10.3.2009 | Vanhat blogit

Twitter – mikä juttu tämä nyt on ja pitäisikö yritykseni olla jotenkin mukana?

Twitter on viime aikoina kerännyt Suomessakin jo jonkin verran käyttäjiä ja herättänyt keskustelua. Viimeistään eilisen jälkeen moni varmasti markkinoija kysyi otsikossa esittämäni kysymyksen itseltänsä kun Ylen uutisissa kerrottiin että Twitter yleistyy nopeasti Suomessa ja yrityksetkin ovat jo kuulemma siirtymässä Twitteriin.

Twitter on minibloggaussivusto jossa käyttäjät päivittävät statuksinansa, vähän kuten Facebookissa. Twitterin erottaa kuitenkin muista vastaavista palveluista ennen muuta sen yksinkertaisuus ja keveys. Ensinnäkin viestien pituus on rajoitettu vain 140 merkkiin. Lisäksi Twitterissä ei lisätä muita käyttäjiä ystäväksi vaan ne merkitään seurattavaksi. Seurattavan ihmisen ei tarvitse oikeasti olla kaveri, kuten Facebookissa yleensä on, vaan se voi olla kuka tahansa mielenkiintoinen henkilö. Tai Yritys. Käyttäjän omaa profiilisivua voi kevyesti muokata ja toisille käyttäjille voi lähettää yksityisviestejä (nekin alle 140 merkkisiä). Juuri tämän enempää Twitterissä ei olekaan toiminnallisuuksia. Twitterin keveyden ja viestien lyhyyden takia Twitteriä on myös helppo käyttää mobiililla.

Twitterin statuksessa, tweetissä, ihmiset kertovat esimerkiksi mitä ovat juuri tekemässä tai jakavat viimeisimpiä linkkejä. Bloggaamiseen verrattuna tweettien päivittäminen on aika kevyttä ja nopeata puuhaa, minkä takia monet päivittävätkin statuksinansa varsin usein. Esimerkiksi Guy Kawasakilla on tähän mennessä kertynyt Twitteriin jo 19 700 statuspäivitystä. Nopeutensa takia Twitter on erityisen hyvä kanava tuoreen tiedon jakamiseen ja sen saamiseen. Myös tweettien seuraaminen on kevyempää ja nopeampaa kuin perinteisten blogikirjoitusten. Tämänkin postauksen pituus on jo varmasti karkottanut pois osan lukijoista ja ne jotka ovat jaksaneet tähän saakka lukea olisivat kerinneet vastaavassa ajassa jo lukea parisen kymmentä tweettiä.

Entä kannattaako yrityksen lähteä mukaan Twitteriin? Suurin haaste Twitterissä on tällä hetkellä käyttäjien vähäinen määrä. Esimerkiksi Ylen uutisissa mainitulla Pepsi Maxilla on Twitterissä toistaiseksi vain 72 seuraajaa joista kaiken lisäksi osa on ulkomaalaisia tai muita yrityksiä. Statusta on päivitetty noin 62 kertaa joten viestejä on kirjoitettu suunnilleen yhtä paljon kuin kanavalla on seuraajia (tosin ilmainen näkyvyys Ylen uutisissa jossa esitetään Pepsi Max edelläkävijänä varmastikin vähän kompensoi..). Suomen ulkopuolella kuitenkin on jo tavoitettu suurempiakin massoja Twitterillä, esimerkiksi Obamalla on Twitterissä yli 400 000 seuraajaa.

Twitter tarjoaa monia mielenkiintoisia mahdollisuuksia markkinoijille jos sen kävijämäärät Suomessa vielä vähän kasvavat. Mikä muu kanava antaa yritykselle vastaavan tavan kommunikoida asiakkaiden kanssa lähes reaaliaikaisesti?

Tässä on muutamia esimerkkejä siitä miten Twitteriä voi käyttää, ensimmäisenä Dagmarin oma sivu josta voi seurata meidän viimeisimpiä kirjoituksia:

http://twitter.com/dagmardigital

http://twitter.com/pepsimaxsuomi

http://twitter.com/starbucks

http://twitter.com/BarackObama

http://twitter.com/cnnbrk

http://twitter.com/gmblogs

http://twitter.com/FlowFestival

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta