11.6.2020 | Verkkopalvelukehitys

Verkkokaupan voittajan tunnistaa asiakasymmärryksestä

Korona-aika on saanut monet yritykset pohtimaan verkkokaupan roolia osana strategiaa. Kannattaako verkkokauppaan panostaa? Jos kyllä, kuinka paljon? Miten pysyvää kuluttajien käyttäytymisen muutos on? Mikä on optimaalinen markkinointi-investointi verkkokaupan vauhdittamiseksi? Mistä medioista vauhtia kannattaa hakea? Digital Strategist Ilari Ahtola ja Consumer Insight Director Ville Rekula antavat vastauksia.

 

 

Covid-19-epidemia on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä ja tuottanut verkkokauppaan ennennäkemätöntä kasvua. Verkko-ostaminen on lisääntynyt erityisesti niillä kuluttajilla, jotka eivät ole aiemmin tottuneet asioimaan verkossa.

Dagmarin kuukausittain tekemän digitaalisen median tutkimuksen mukaan erityisesti ruuan, lääkkeiden ja luontaistuotteiden verkko-ostaminen on kasvanut merkittävästi.

Ruokaa tai muita päivittäistavaroita kolmen viimeisen kuukauden aikana kotiin tilanneiden osuus koko väestöstä on tuplaantunut poikkeustilan aikana. Nyt tähän ostajaryhmään kuuluu jopa 16 prosenttia koko 16–69-vuotiaasta väestöstämme. Pääkaupunkiseutu ja nuoremmat ikäluokat korostuvat ruokaostoksia netissä tehneiden joukossa, mutta esimerkiksi tulotaso ei vaikuta lainkaan merkitsevästi ruuan verkkokauppaostosten kokeiluun.

Lääkkeiden ja luontaistuotteiden puolella nousu on merkittävää, vaikka ei aivan yhtä vahvaa: 17 prosenttia 16–69-vuotiaista on ostanut verkkokaupasta lääkkeitä tai luontaistuotteita. Innokkaimmin naiset ja toimihenkilöt.

Kivijalasta verkkokauppaan – lokaalista globaaliin sarjaan

Samaan aikaan alkanut markkinaosuuksien uusjako on saanut monet suomalaiset kivijalkatoimijat havahtumaan siihen, että verkkokauppa ei ole korvannut kivijalasta kadonneita euroja. Ja että kansainväliset kilpakumppanit käyvät nyt taistoa samoista asiakkaista. Esimerkiksi muodin verkko-ostoksistamme kohdistui jo viime vuonna 39 % ulkomaisiin verkkokauppoihin

Verkko-ostaminen tapahtuu mobiilissa, ja kuluttajat odottavat verkossa solidia asiakaskokemusta. Koko maailman tarjonta on suomalaisten ulottuvilla, jolloin aiemmat kivijalan kilpailuedut eivät välttämättä enää päde kilpailtaessa laajemmassa kansainvälisessä pelikentässä. Tämä aika tarjoaa myös ponnahduslaudan vakiintuneen markkinan ulkopuolelta tuleville haastajille.

Millä eväillä suomalaista verkkokauppaa kannattaa nyt rakentaa ja kehittää?

Asiakasymmärrys verkkokauppastrategian peruspilariksi

Potentiaalisten asiakkaiden tunteminen ja asiakaskokemuksen johtaminen määrittävät tulevaisuuden verkkokauppavoittajat.

Ennen suurempia investointeja verkkokaupan lanseeraukseen tai laajentamiseen, kuluttajapotentiaali kannattaa tutkia omalla räätälöidyllä täsmätutkimuksella.

Toimialan nykyiset verkkokauppa-asiakkaat ja heidän asiakaskokemuksensa

Kuinka moni kuluttaja on jo käyttänyt toimialamme verkkokauppoja? Miksi? Millaisia heidän kokemuksensa olivat?

