BlogiMiikka Rahikainen 14.03.2023

Mitä digimarkkinoinnista pitää tietää nyt ja mitkä trendit kannattaa huomioida

Markkinoinnin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Trendit Uudet teknologiat

Metaversumista ja commerce marketingista kannattaa olla jo kartalla, kuten myös evästeiden eroosiosta ja digimarkkinoinnin ympäristövaikutuksista, tiivistää Dagmarin Miikka Rahikainen digimarkkinoinnin nykytilan MarkkinointiMiks-videosarjassa.

Kuvassa vasemmalta Miikka Rahikainen (Dagmar), Karoliina Leisti (ZOAN), Mikko Hämäläinen (Exove) sekä Marica Thorén (MarkkinointiKollektiivi).

Metaversumi opettaa tulevaisuusajattelua

Metaversumi tulee ennemmin tai myöhemmin isosti, joten siitä kannattaa olla jo nyt kartalla. Vaikka implikaatiot ovat vielä aika kaukana, tulevaisuusajattelua ja metaversumin kaltaisia mahdollisuuksia omalle liiketoiminnalle on hyvä pohtia yhdessä systemaattisesti. Lue lisää Metaversumi-oppaastamme!

Lohkoketjut ja NFT:n mahdollisuudet

Miten digitaalinen niukkuus ja NFT:t tukisivat omia tuotteita ja toisivat lisäarvoa? Miten hyödyntää NFT- ja lohkoketjuteknologiaa? Miten läpinäkyvyyttä rakennetaan eri toimitusketjuihin, ja miten tuoda tätä teknologiaa omiin tuotteisiin? Miten NFT:llä todistetaan omistajuus uusissa tuotteissa, kuten kelloissa tai laukuissa. Tämän tyyppiset asiat ovat nousemassa markkinoinnin pöydälle.

Commerce marketing tulee entistä suuremmalla voimalla

Nyt pöhistään kovasti myös commerce marketingista. Kun jälleenmyyjät rakentavat omista kanavistaan myynnillisiä medioita ja vievät yhä suuremman siivun markkinointieuroista.

Tämä trendi kasvaa voimakkaasti, ja vetää puoleensa yhä enemmän rahaa.

Mainonnan teknologioiden ympäristövaikutukset

Kuinka pienennetään digimainonnan ympäristövaikutuksia ja esimerkiksi sähkönkulutusta?

Mainonnan ympäristövaikutuksiin on vasta nyt herätty. Miten voisimme miettiä uudella tavalla ohjelmallista ostamista ja ylipäätänsä digitaalista markkinointia niin, että se kuluttaisi vähemmän sähköä ja toimisi tehokkaammin?

Evästeiden eroosio

Evästeiden poistuminen on SE juttu, josta digimarkkinoinnissa tulee olla JUURI NYT kiinnostunut. Kannustan kaikkia digimarkkinoijia miettimään mitä tulee ottaa huomioon ja miten koko paradigma muuttuu, kun esimerkiksi perinteinen uudelleenmarkkinointi poistuu keinovalikoimasta.

Kenttä muuttuu vauhdilla. IAB:n tutkimuksen mukaan vapaan internetin puolelta häviää 39 miljardia euroa, jos evästepuolta ei saada ratkaistua.

Jos olet tekemässä puhtaasti digimarkkinointia, nyt on aika katsoa kohdistusstrategia kuntoon.

Mitä konteksteja pitää ottaa huomioon?
Mitä evästeettömiä tapoja on kohdistaa?
Kenen kanssa kannattaa partneroitua?

Katso ”MarkkinointiMiks, jakso 5: Miks digimarkkinointi on jatkuvassa murroksessa?”

TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTI

Miikka Rahikainen

Martech Director

miikka.rahikainen@dagmar.fi

+358415062689

Miikka on Martech Director, jonka erikoisosaamista on markkinointiteknologia. Vapaa-aika kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti.

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA