Kun netti on viidennekselle suomalaista tärkein media,USA:ssa se on tuoreen tutkimuksen mukaan tätä jo kolmannekselle väestöstä. Tv on molemmissa maissa tärkein media kuluttajille.Rapakon takaa MPL:lle piipahtanut Mika Manninen kertoi, että USA:ssa netti japelaaminen ovat vieneet aikaa erityisesti televisiolta. Ei mene kauaa kun Suomessakin voidaan tutkimuksilla osoittaa, että jostain muustakin mediasta se nettiaika on otettava eikä vain keskittyneisyydestä.
Suomessa on häkellyttävän paljon käyttämättömiä digimahdollisuuksia, jo pelkästään mediakentällä. Subtv.fi:n viikkokävijämäärät laahaavat edelleenkin 30-40 000 tasolla ja ponkaisevat näinä päivinä taas kymmenkertaisiksi BB:n voimalla palatakseen takaisin lähtötasolle voittajankin poistuttua talosta. Aikakauslehtien verkkosivustojen kävijämäärät matelevat todella alhaisella tasolla, eikä ihme: ne toistavat lähes samaa kaavaa saitista toiseen. Samin sanoja lainaten ”keskinkertaisuus ei netissä riitä”. Ihmetystä myöskin herättävät kaupallisten radiokanavien saittien kävijämäärät. Eikös se olekaan niin, että netti ja radio toimivat loistavasti toisiaan tukien.
Täytyy nostaa hattua Ylelle, Jari Lahti sai myös leiriläisiltä raikuvat aplodit. Yle onihan oikeasti pistänyt tuulemaan ja nyt tuntuu todella siltä, että maksanmieluusti tv-lupamaksun (jonka nimikin kyllä on jo aikansa elänyt). Sanoma Digitalin Liisa Kotilainen kertoi heidän tekemisistään ja suunnitelmistaan: Sanomillakin alkaa nyt olla tekemisen tahtoa,testilaboratoriosta putkahtelee uusia verkkopalveluita kovalla tahdilla,tuoreimpana Tyylitaivas. Mutta Yle on kyllä Suomessa kaupallista kenttää selvästi edellä.
Mary Lee Sjönell antoi hyviä vinkkejä mitenmenestyä Cannesissa. Netti tarjoaa loistavia mahdollisuuksia myös tähän,tsempataan yhdessä Suomi maailman kartalle – myös digimarkkinoinninosaamisessa ja tekemisessä.
Tuija Wikström