Miten suomalainen kuluttaja tekee ostopäätöksiä juuri tässä ajassa, eli keväällä 2023, kun päivittäistavaroiden, sähkön ja lainakorkojen hinnat ovat nousseet pilviin?

Dagmar tutki asiaa!
Kulujen noustessa ja inflaation jyllätessä kuluttajilla on kova paine ja halu säästää. Peräti 1,8 miljoonaa suomalaista, eli 41 prosenttia väestöstä kertoo vähentäneensä kulutusta edelleen viimeisen puolen vuoden aikana. Kannattaako brändin rakentaminen tässä ajassa? Entä millä muulla kuin hinnalla on nyt merkitystä?
Kaikilla toimialoilla kulutusta vähennetään edelleen. Ravintola- ja kahvilapalveluista nipistää jo 2 miljoonaa suomalaista, ja päivittäistavarakaupassa valinta osuu yhä useammin kaupan omaan merkkiin. Mikä on oman toimialasi tilanne? Miten se suhtautuu muihin toimialoihin?
Ostoprosessi on suuressa murroksessa ja verkkokauppa valtaa asemaa suomalaisten suosikkiostospaikkana. Verkkokaupoissa surffailee huvikseen 1,6 miljoonaa suomalaista, mutta kivijalalla on edelleen vankka rooli. Kuinka rakennetaan saumaton asiakaskokemus, jossa kivijalka ja verkkokauppa menestyvät molemmat omassa roolissaan?
Asiakkaiden ääni on yhä kuuluvampi ja palvelulta vaaditaan paljon. Kokemus on helppo jakaa miljoonien suomalaisten näkyville. Peräti 77 prosenttia suomalaisista kertookin lukevansa muiden kokemuksista ennen ostopäätöstä.

Paluuta entiseen ei ole ja tottumuksesta on tulossa tapa
Miltä tulevaisuus näyttää sinun liiketoiminnassasi, miten kulutuskäyttäytymisen muutokset tulisi huomioida yrityksesi strategiassa ja markkinoinnissa?
Miten ymmärtää muutoksia omalla toimialallasi ja kuinka reagoida niihin?
Kulutuskäyttäytymisen muutos on isossa kuvassa seurausta suurten muutostrendien ja uusien motiivien yhdistelmästä. Muutostrendeistä teknologian kehittyminen mahdollistaa uudet tavat toimia, ihmiset oppivat teknologiaan nojaavat taidot nopeasti, kun motivaattorina on tiukka taloustilanne. Vaatimukset vaikuttavalle asiakaskokemukselle kasvavat, kun kirittäjinä toimivat globaalit verkkojätit. Toisaalta maailman tilanne ajaa kuluttajia asioimaan lähellä ja suosimaan kotimaista.
Muutokset kietoutuvat niin vahvasti toisiinsa ja ovat seurausta toinen toisistaan, että niiden hahmottaminen vaatii vankan ihmisymmärryksen taakseen. Ilman tätä ymmärrystä tässä muutosten maailmassa on mahdotonta tehdä tulevaisuuden kannalta kestäviä päätöksiä. Investoi siis ymmärrykseen – ilman sitä et pärjää!
Kirsi Laakso, Customer Insight Director, Dagmar
Dagmarin Muuttuva kuluttaja 2023 -tutkimuksessa on neljä eri näkökulmaa
- Yleinen kuluttamisen ilmapiiri
- Elintarvikkeet
- Verkkokauppa
- Palvelu ja asiointi
Muuttuva kuluttaja 2023 -tutkimuksesta voit lukea myös median sivuilta:
STTinfo.fi: Suomalainen hyödyntää nyt kaikki säästökeinot punalapuista ja tarjouksista kaupan omiin merkkeihin – näistä tuotemerkeistä ei haluta luopua
mtvuutiset.fi: Ruokaa halvemmalla: suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – ”Vaikutukset näkyvät lompakossa heti”
Helsingin uutiset: Tutkimus: 1,8 miljoonaa suomalaista on vähentänyt kuluttamista – Valio, Pirkka, Fazer; Näistä brändeistä ei haluta luopua
markkinointiuutiset.fi: Yhä useampi suomalainen vähentää kulutustaan – vahvat brändit ja suomalaiset tuotteet kuluttajien suosiossa
Haluatko kuulla tarkempia tuloksia tutkimuksesta?
Kerromme mielellämme!
Ota yhteyttä omaan asiakasvastaavaasi tai tiimisi tutkijaan, ja varataan toivomasi aiheen läpikäynti lähiviikoille.
Voit myös varata tutkimustulosten esittelyn suoraan tutkijoiltamme tämän yhteydenottopyynnön kautta.