Ville Fredrikson

Ville Fredrikson on toiminut Dagmarissa digistrategina. Nyt hän on Dagmarin tytäryhtiö RADLYn Digital Transformation Lead. Ville on digimarkkinoinnin moniosaaja, joka auttaa asiakkaitaan menestymään markkinoinnin murroksessa. Vapaa-ajallaan hän palloilee, pyöräilee, lukee ja viettää aikaa perheensä kanssa.

Commerce marketing eli markkinointi verkkokauppapaikoissa tarkoittaa mainontaa esimerkiksi Amazonin, Alibaban tai Zalandon mainospaikoilla. Transformaatiotoimistomme RADLYn Marketing Transformation Lead Ville Fredrikson kertoo, miksi markkinointi verkkokauppa-alustoilla kiihtyy – ja mitä se merkitsee markkinoijille ja verkkokaupoille.

Verkkokaupan kasvu jatkuu vahvana. Samalla yritykset etsivät oman verkkokauppansa lisäksi muita tapoja tehostaa verkkomyyntiään. Juuri nyt verkkokaupoilla on tuhannen taalan paikka tehdä muutoksia, joilla verkkokauppa-alustat nousevat merkittäviksi mainosinvestointien kohteeksimyös Suomessa.

Verkkokauppa-ympäristö yhdistettynä laajaan osto- ja käyttäytymisdataan luo pohjan erinomaiselle mainonnan tuotteistukselle

Suurimmat verkkokauppa-alustat houkuttelevat valtavasti potentiaalisia ostajia. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa yli puolet verkko-ostajista aloittaa ostopolkunsa joltain verkkokauppa-alustalta, esimerkiksi Amazonista.

Tämä yleisö on todella arvokas Amazonin kautta myyville yrityksille, joten ei ihme, että mainostajille on luotu aivan uusi markkinointikanava. Amazon vauhdittaa verkkokauppansa muuttumista ”mediaksi” tarjoamalla työkaluja ja dataa, joiden avulla markkinointia voidaan kohdentaa tarkasti. Amazonin mainosliiketoiminta kasvaakin rajusti: vuonna 2020 kasvua kertyi huimat 40 % edelliseen vuoteen verrattuna eli mainosliiketoiminta ylsi noin 14 miljardiin dollariin.

Eikä Amazon ole ainoa verkkokauppa-alusta, joka on jo luonut merkittävän tulovirran mainonnasta. Walmart raportoi hiljattain miljoonan dollarin vuotuisesta mainosmyynnistään.

Verkkokauppa-alustoilla mainostamisesta on tullut kolmanneksi suurin verkkomainonnan kanava hakumainonnan ja sosiaalisen medianjälkeen. Semyös kasvaa nopeammin kuin mitä maksettu hakumainonta ja sosiaalinen media kasvoivat ensimmäisinä vuosinaan.

Syyt kasvulle ovat hyvin ilmeisiä. Mainonta verkkokauppa-alustoilla yhdistää kuilun verkkokysynnän ja perinteisten jälleenmyyntikanavienvälillä. Se tarjoaa jälleenmyyjille ostohousuisia asiakkaita, runsaasti dataakohdentamista varten sekä taktisen myyntikanavan monille valmistajille ja myyjille, jotka ovat saattaneet aiemmin keskittyä ostoputken ylimpiin markkinointitoimiin. Lisäksi myös ne yritykset, jotka eivät ole investoineet oman verkkokauppansa kyvykkyyksiin, voivat näiden alustojen kautta tehostaa verkkomyyntiään merkittävästi.

Amazonissa jälleenmyyjät voivat mainostaa tuotteitaan tuotehaun yhteydessä samalla tavoin kuin Googlen hakumainoksissa. Kuvassa sponsoroitu tuotemainos Amazonissa ja esimerkki natiivibannerista walmart.comissa.

Evästeiden kuollessa etsitään uusia kohdentamistapoja

Koska evästeet eivät pian ole enää verkkomainonnan ensisijainen kohdentamisen keino, markkinoijat, julkaisijatja teknologian tarjoajat etsivät nyt kuumeisesti vaihtoehtoisia kohdentamistapoja. Tämä tulee lisäämään riippuvuutta suurimmista teknologiajäteistä (Facebook, Google, Amazon), sillä ne voivat hyödyntää omaa ensimmäisen osapuolen dataansa, eivätkä ole niin riippuvaisia evästepohjaisesta mainonnasta. Markkinoijat ovat varmasti hereillä, sillä evästeiden poistuminen vaikuttaa vahvasti esimerkiksi uudelleenmarkkinointiin.