Verkkokaupan näkyvä potentiaali ja ostomotiivit

Kuinka moni voisi harkita verkkokaupan käyttämistä ja millä viesteillä heidät saisi sinne ohjattua?

Verkkokaupan piilopotentiaali ja vaikutusmahdollisuudet

Miten verkkokauppaa ei-harkitsevat perustelevat asennettaan? Onko sille tehtävissä jotain? Onko ryhmän koko niin suuri, että markkinointi-investointi potentiaalin kasvattamiseen kannattaa tehdä?

Verkkokaupan uudet kuluttajasegmentit ja sitoutumisaste

Mitkä kuluttajasegmentit ovat tulleet poikkeusaikana verkkokauppaan jäädäkseen ja mitkä palaavat kivijalkaan heti kun se on mahdollista ja/tai turvallista?

Verkkokaupan markkinoinnin investoinnit ja kanavat

Kuinka paljon verkkokaupan markkinointiin kannattaa panostaa ja missä kanavissa?

Verkkokaupan myyntiä kasvattavien markkinointi-investointien parhaat kanavat ja investointitasot kannattaa tutkia etukäteen investointitasojen optimoimiseksi. Kaiken tämän saat helposti ja nopeasti selville Dagmarin verkkokauppapotentiaalitutkimuksella.

Asiantuntijamme ovat laajasti apunasi menestyvän verkkokaupan rakentamisessa, niin teknisessä konsultointinnissa, verkkokaupan löydettävyyden ja käytettävyyden kehittämisessä kuin markkinoinnin automaatiossa ja operatiivisissa markkinointiohjelmissa.


Jutellaanko lisää verkkokauppakäyttäytymisen ja verkkokauppapotentiaalin tutkimisesta? Ole rohkeasti yhteydessä! ilari.ahtola@dagmar.fi tai ville.rekula@dagmar.fi

Lähteitä:
Verkkokauppa Pohjoismaissa -tutkimus, Postnord
Digitaalisen median tutkimus, Dagmar
Digitaalisen median tutkimus on Dagmarin oma digitaalisen maailman ja kuluttajan suhdetta seuraava tutkimus, jossa kerätään tietoa myös nousevista palveluista ja muista ajankohtaisista asioista. Tutkimukseen vastaa kuukausittain 500 suomalaista. Tietoa on kerätty jo vuodesta 2013. 


Lue Vetoapua verkkokauppaan -sarjan aiempia kirjoituksia:

Oppiva verkkokauppamarkkinointi: paras mittaamisen kokonaisuus myynnin tehostamiseen

Oletko A/B-testannut väärin? Näin kasvatat verkkokaupan myyntiä testaamalla.

Lisävirtaa uuden verkkokaupan asiakasmääriin

RADLYn vinkit verkkokauppiaalle: myynnin parhaat AI-pohjaiset työkalut

Seitsemän uutta vinkkiä sisällöistä, jotka vauhdittavat verkkokauppasi konversioita

Brändiverkkokaupan personoinnin työkalujen ABC

Tuo asiakkaan ääni verkkokaupan kehittämiseen: tutkimustyökalut

Verkkokaupan rakettinousu käynnisti markkinaosuuksien uusjaon

Ilari Ahtola

Ilari Ahtola

Digital Strategist ja pitkän linjan tekijä, jonka intohimona on maksimoida asiakaskohtaamisten arvo niin ostetussa kuin omassa mediassa. Vannoo asiakasymmärryksen, datan ja luovuuden liittoon vaikuttavan asiakaskokemuksen rakennuspalikoina. Liikkuu vapaa-ajalla maila kädessä tai sukset jalassa.

Ville Rekula

Ville Rekula

Ville työskentelee Dagmarin Drive –yksikössä markkinatutkimusten parissa. Numerot ja ihmisten käyttäytyminen, niissä riittää ihmeteltävää ja selitettävää, joten mitäpä sitä muuta voisi tarvita?

Lisää aiheesta