17.06.2020 / Verkkopalvelukehitys

Vauhtia verkkokaupan myyntiin dynaamisella mainonnalla. Personoi, tehosta ja säästä.

Kun fyysinen liiketila ei rajoita tuotevalikoimaa, moni verkkokauppa tarjoaa "jokaiselle jotakin". Mutta miten tehdä ja kohdistaa mainontaa, kun tuotteita on sadoista kymmeniin tuhansiin? Miten ohjata asiakkaat löytämään juuri heitä kiinnostavat tuotteet levittämättä markkinointibudjettia harakoille? Yksi osa ratkaisua on dynaaminen mainonta, kertoo Dagmar Storiesin Tuukka Muhonen, Head of Content Automation.
Author

Tuukka Muhonen

Tuukka työskentelee tuotantojen parissa laajalla skaalalla Dagmar Storiesisssa. Tavoitteena aina tuottaa mielenkiintoisia ja toimivia sisältöjä. Inspiraatio kumpuaa muun muassa pelimaailmasta ja pelillistämisestä.

 

 

Verkkokaupan sadalle tuotteelle ei tarvitse tehdä sataa mainosta. Riittää, kun tuotamme yhden, johon voi vaihtaa automaation avulla kaikkien sadan tuotteen tiedot. Esimerkiksi tuotteen kuvan, tuotekuvauksen ja hinnan.

Dynaamiseen mainokseen tuodaan tuotteiden tiedot verkkokaupasta feedin avulla. Näin mainonnassa voidaan hyödyntää vaikka verkkokaupan koko valikoimaa.

Koska mainontaan nostettavien tuotteiden tiedot tulevat suoraan verkkokaupasta, mainoksia ei tarvitse erikseen päivittää, kun verkkokaupan tuotteet tai tuotteiden tiedot muuttuvat.

Dynaaminen aineisto ei rajoitu vain tuotetietoihin, vaan mainoksen kaikki eri elementit, värit ja asettelu voidaan personoida reaaliajassa. Dynaamiset mainokset ovat tehokkaita niin display-mainonnassa, some-mainonnassa kuin erilaisissa videomainoksissa.

Kaiken keskiössä on kuluttajan tunnistaminen ja hänelle mahdollisimman räätälöidyn sisällön näyttäminen.

Dynaaminen markkinointi verkkokaupan prospektoinnissa

Dynaaminen markkinointi loistaa uudelleenmarkkinoinnissa, mutta paljon voidaan tehdä jo ennen kuin kuluttaja on käynyt verkkokaupassa ja hänestä on omaa dataa.

Verkkokaupan prospektoinnissa tuotteita kannattaa kategorisoida sellaisella tavalla, jolla niitä voi kohdistaa. Vaikka emme pystyisi tässä vaiheessa tunnistamaan yksittäistä kuluttajaa, voimme mainostaa verkkokaupan tuotteita oikeassa kontekstissa. Esimerkiksi tiettyyn kiinnostuksen kohteeseen tai fyysiseen lokaatioon sopivia tuotteita.

Jos kohdistuskeinoja on vähän, kannattaa prospektointiin toki nostaa tuotteita, jotka uskomme kiinnostavan mahdollisimman monia. Esimerkiksi verkkokaupan myydyimmät tuotteet. Parhaimmassa tapauksessa tehdään useita eri ratkaisuja – ja yksi dynaaminen aineisto voi mahdollistaa nämä kaikki.

Dynaaminen markkinointi verkkokaupan uudelleenmarkkinoinnissa

Verkkokaupan uudelleenmarkkinoinnissa dynaamisista aineistoista saadaan kaikki tehot irti. Kun tiedämme, mistä tuotteista kuluttaja on kiinnostunut, pystymme näyttämään hänelle mainoksia juuri oikeilla tuotteilla.

Vaikka dynaamiset ratkaisut ovat uudelleenmarkkinoinnissa yleisiä, niissä on vielä paljon kehitettävää, varsinkin sisältöjen osalta. Usein uudelleenmarkkinoinnissa vain muistutetaan kuluttajaa tuotteesta, mutta ei juurikaan tarjota lisäinformaatiota.

Paljon käyttämätöntä potentiaalia on vielä muun muassa viestien ketjuttamisessa ja sisältöjen suunnittelussa. Esimerkkinä verkkokauppa, joka näyttää tuotteesta kiinnostuneelle ensin karusellimainosta tuotteen eri värivaihtoehdoista ja sen jälkeen videota, josta kuluttaja saa paremman kuvan, miltä tuote näyttää ja tuntuu. Lopuksi vielä tarjousta ilmaisesta kotiinkuljetuksesta klousaamaan kaupan.

Dynaamisella markkinoinnilla on merkittäviä hyötyjä, jotka korostuvat pidemmällä aikavälillä.

  1. Mainontaan saadaan nostettua koko verkkokaupan tuotevalikoima.
  2. Tuotannoissa saadaan sekä ajallista että rahallista säästöä läpi tuotantoprosessin. Tuotannnon säästöt nousevat vuositasolla hyvin merkittäviksi.
  3. Mainonnan teho kasvaa. Automaattisesti personoituvat aineistot, joita voidaan päivittää myös manuaalisesti reaaliajassa, mahdollistavat ketterän A/B-testauksen. Ne varmistavat, että mainonnassa käytetään aina tuloksellisinta versiota.
  4. Adfatigue päihitetään. Kuukaudesta toiseen samanlaisena pyörivät mainokset muuttuvat helposti tapetiksi. Varioituvat mainokset auttavat ylläpitämään mainonnan herättämää huomiota.
  5. Mainosten variointi ja jatkuva testaaminen kerryttää ymmärrystä tulevien mainosten suunnitteluun. Tätä tietoa voidaan hyödyntää mainonnan suunnittelussa läpi kaikkien kanavien.

Rajana vain mielikuvitus

Dynaamisten ratkaisuiden työkalut ja järjestelmät kehittyvät vauhdilla. Dynaamisten mainosten suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää ymmärtää eri työkalujen vahvuudet ja heikkoudet, jotta lopputulos ei näytä kompromissilta.

Isossa kuvassa olemme vasta alkumetreillä dynaamisuuden hyödyntämisessä mainonnassa. Olemme pisteessä, jossa tekniikka on kehittynyt huomattavasti meitä nopeammin ja nyt toteutuksissa onkin vain mielikuvitus rajana.

 

Kiinnostuitko dynaamisista ratkaisuista? Suunnittelemme ja tuotamme dynaamisia ratkaisuja vuosien kokemuksella. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää: tuukka.muhonen@dagmar.fi

Lue Vetoapua verkkokauppaan -sarjan aiempia kirjoituksia:

Taklaa uuden verkkokaupan pullonkaulat

Verkkokaupan voittajan tunnistaa asiakasymmärryksestä.

Oppiva verkkokauppamarkkinointi: paras mittaamisen kokonaisuus myynnin tehostamiseen

Oletko A/B-testannut väärin? Näin kasvatat verkkokaupan myyntiä testaamalla.

Lisävirtaa uuden verkkokaupan asiakasmääriin

Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita

Brändiverkkokaupan personoinnin työkalujen ABC

Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut

Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon

 

Lisää aiheesta