8.12.2013 | Vanhat blogit

Yritykset kauhistuivat: Facebook ei näytä enää postauksia koko kansalle!

Se on täällä taas! Puolivuosittainen kriisi, jota voidaan kutsua myös termillä ”Facebook on epäreilu koska se ei näytä sisältöämme joka ikiselle käyttäjälle”. Tällä kerralla kriisissä on kuitenkin jotain erilaista, sillä kerrankin itse palvelu varoittaa sivujen omistajia etukäteen orgaanisen näkyvyyden laskemisesta. Miksi näin sitten tulee käymään?

Facebook for Business – blogissa avataan taustoja tuoreimmalle algoritmin muutokselle. Uutisvirta on rajallinen määrä tilaa. Kaikki jakavat koko ajan enemmän ja enemmän, yrityssivuja tulee koko ajan lisää ja lisäksi paikkoja pitäisi jakaa myös maksetulle sisällölle. Ei ihme, että mahdollisuus päästä jonkun näkökenttään on koko ajan pienempi.

Tämänkertaisessa muutoksessa on hyviä puolia: uutisvirta alkaa arvostamaan laadukasta sisältöä entistä enemmän. Käyttäjät ovat tämänkin palvelun ainoa voimavara ja heitä ei voi karkoittaa täyttämällä uutisvirtaa pelkällä maksetulla epäkiinnostavalla sisällöllä. Oikotietä onneen ei ole, mutta hyvällä sisällöllä ja vuoropuhelulla tykkääjäporukan kanssa saa myös sitä orgaanista näkyvyyttä.

Kaikki tämä voi tuntua hyvinkin epäreilulta, kuten moni kommentoi myös yllämainittuun blogiin – ensin hankitaan tykkääjiä rahalla ja sitten pitäisi maksaa myös näkyvyydestä näille tykkääjille. Tässä on kuitenkin jääty muutaman vuoden taakse aikaan kun sosiaalista mediaa pystyi vielä kutsumaan ansaituksi (eli ilmaiseksi) näkyvyydeksi. Pikku hiljaa on aika nostaa se pää puskasta; milloin mikään markkinointiviestintä tai asiakassuhteen rakentaminen on ollut ilmaista? Vaikka itse ”mediatilasta” ei joskus olisi joutunut paljoa maksamaan, lukuiset työtunnit etenkin kaiken nykyisen sisältömarkkinointi-hypen taustalla tuppaavat unohtumaan.

Ennen kuin liityt ”epäreilua”-sakkiin, mittaa, analysoi ja vertaa Facebook-tekemisiäsi muihin markkinointitoimenpiteisiin. Mitä yksi euro tuo? Ja yksi vinkki; en lähtisi raportoimaan tykkääjien määrää, viikoittaisia kommentteja tai yhden postauksen jakomääriä. Katso viimeisen puolen vuoden ajalta oman FB-profiilin kautta tullutta liikennettä ja kauppaa/liidejä vs. muu FB-liikenne. Tai kuukauden verkkokampanjan tavoittavuutta ja toistoa ja sen kustannusta vs. muut mediat. Siihen päälle vielä tutkimuksia huomioarvoista ja harkinnasta, mielellään mallinnos myyntiin asti.

Ja toista muille toimenpiteille.

Heini Ulmanen

Heini Ulmanen

Lisää aiheesta