8.5.2020 | Verkkopalvelukehitys

Brändiverkkokaupan personoinnin työkalujen ABC

Personointistrategia ja työkalut auttavat markkinoijaa matkalla personoituun brändikokemukseen verkossa. Yksittäisten brändikohtaamisten personoinnissa auttaa ennen–aikana–jälkeen-personointiframework. Verkkokaupan personointistrategiaan ja työkaluihin johdattaa Dagmar Driven Heini Nuutinen, joka konsultoi asiakkaitamme kaukonäköisessä markkinointiteknologian ja datan käytössä.

 

 

Brändiverkkokaupan personointi kannattaa lukujenkin valossa

Me kaikki odotamme juuri meille osoitettua kohtaamista brändin kanssa – myös brändiverkkokaupassa. Sen todistavat nämä Econsultancyn kokoamat tilastot:

Brändiverkkokaupan personoinnissa strategia ja työkalut ovat avainasemassa

Personointistrategia ja työkalut auttavat markkinoijaa matkalla personoituun brändikokemukseen verkossa. Personointistrategia kuvaa brändikokemuksen personoinnin nuotiston ja sävelten syvyyden, joiden mukaan työkalut tanssivat. Käytännössä personointistrategia jalkautuu yksittäisten brändikohtaamisten toteuttamiseen, joiden rakentamisen tukena voidaan käyttää ennen–aikana–jälkeen-frameworkiä.

 

 

Personoitujen kohtaamisten rakentamiseen ennen sivustovierailua, sivuston vierailun aikana ja sen jälkeen tarvitaan työkaluja. Lisäksi vaaditaan brändiverkkokaupan infrastuktuurin sekä mainonnan ja personointityökalujen yhteistyötä. Tavoitteena tulisi olla saumaton personoitu brändikokemus, joka sataa euroja liiketoiminnan laariin.

Brändiverkkokaupan personointiin on tarjolla laaja valikoima työkaluja

Mahdollisia työkalukombinaatioita on tuhansia. Keskityn listaamaan tärkeimmät työkalukokonaisuudet, joista brändiverkkokaupan personointiprojektin selvitystyön voi aloittaa.

 

Personoinnin työkalukokonaisuudet ja muutamat esimerkkityökalut

 

Aloita brändiverkkokaupan personointiprojekti tutustumalla omiin työkaluihisi

Aivan kärkeen on tärkeää listata jo olemassa olevat markkinoinnin työkalut sekä brändiverkkokaupan oma infrastruktuuri. Olemassa olevissa työkaluissa on liuta ominaisuuksia, joista voi olla jo paljon hyötyä personoinnissa. Näppärimmät verkkokauppa-alustat tarjoavat plug-inejä, joilla saa helposti käyttöön erilaisia ominaisuuksia olematta kummoinenkaan teknologiaseppä. Nämä tuovat jo hetkellisen helpotuksen ja mahdollistavat ketterän testaamisen. Aidosti toimivaan online-brändikokemukseen ja personointityöhön kaivataan kuitenkin usein käytönkestäviä lisätyökaluja. Ne kannattaa valita omaa työkalupakkia silmällä pitäen ja strategiset personointitavoitteet huomioiden.

Ota personointistrategiaan ja työkalujen vertailuun sparraustukea

Personointistrategian rakennus ja työkalujen vertailu hyötyvät ulkoisesta konsultoinnista. Molemmat vaikuttavat brändiverkkokaupan personointiin pitkällä aikavälillä. Konsultti tuo pöytään alan benchmarkeja, best practiceita ja insightin yleisimmistä kompastuskivistä sekä tulevaisuuden skenaarioista. In-house -tekemisessä sen sijaan kannattaa painottaa operatiivisten personointitaktiikoiden sisäistämistä ja testausmentaliteetin oppimista.

Kysy lisää personointistrategiasta, personointityökaluista ja personointilogiikan in-house -koulutuksista: heini.nuutinen@dagmar.fi

Dagmar auttaa verkkokaupan pystyttämisessä ja digitaalisen myynnin vauhdittamisessa aina markkinatutkimuksesta asiakashankinnan strategiaan, sisältöihin ja sivuston konversio-optimointiin.

Katso myös Vetoapua verkkokauppaan -sarjan muut osat:

RADLYn vinkit verkkokauppiaalle: myynnin parhaat AI-pohjaiset työkalut

Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita

Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut

Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon

Heini Nuutinen

Heini Nuutinen

Heini toimii Dagmarissa digitaalisen myynnin kehittämiskonsulttina erikoisalanaan ecommerce ja martech. Vapaa-ajalla tämän savolaisen kiinnostuksen kohteisiin kuuluu katutaide, metallimusiikki ja futurismi.

Lisää aiheesta