Brändiverkkokaupan personointi kannattaa lukujenkin valossa
Me kaikki odotamme juuri meille osoitettua kohtaamista brändin kanssa – myös brändiverkkokaupassa. Sen todistavat nämä Econsultancyn kokoamat tilastot:
- 63 % kuluttajista odottaa personoitua kokemusta, ja se on heidän mielestään perusasia.
- 49 % kuluttajista osti tuotteen, jota he eivät aikoneet ostaa, personoidun suosituksen vuoksi.
- 44 % kuluttajista arvioi tulevansa uudestaan ostoksille personoidun asiointikokemuksen jälkeen.
Brändiverkkokaupan personoinnissa strategia ja työkalut ovat avainasemassa
Personointistrategia ja työkalut auttavat markkinoijaa matkalla personoituun brändikokemukseen verkossa. Personointistrategia kuvaa brändikokemuksen personoinnin nuotiston ja sävelten syvyyden, joiden mukaan työkalut tanssivat. Käytännössä personointistrategia jalkautuu yksittäisten brändikohtaamisten toteuttamiseen, joiden rakentamisen tukena voidaan käyttää ennen–aikana–jälkeen-frameworkiä.
Personoitujen kohtaamisten rakentamiseen ennen sivustovierailua, sivuston vierailun aikana ja sen jälkeen tarvitaan työkaluja. Lisäksi vaaditaan brändiverkkokaupan infrastuktuurin sekä mainonnan ja personointityökalujen yhteistyötä. Tavoitteena tulisi olla saumaton personoitu brändikokemus, joka sataa euroja liiketoiminnan laariin.
Brändiverkkokaupan personointiin on tarjolla laaja valikoima työkaluja
Mahdollisia työkalukombinaatioita on tuhansia. Keskityn listaamaan tärkeimmät työkalukokonaisuudet, joista brändiverkkokaupan personointiprojektin selvitystyön voi aloittaa.
Personoinnin työkalukokonaisuudet ja muutamat esimerkkityökalut
Aloita brändiverkkokaupan personointiprojekti tutustumalla omiin työkaluihisi
Aivan kärkeen on tärkeää listata jo olemassa olevat markkinoinnin työkalut sekä brändiverkkokaupan oma infrastruktuuri. Olemassa olevissa työkaluissa on liuta ominaisuuksia, joista voi olla jo paljon hyötyä personoinnissa. Näppärimmät verkkokauppa-alustat tarjoavat plug-inejä, joilla saa helposti käyttöön erilaisia ominaisuuksia olematta kummoinenkaan teknologiaseppä. Nämä tuovat jo hetkellisen helpotuksen ja mahdollistavat ketterän testaamisen. Aidosti toimivaan online-brändikokemukseen ja personointityöhön kaivataan kuitenkin usein käytönkestäviä lisätyökaluja. Ne kannattaa valita omaa työkalupakkia silmällä pitäen ja strategiset personointitavoitteet huomioiden.
Ota personointistrategiaan ja työkalujen vertailuun sparraustukea
Personointistrategian rakennus ja työkalujen vertailu hyötyvät ulkoisesta konsultoinnista. Molemmat vaikuttavat brändiverkkokaupan personointiin pitkällä aikavälillä. Konsultti tuo pöytään alan benchmarkeja, best practiceita ja insightin yleisimmistä kompastuskivistä sekä tulevaisuuden skenaarioista. In-house -tekemisessä sen sijaan kannattaa painottaa operatiivisten personointitaktiikoiden sisäistämistä ja testausmentaliteetin oppimista.
Kysy lisää personointistrategiasta, personointityökaluista ja personointilogiikan in-house -koulutuksista: heini.nuutinen@dagmar.fi
Dagmar auttaa verkkokaupan pystyttämisessä ja digitaalisen myynnin vauhdittamisessa aina markkinatutkimuksesta asiakashankinnan strategiaan, sisältöihin ja sivuston konversio-optimointiin.
Katso myös Vetoapua verkkokauppaan -sarjan muut osat:
Oppiva verkkokauppamarkkinointi: paras mittaamisen kokonaisuus myynnin tehostamiseen
Oletko A/B-testannut väärin? Näin kasvatat verkkokaupan myyntiä testaamalla.
Lisävirtaa uuden verkkokaupan asiakasmääriin
RADLYn vinkit verkkokauppiaalle: myynnin parhaat AI-pohjaiset työkalut
Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita
Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut
Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon