22.1.2006 | Vanhat blogit

Suoramainonta verkkopalvelun (re)lanseerauksessa

Mietimme loppusyksystä TaivasEgon kanssa parasta tapaa uudelleen lanseerata Eniro.fi:n henkilöt-hakupalvelu joulusesonkiin. Miten parhaiten tavoittaa varsinkin netin kotikäyttäjät ja aktivoida heidät www-sivuille asti? Päädyimme yksimielisesti riskiratkaisuun: käytetään leijonanosa budjetista suoramainontaan, vaikka ko. mediaryhmä ei kaikkein perinteisin verkkoon ohjaaja olekaan.Ideana oli lähettää 850000 talouteen ulkoasultaan perinteinen joulukortti kertomaan, että Eniro.fi:stä löydät ystävien ja sukulaisten oikeat osoitteet ja saat omat joulukorttisi perille ajoissa. Postitus kohdistettiin todennäköisiin laajakaistatalouksiin kohderyhmä huomioiden ja toteutettiin marraskuun puolivälissä, jolloin postiluukusta kolahtava joulukortti pakostikin herättää uteliaisuutta. Suoran lisäksi kampanjaa tuettiin näyttävällä nettimainonnalla ja kevyellä printtimainonnalla iltapäivälehdissä.

Miten kävi? Kampanja räjäytti potin! Kävijämäärätavoitteet ylitettiin roimasti, hakujen määrä kasvoi kymmenistä tuhansista 7 numeroisiin lukuihin (!), brandin tunnettuus ja mainonnan muistaminen pomppasivat investointiin nähden yllättävän korkealle tasolle ja kustannustehokkuus oli kaikilla mittareilla mitattuna enemmän kuin erinomainen. Joulun luoma luonnollinen kysyntä tietenkin antoi tuloksille vipuvoimaa, mutta uskon silti suoramainonnan olleen tähän kampanjaan THE oivallus, jota ilman saavutettuihin tuloksiin ei olisi ilman huomattavasti suurempia massamediainvestointeja päästy.

Teija Jokinen

Teija Jokinen

Teija Jokinen on Dagmar Stories -yksikön vetäjä, joka kuluttaa kaiken median ja suuren osan tilipussistaankin verkossa. Digitaalinen maailma onkin loputon inspiraation lähde niin muuttuvan markkinoinnin pohdiskeluun kuin Teijan rakkaimpaan harrastukseen kokkaamiseenkin.

Lisää aiheesta