21.3.2007 | Vanhat blogit

Pelimainonta vaihtoehtona perinteisille massamedioille

Nuorisomarkkinoijat ovat painineet jo muutamia vuosia pahenevan ongelman kanssa: nuoret pakenevat massamedioista yhä pienempiin yhteisöihin eikä esimerkiksi televisiolla saadakaan enää kiinni kohderyhmää niin tehokkaasti kuin joskus aiemmin. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan nuoret miehet pelaavat keskimäärin 12,5 tuntia videopelejä viikossa verrattuna television saamaan 9,8 tunnin katseluaikaan. Kun katseluajat lyhenevät, vähenee myös kohtaamisen mahdollisuus mainostajan brändin kanssa. Nuoret ovatkin aivan erilaisia mediakuluttajia kuin vanhempansa: he haluavat ennen kaikkea viihtyä kuluttamansa median parissa. Tämä tarjoaa uudenlaisia haasteita mainostajille. Toisaalta nämä haasteet voidaan nähdä myös loistavina mahdollisuuksina.

Vaikka nuorten verkkokäyttäytyminenkin on jo varsin pirstoutunutta saadaan Suomen kokoisesta maasta nuoriso kuitenkin kiinni vielä suht’ helposti: IRC-Galleria ja Messeger ovat nuorten keskuudessa niin yleisiä, että niiden avulla päästään kiinni kohderyhmään hyvin tehokkaasti. Kansainväliset sivustot, kuten MySpace, kasvattavat kuitenkin jatkuvasti suosiotaan suomalaistenkin keskuudessa ja yhdellä sivustolla käytetty aika lyhenee. IRC-Galleria – ja Messenger-kampanjoinnin joukkoon onkin nousemassa pelimainonnan mediaryhmä.

Maailmalla tämä in game advertising – ja advergaming-toiminta on jo isoa ja organisoitunutta ja Suomessakin alalla otetaan ensiaskelia. Markkinoiden kiinnostavuudesta kertoo myös mediajättien, kuten Microsoftin ja Googlen, ostokset pelimainontaa harjoittavien yritysten markkinoilla. Microsofthan osti pelimainontaa myyvän Massiven vajaa vuosi sitten ja Google seurasi perässä hankkimalla pienen pelimainonnan startupin  AdScape Median viime kuussa.

Vertailun vuoksi voidaan mainita, että peliteollisuus on euromääräisesti elokuvien lipputuloja suurempi. Kun vielä tiedetään, että Yhdysvalloissa yli 70 prosenttia 18-34-vuotiaista miehistä pelaa videopelejä ja pelaajien keski-ikä on 30 vuotta, alkaa hahmottua kuva hyvinkin varteenotettavasta mediasta. Ei siis ihme, että isotkin pelurit alkavat kiinnostua alasta.

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta