25.5.2020 | Verkkopalvelukehitys

Lisävirtaa uuden verkkokaupan asiakasmääriin

Perustitko hienon ja toimivan verkkokaupan, mutta sivustovierailut eivät ole kasvaneet merkittävästi ja nyt asiakkaiden puuttuminen tuottaa harmaita hiuksia? Toteutitko suurenmoisen lanseerauksen, josta sivustolle saatiin kyllä kävijöitä kertaheitolla, mutta kävijät eivät ole palanneet? Dagmarin Digital Planner Marianna Tupik kertoo, miten saat lisää asiakkaita verkkokauppaasi kehittämällä verkkokauppasi markkinointia.

 

Kun etsit kasvua verkkokaupallesi ja laadit verkkokaupan markkinoinnin strategiaa, muista nämä kolme kultaista sääntöä

 

Mieti itseäsi kuluttajana: kuinka monta kertaa olet hakenut Googlesta tietoa uudesta tuotteesta, jonka ostoa harkitset? Kuinka usein muut palveluntarjoajat ovat markkinoineet sinulle vastaavia tuotteita somessa, sähköpostitse tai muualla verkossa, sen jälkeen kun osoitit mielenkiintoa jotakin tuotetta kohtaan? Kävitkö vielä lukemassa kyseisen tuotteen tai palvelun arvosteluja tai katsomassa YouTubessa videoilta muiden käyttäjien kokemuksia?

-> Ostospolulla verkkokauppaan on kuluttajan ja tuotteiden välillä lukuisia kohtaamisia. Onko verkkokaupallasi paras mahdollinen näkyvyys?
Potentiaalisten asiakkaittesi tavoittamisessa saattaa olla vielä hyödyntämättömiä keinoja.

Uuden verkkokaupan sudenkuopat:

1) Mainonnassa ei ole käytetty hyväksi tuotefeedejä.

2) Verkkokaupan nimen mainostamisen uskotaan tuottavan automaattisesti uutta liikennettä.

3) Suurin osa markkinoinnin kohdennuksista käytetään demografisen tai ostajapersoonan profiloiman kohderyhmän tavoittamiseen, ei kuluttajien tarpeisiin vastaamiseen tai reagointiin heidän digijalanjälkensä tuottamiin tuoreisiin, ostoon viittaaviin signaaleihin.

4) Keskitytään alhaisen konversiohinnan säilyttämiseen tai korkeisiin ROAS-tavoitteisiin heti alussa, ennen kuin on saavutettu tietty kokeiluaste ja annettu potentiaalisille asiakkaille mahdollisuus löytää verkkokauppa.

5) Odotetaan, että asiakkaat muistavat verkkokaupan 2–3 digitaalisen kohtaamisen jälkeen, eikä varmisteta näkyvyyttä koko ostopolulla ja kampanjoiden päätyttyä.

Uusien kävijöiden toistuva digivirtaus on verkkokaupalle elintärkeää. Toimiva ja tehokas verkkokaupan markkinointi yhdistää sekä taktisen että brändillisen mainonnan.

Houkuttelevat hintatarjoukset sisäänheiton toivossa verkkokaupan kokeilulle tai suuren näyttömäärän saavuttanut brändikampanja suositussa mediassa voi lisätä kiinnostusta, mutta mitä tapahtuu, kun kohderyhmä etsii Googlesta haluamaansa tuotetta ja verkkokauppasi ei olekaan edustettuna? Tai miten kuluttajat reagoivat, jos Instagramissa heille näytetään päivä toisensa perään ainoastaan kilpailijoiden mainoksia? Verkkokauppasi ei ole tällöin kovinkaan korkealla top-of-mindissa. Onko se oikeasti löydettävissä 24/7?

Tässä vielä erinomainen kirjoitelma siitä, kuinka verkkokaupan tunnettuus ei ole tae uudelleentilaamiselle.

 

 

Pyri inspiroimaan kuluttajia, lisäämään ostohalua, haastamaan ostotottumuksia, aktivoimaan kokeilua ja vastaamaan reaaliaikaisesti tarpeisiin. Googlen mainonnan työkalut voivat auttaa ymmärtämään, milloin tuotteella on kysyntää ja pääsemään lähelle ostoaikeissa olevia yleisöjä. Reagoimalla voit luonnollisesti tarjota ratkaisua eli markkinoida verkkokauppaasi. Tavoitteesi voi ja saakin olla X määrä tilauksia tai uusia kävijöitä, mutta uutta verkkokauppakävijäkuntaa tavoitellessa tärkeämpää on olla reagoimassa kysyntään ja varmistaa oman verkkokaupan näkyvyys.

Kun etsit kasvua verkkokaupallesi ja laadit verkkokaupan markkinoinnin strategiaa, muista 3 kultaista sääntöä:

Kun haluat uudistaa tapaasi markkinoida verkkokauppaasi ja haet tuloksellista mainontaa, ota yhteyttä: marianna.tupik@dagmar.fi

Dagmarin digimarkkinoinnin ammattilaiset ovat mestareita uusien verkkokauppojen pulmien taklaamisessa: kuinka saada kohderyhmä vierailemaan sivustollasi juuri oikeilla hetkillä. Meillä on valmiit prosessit tuotepohjaiseen digimarkkinoinnin kampanjointiin. Laaditaan yhdessä verkkokaupan kasvuun tähtäävä suunnitelma, joka mahdollistaa tuotteiden esilletuonnin juuri silloin, kun potentiaalisilla asiakkailla on tarpeita.

 

Lue Vetoapua verkkokauppaan -sarjan aiempia kirjoituksia:

Oppiva verkkokauppamarkkinointi: paras mittaamisen kokonaisuus myynnin tehostamiseen

Oletko A/B-testannut väärin? Näin kasvatat verkkokaupan myyntiä testaamalla.

Lisävirtaa uuden verkkokaupan asiakasmääriin

RADLYn vinkit verkkokauppiaalle: myynnin parhaat AI-pohjaiset työkalut

Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita

Brändiverkkokaupan personoinnin työkalujen ABC

Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut

Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon

Marianna Tupik

Marianna Tupik

Mariannan erikoisalaa on ecommerce-mainonta sekä tulospohjaisen markkinoinnin kehittäminen. Hän on karibialaisen ruoan ystävä, ainaisesti unelmoi ja suunnittelee matkaa seuraaviin karnevaaleihin sekä saa vieroitusoireita ellei ole käynyt hot joogassa 10 päivän aikana vähintään kerran.

Lisää aiheesta