12.5.2020 | Verkkopalvelukehitys

Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita

Muista sisältöjen voima, kun suunnittelet ja optimoit verkkokauppaasi. Sisältöyksikkömme Dagmar Storiesin Lead Strategist Julia Isoniemi keräsi verkkokauppaa voimistavista sisällöistä tuoreet vinkit.

 

Muista sisältöjen voima, kun suunnittelet ja optimoit verkkokauppaasi.

 

Oletko jo kuullut nämä vinkit verkkokauppasi sisällöntuotantoon: tee käyttöoppaita ja kirjoita inspiroivia artikkeleita? Ei ihme, että näin neuvotaan. Esimerkiksi miesten kosmetiikkaa myyvän Beardbrandin ylpeys on artikkeli How to Grow a Thick Beard, joka tuo verkkokaupalle väitetysti joka kuukausi 16 000 kävijää.

Seuraavassa seitsemän vinkkiä tehokkaista sisällöistä, jotka ovat vielä toistaiseksi vähemmän käytettyjä verkkokaupoissa. Suosittelen jäsentelemään sekä ajattelua että sisältöjä niin, että ne osuvat tasan niihin tarpeisiin ja kipukohtiin, joita asiakkaalla on ostajana verkkokauppapolun varrella: ennen ostoa, oston hetkellä ja oston jälkeen.

Ennen ostoa (tietoisuus, harkinta)

eli mitä sisältöä asiakas tarvitsee silloin, kun hän vasta tutustuu verkkokauppaasi ja kilpailijoihinne? Mitä voit antaa, kun asiakas vasta kuvittelee tarvitsevansa jotain, mitä tarjoat?

 

 

1. Quizit & kyselyt.

Kyselyt ovat näppäriä asiakasdatan keräämisen apureita, mutta fiksu kuluttaja ymmärtää tämän ja vaatii datastaan vastalahjan. Esimerkiksi naisten hygieniatuotteita myyvä Thinx tarjoaa Know Your Flow -testin tehneelle tarkan, juuri hänelle räätälöidyn tuotesuosituksen. Testin tehneiden konversioaste oli viisi kertaa suurempi kuin niillä, jotka eivät aloittaneet testiä, kertoo Shopify.

2. Use Hacks.

Olet varmasti nähnyt Ikean peruskaapeista tehtyjä riemastuttavia nikkarointeja, joiden tuloksena kaapit näyttävät huippudesignilta. Keittiötarvikebrändi opettaa esimerkiksi Coffee Maker Hacks -sivullaan, miten teet kahvikoneeseen itse ajastimen. Miten voisit itse hullutella? Asiakkaasi rakastavat hauskoja oivalluksia, ja parhaista voi tulla viraaleja.

Oston hetkellä (harkinta, konversio)

eli millaista sisältöä asiakas kaipaa harkitessaan vielä sittenkin kilpailijasi tarjoamaa? Mitä hän haluaa ostopäätöksensä tueksi – viimeisen varmistuksen, vaikkapa tunnetason perustelun, kun on jo tehnyt valintansa järkiperäisten kriteeriensä tasolla?

3. Kysy ja vastaa -palsta.

Lähes neljännes vastaajista sanoi katsovansa asiakasarviot aina ja yli 40 prosenttia sanoi katsovansa ne usein, kävi ilmi Bizrate Insightsin tutkimuksesta. Nielsen Global Trust in Advertising  muistuttaa, että 83 prosenttia 60 maata kattavaan tutkimukseen vastanneista luottaa ystävän tai perheen suositukseen. Tee jaoista ja suosittelemisesta helppoa tai palkitse siitä!

 

 

Kosmetiikkajätti Sephoran verkkokaupan tuotearvioista näkee suosittelijan hiusten ja silmien värin sekä ihotyypin. Näin 24 sävyn luomiväripalettia harkitseva asiakas voi vakuuttua, että tämä sopii juuri ja nimenomaan hänelle.

Käytä tähditykset, asiakastarinat tai Case Study -artikkelit (“Toimiiko tämä koulutus/tekninen vaate/automaatiojärjestelmä oikeasti?”) sekä vertailut omien tuotteiden ominaisuuksien välillä. Perusta “Kysy ja vastaa” -palsta tuotteittesi alle, niin asiakas ei joudu sivustoltasi pois arviota etsimään.

