Ei liene yllätys, että verkon merkitys viestintävälineenä on vahva. Yli kymmenes brittein verkkoliikenteestä ohjautuu sähköpostipalveluihin tai yhteisöllisen median sivuille. Myös kotimaisen eMedia-tutkimuksen mukaan viestinvälitys koetaan tärkeäksi, sähköposti on merkittävimpiä syitä käyttää internetiä etenkin vanhemmissa ikäryhmissä.
Keinot kuitenkin kehittyvät. Lokakuussa kaatui yksi virstanpylväs, kun liikenne yhteisöllisille sivuille ohitti liikennemäärän sähköpostipalveluihin Iso-Britanniassa. Ja vaikka yhteisöjen tehokas kaupallinen hyödyntäminen saattaa monista tuntua utopistiselta teknohypen unelmalta, jo nyt yli 3 prosenttia kaupallisten verkkosivujen liikenteestä oli peräisin yhteisöllisiltä sivustoilta. Mainostamatta tai ilman, tästä huolimatta merkittävä ja kasvussa oleva määrä kuitenkin.
Mainostajan näkökulma ei silti liene ainoa tapa tutkiskella yhteisöjä. Kansalaisjournalismista on puhuttu paljon, mutta eilinen osoitti konkretian tehokkuutta. Jokelan valitettavat tapahtumat löysivät tiensä keskustelupalstoille jaIRC-Galleriaan miltei nopeammin kuin perinteisten medioiden sivuille. Yhteisöllinen media imee ja tuottaa tuoretta tietoa tehokkaasti.
Kun aiemmin manailtu Zombeilla viskominen unohtuu, voisi Facebookin ja Jaikun kaltaisten palveluiden kuvitella nostavan päätään vakavasti otettavina viestiminä. Mutta voiko ”viestintä” pitää sopivana sanana, ehkä kyseessä lienee pikemminkin julkisen keskinäinviestinnän ja kansalaisjournalismin välimuoto. Iso ansa piilee kuitekin vielä uskottavuudessa: kenen viestiin sinä uskot? Mediatalotkin ovat lähteneet mukaan juoksuun.
Iso-Britanniassa yhteisölliset sivustot kuten MySpace, Facebook ja Bebo keräävät enemmän liikennettä kuin sähköpostipalvelut kuten Hotmail ja Gmail. Graph by HitWise
Keskiviikko 6.11. tapahtumat nousivat nopeasti blogien palstoille ympäri maailmaa. Graph by BlogPulse