Liian usein Facebookissa kohtaa kisailuja ja aktivointeja, jotka rikkovat härskisti sääntöjä joita tuonkaltaiselle toiminnalle on palvelun taholta asetettu. On se sitten tahallista tai tahatonta, jää mietityttämään lukeeko kukaaan – tai sisäistääkö – yleisiä mainostus-ja promootio-ohjeita?
Harto on kerännyt paljon hyviä esimerkkejä "ei näin"- kampanjoista Facebookissa ja keskustelu jatkuu kommenttiosiossa. Viime aikoina huomiota on herättänyt erään kondomiyhtiön kampanja, jossa feikkiprofiileita luotiin useita mainosmielessä. Ainakin nyt on saatu paljon sitä ansaittua mediaa – mutta onko aina kaikki sen arvoista?
Ymmärrettävistä syistä kaikkia sääntöjä rikkovia kampanjoita ei saada kiinni eikä suljettua. Osa kampanjoista rullaa menestyksekkäästi eteenpäin keräten peukkuja ja kommentteja. Väistämättä tässä päätyy miettimään, että ovatko hävijöitä ne, jotka kiltisti noudattavat sääntöjä? Onhan se kieltämättä hullun helppoa järjestää kisa, johon osallistutaan pelkästään tykkäämällä, taikka sitten paljon ilmaista näkyvyyttä pyytämällä osallistujia jakamaan kisa omille kavereilleen.
Mielestäni kiinni jäädessä ei voida kuitenkaa pelata sitä oho, en tiennyt-korttia, sillä näiden juttujen pitäisi olla jokaisella mielessä.