4. Tuotesisällöt infografiikkana.

Anna monien sisältöjen asua tuote-esittelyjesi kainalossa. Älä tyydy listaamaan tuotteen ominaisuuksia tekstipötköksi. Voisitko näyttää ominaisuudet osana kuvaa, kuten Manitobah Mukluks -kenkämerkki, käyttöyhteyden asiakkaan oman elämän osana, kuten Pilgrim-tuoksudiffuusori tai yksityiskohdat, kuten kuulokemerkki Master & Dynamic? Nämä ja lisää esimerkkejä täällä. Älä silti rakastu liian järeisiin kuviin: hakukoneet eivät tykkää niistä.

 

 

Oston jälkeen (toimitus, käyttö, lojaliteetti)

eli mitä asiakkaasi haluaa, kun hän on ostanut ja käyttää tuotettasi tai palveluasi? Onko se omaa rauhaa, vastauksia käytössä ilmenneisiin pulmiin, täydentäviä ostoksia – vai tätä kaikkea?

5. Someaspa & chatbot.

Tämän päivän kuluttajat olettavat asiakaskokemuksen jatkuvan yhtenäisenä myös sosiaalisessa mediassa: someaspa on loistokäyttöä brändisi orgaanisesti uinuville Facebook- ja Twitter-tileille! Verkkosivustosi sisällä oleva chatbot on kyvykäs tervehtimään saapuvia asiakkaitasi ystävällisesti, mutta hienotunteisesti – kuten kivijalassakin. Älykkäät botit osaavat antaa vastauksia asiakkaittesi yksinkertaisimpiin kysymyksiin ja linkkejä nopeaan navigointiin vaikka keskellä yötä. Lisää boteista täällä ja täällä.

6. Personoitujen hoitomallien sisällöt.

Ainakaan fiksujen suositusten tehosta ei ole epäilystä: kun Shopify tutki Black Fridayn yhteydessä personoituja tuotesuosituksia, 59 % ostajista toivotti ne tervetulleiksi. Milleniaalien kohdalla sama luku hyppäsi 78 prosenttiin!

Mieti, voisiko ostoskorin hylänneelle lähetettävä sähköpostisi tarjota sisältöä 2+1-mallilla: kaksi lojaliteettia vahvistavaa, asiakkaan oman elämän hetkiin osuvaa ja ilahduttavaa sisältöä (vauvanhoitovinkkejä lastentarvikkeita ostaneelle, kuten Babycenter tai viihdevinkkejä elektroniikkaoston jälkeen) ja vain yksi taktinen ostokehotus (P.S. Saat muuten nyt näistäkin –20 %).

+1 eli 7. Mitä en suosittele: En välttämättä suosittele melko suosittuja yritys- tai tuotetarinoita, ellei synty tai historia ole erittäin persoonallinen ja mukaansatempaava: isoisän mahti-idea hiihtoladulla ei ehkä riitä. Testaa puolueettomalla ja suorasanaisella kaverilla, nukahtaako hän jo kolmannen lauseen kohdalla.

Lopuksi: Jos haluat sisältöjen tehostavan konversioita, tee kaikki asiakasymmärryksen pohjalle ja optimoi hakukoneille ystävälliseksi. Uutta asiakasta ajatellen tarjoa etusivullasi sisältöjä kaikkiin asiakaspolun vaiheiden sisältötarpeisiin – ethän vielä tiedä, mitä hän tarkalleen tuli etsimään.

Vinkkejä lipsahti rivien väleihin kenties enemmän kuin seitsemän – piditkö niistä? Ota yhteyttä, niin suunnittelemme ja tuotamme verkkokauppaasi asiakkaalle lisäarvoa tuottavat, konversioita tehostavat sisällöt: julia.isoniemi@dagmar.fi

 

Dagmar auttaa verkkokaupan pystyttämisessä ja digitaalisen myynnin vauhdittamisessa aina markkinatutkimuksesta asiakashankinnan strategiaan, sisältöihin ja sivuston konversio-optimointiin.

Katso myös Vetoapua verkkokauppaan -sarjan muut osat:

RADLYn vinkit verkkokauppiaalle: myynnin parhaat AI-pohjaiset työkalut

Brändiverkkokaupan personoinnin työkalujen ABC

Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut

Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon

 

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat tiedon uusista kirjoituksista:

Tilaa Dagmarin uutiskirje tästä

Julia Isoniemi

Julia Isoniemi

Dagmar Storiesin Lead Strategist, intohimotyöläinen, entinen uutistoimittaja. Rakastaa strategisesti mietittyjä ja merkityksellisiä sisältöjä, jotka tavoittavat yleisönsä. Vapaa-ajalla hehkuttaa liiaksi talvipyöräilyn ja viileässä metsässä patikoimisen ihanuutta.

Lisää aiheesta