18.6.2008 | Vanhat blogit

Yksityiskohdilla yleisön tietoisuuteen

Nykymarkkinoinnin mielenkiintoisimpia tekijöitä on amerikkalainen 42 entertainment, joka on tehnyt Alternate reality gaming -kampanjoita mm. Microsoftille, Nine Inch Nailsille ja uudelle Batman -elokuvalle.

Alternate Reality Gaming eli ARG tarkoittaa verkossa ja oikeassa elämässä tapahtuvaa tehtävänratkaisua, johon osallistuu massoittain ihmisiä. Massalla on ylivoimainen kyky ratkaista mahdottomaltakin tuntuvia tehtäviä. Eräässä kampanjassa muutaman viikon ajalle tarkoitettu tehtävä ratkaistiin neljässä tunnissa.

Ajatuksena on siis rakentaa tarina, joka levitetään verkkoon löydettäväksi. Tarinan kokoamiseksi tarkoitetut tehtävät voivat olla vaikeita ja vaatia huomattavia ponnisteluita, kunhan tarina on mielenkiintoinen. Tehtävät voivat olla sekä verkossa että oikeassa maailmassa. Palkinnonkaan ei tarvitse olla tiedossa. Tehtävissä yksityiskohtien määrä saa aikaan massaefektin: lämmön myötä ilmestyvä teksti CD-levyssä, hieroglyfi elokuvajulisteessa, muokatut yhden dollarin setelit tai vessaan ”unohdettu” USB-tikku.

Batmanin Dark Knight -elokuva tulee ensi-iltaan elokuussa. Sen ympärille rakennettiin ARG-kampanja, jota on meilläkin seurattu viime vuoden lopulta lähtien. Siinä lähdettiin liikkeelle pienestä hieroglyfistä elokuvajulisteen alareunassa. Joku osasi laittaa hieroglyfin kirjaimet oikein ja seurasi syntynyttä osoitetta verkkosivulle. Kymmenentuhatta ”pimpattua” dollarin seteliä levitettiin kauppojen kautta ihmisille ja näiden myötä saatiin 250 ihmistä koottua tiettyyn paikkaan. Ennalta määrättynä hetkenä viisi lentokonetta loi taivaalle puhelinnumeron, johon soittamalla sai vihjeen. Ihmiset ryntäilivät pitkin kaupunkia etsien vihjeitä jokeri-maskeissa ja lopulta yksi onnellinen kaapattiin mustaan autoon ja vietiin paikalta.

250 ihmistä saattaa vaikuttaa pieneltä määrältä, mutta verkossa viesti leviää aina laajemmalle: sadat tuhannet kävivät verkkosivulla ja miljoonat näkivät kampanjan muuten vain verkossa tai kuulivat siitä muuta kautta. Kampanja jatkui vihjeiden avulla ja nokkelimmat löysivät tiensä erilaisiin konditorioihin. Sieltä he saivat mukaansa kakun, jossa oli sisällä matkapuhelin. Jälleen, matkapuhelimia oli vain muutama kymmentä, mutta sana levisi tehokkaasti.

Vastaavia kampanjoita on tehty mm. Halo 2:n ja Vistan lanseerausten yhteydessä.

 

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta