jokaisesta vähänkin tunnetusta biisistä musiikkivideo joista voi vielä kaiken lisäksi tehdä kavereille jaettavia soittolistoja. Spotify maksaa 10 € kuussa tai vaihtoehtoisesti palvelua voi käyttää ilmaiseksi, jos tyytyy kuuntelemaan mainoksia biisien välissä. Tällä hetkellä palvelu vaatii vielä kutsun toiselta käyttäjältä (ei, minulla ei ole yhtään inviteä). Ongelmana tosin on se, että musiikkia kuunnellaan usein jossakin muualla kuin koneen ääressä ja Spotify toimii vain tietokoneella joten iTunes ja iPod tulee vieläkin tarpeeseen.

 

Videossa Spotify toimii sujuvasti iPhonessa helponnäköisellä käyttöliittymällä. Jos kuluttaja voisi ilmaiseksi kuunnella haluamaansa musiikkia missä ja milloin tahansa päätelaitteesta riippumatta niin tällä varmastikin olisi aika suuri vaikutus musiikkiteollisuuteen ja ihmisten tapaan kuunnella musiikkia. Kiinteähintaisia datapaketteja alkaisi tämän myötä olla nuorilla puhelimissa siinä missä viime vuosikymmenellä jokaisella oli oma Walkman. Lisäksi moni olisi varmastikin valmiimpi kuuntelemaan mainoksia kuin maksamaan palvelun käytöstä joten myös mainosmediana vastaavista palveluista voi tulla aika mielenkiintoisia.

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta