Roope Ruotsalainen

Mitään järisyttävää Yahoo ei tällä kertaa onnistunut tekemään. Suurin osa uusista ominaisuuksista on jo kilpailijoita tuttuja, enemmänkin oman palvelun ajantasalla pitämistä. Toisaalta universaalien hakujen yleistyminen tuo uusia mahdollisuuksia markkinoijille. Kun kuvat ja videot yleistyvät perinteisten hakutulosten joukossa, ei liene enää syytä miksei myös kuvia ja videoita hakukoneoptimoitaisi.

Mutta mitä hakukoneiden uudistukset merkitsevät Suomessa? Yahoo tuskin mitään on syrjäyttämässä, kotoisilla markkinoilla kun sillä käyttäjiäkään ei ainakaan merkittävästi ole. Toisaalta Googlen dominoimalle pienelle markkinalle oman sävynsä tuovat paikalliset hakukoneet. Www.fi on pidemmän aikaa tarjonnut (tosin Mac bugein) nyt Yahoon lanseeraaman kaltaista hakuassistenttia, Eniro puolestaan lähestyy ”parhaana paikallistuntijana”. Toistaiseksi käyttäjäluvut noudattelevat ison G:n domina-asemaa, mutta tulevaisuudesta ei ole takeita. Kuluttajien kiinnostus saattaa kääntyä yllättävistäkin lisäarvoista. Viimeistään siinä vaiheessa, kun viimeisinkin verkon käyttäjäryhmä ymmärtää, ettei automaattisesti aloitussivuksi pomppaava Google ole yhtä kuin internet.