Muutosten vuoksi verkkokauppa-alustoille avautuu mahdollisuus tarjota dataohjautuville markkinoijille uusia kohdentamistapoja. Verkkokauppa-alustoilla on valtavasti ensimmäisen osapuolen dataa, joka voi auttaa kohdentamaan myös ilman evästeitä, ostohistorian perusteella. Lisäksi mainostajille tarjoutuu ympäristö, joka on hyvin lähellä todellista ostohetkeä. Verkkokaupoissa vierailevat asiakkaat ovat yleensä jo valmiiksi ostotuulella.

Mitä tämä tarkoittaa?

Markkinoijille

Kulutustavaroiden markkinoijille mainonta verkkokauppa-alustoilla luo uusia tapoja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja tehostaa verkkomyyntiä. Tarjolla on valtava määrä ostovalmiita asiakkaita sekä dataa, joka kattaa koko putken mainoksen toimittamisesta ostoon saakka. Näin markkinoijat saavat selkeän kuvan siitä, miten heidän markkinointi-investointinsa tuottavat myyntiä näillä alustoilla.

Eri verkkokauppa-alustojen merkityksen kasvu lisää brändien tarvetta arvioida myös niiden omaa verkkokauppastrategiaa. Millainen on jatkossa esimerkiksi sinun brändisi verkkokaupan rooli, kun verkkokauppa-alustat voivat tarjota toimivat tekniset ominaisuudet, ostovalmiit kohderyhmät sekä tehokkaat tavat kohdentaa? Lue lisää verkkokauppastrategian luomisesta Dagmarin blogipostauksesta täältä.

Verkkokauppa-alustoille

Verkkokauppa-alustan kaupallistaminen ei tietenkään onnistu silmänräpäyksessä. Se vaatii esimerkiksi:

  • Merkittävää liikennettä verkkosivustolle, jotta se voi tuottaa arvoa mahdollisille mainostajille.
  • Selkeää kaupallistamissuunnitelmaa ja roadmapia asteittaiseen kehittämiseen.
  • Investointeja mainostamisen infrastruktuurinluomiseen.

Markkinointipaikkojen luominen verkkokauppa-alustalle avaa täysin uuden tulonlähteen. Eikä vain Amazonin, Alibaban tai Zalandon kaltaisille suurille kansainvälisille toimijoille. Tulevaisuudessa mainostilan myynti on täysin mahdollista myös pienemmille toimijoille. Uusi tulonlähde antaa myös mainion tavan syventää suhteita toimittajien ja ostajien kanssa. Sen avulla voidaan myös parantaa asiakaskokemusta sekä lisätä kokonaismyyntiä personoinnin kautta.

Marketing Landin vuonna 2020 tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet markkinoijista aikoo kasvattaa panostuksiaan Amazoniin ja verkkokauppa-alustoilla mainostamiseen vuonna 2021. Suurin osa Amazon-panostuksista rahoitetaan joko kasvattamalla kokonaisbudjettia tai pienentämällä muiden kanavien kustannuksia (lähinnä offline-mainonnastakuten printistä, tv:stä tai radiosta). Tämä kertoo paljon siitä, kuinka kiinnostuneita brändit ovat investoimaan mainontaan verkkokauppa-alustoilla.

Lopuksi

Tulemme varmasti näkemään, miten yhä useampi suurehko verkkokauppa seuraa suurten toimijoiden – kuten Amazonin, Walmartin ja Zalandon – aloittamaa trendiä, jossa verkkokauppa-alustat muuttuvat ”medioiksi”. Tästä näkyy jo joitain esimerkkejä myös Suomessa, kuten Zalandon Connected Retail. On hyvin mielenkiintoista nähdä, mikä suomalainen verkkokauppa ottaa ensimmäisen askeleen tähän suhteen ja tarttuu samalla edelläkävijän etuihin.

Haluaisitko keskustella aiheesta enemmän? Lähetä sähköpostia osoitteeseen ville.fredrikson@radly.fi, tai ota yhteyttä LinkedInin kautta.