Graafisen suunnittelun trendit 2023
Vuonna 2023 designerit inspiroituvat muun muassa horoskooppimerkeistä ja pyhästä geometriasta ammentavasta mystiikasta. Toisaalta Metaversumi ja futurismi vetävät suunnittelijaa puoleensa mustan aukon lailla. Typografiassa viime vuosina valtaa pitänyt serif-kirjasintyyppi saa väistyä päätteettömän sisarensa tieltä ja ehkä vuoden kiinnostavin trendi, venytetyt kirjasimet, koristavat rohkeimpia toteutuksia. Dagmar Storiesin graafiset suunnittelijat Laura Lehtonen ja Anna Honkanen keräsivät alan kiinnostavimmat trendit tulevalle vuodelle.
1. Värimaailma – erottuvaa, tyylikästä, täyteläistä, kiehtovaa
Pantone valitsi vuoden 2023 väriksi Viva Magentan, vivahteikkaan karmiinin punaisen, joka viestii rohkeutta, vahvuutta ja pelottomuutta. Se on sähköistävä sävy, joka erottuu massasta ja sen yltäkylläisyys huokuu optimismia ja iloa. Mahtipontisen karmiinin punaisen rinnalle nousevat 1930-luvun väripaletista tutut ylelliset ja aistikkaat jalokivivärit, poltettu oranssi, metsänvihreä ja viileä laventeli. Nämä tyylikkäät ja täyteläiset sävyt ovat trendikäs valinta mainoksiin, verkkosivustoille ja pakkauksiin.
Jo jonkin aikaa pinnalla olleen gradient-trendin suosion ennustetaan jatkuvan vuonna 2023. Aiemmin saumattomasti toisiinsa sulautuneet väripinnat päivittyvät öljymäisiksi, tarkkarajaisemmiksi kuvioiksi. Sulava ja nestemäinen pinta toimii mainiosti taustana monenlaisissa materiaaleissa, ja tätä kiehtovaa trendiä kannattaa ehdottomasti testata myös animoituna.
2. Fontit ja typografiat – selkeän käytettävää, leikittelevää tai rohkean dramaattista
Vuosia jatkuneen serif-valtakauden jälkeen fonttivalinnoissa palataan kohti selkeää, puhdaslinjaista Sans serif- kirjasintyyppiä. Päätteetön fontti luo paitsi trendikkään minimalistista tyyliä visualisuuteen, myös parantaa luotettavuutta ja käytettävyyttä sovelluksissa ja verkkosivustoilla. Suoraviivainen Sans-serif on helppo yhdistää kauden muihin trendeihin.
Jos selkeälinjainen Sans serif -kirjasin tuntuu tylsältä valinnalta, kannattaa ottaa kokeiluun ehkä vuoden 2023 omituisin trendi, venytetyt kirjasimet. Vääristyneitä fontteja löytyy melko paljon valmiina, mutta perinteisillä kirjasimilla leikittely takaa taatusti omaperäisen lopputuloksen.
Tulevana vuonna metaversumin ja futuristisen tyyliin innoittamana condenced-kirjasimien ja kompaktin typografian suosio kasvaa. Tiiviillä kirjasintyypillä luodaan rohkea, komentava tai jopa aggressiivinen viesti. Tekstin dramaattisuutta voidaan korostaa entisestään kirkkailla värivalinnoilla ja pehmentää yksinkertaisilla, neutraaleilla sävyillä. Tätä huomiota herättävää trendiä kannattaa testata ainakin somemainonnassa.
3. Mystiikka – tuttuja symboleja, orgaanisia muotoja
Mystiikka on pilkahdellut trendinä jo hetken aikaa ja sitä on näkynyt muun muassa vaateketjujen designeissa. Suunnittelukontekstissa mystiikkaan liittyy ikonografia, joka ammentaa astrologiasta ja ennustamisesta. Trendi hyödyntää suosittua symboliikkaa, kuten horoskooppimerkkejä, kaikkinäkevää silmää, lootuksenkukkia ja pyhää geometriaa. Visuaalisessa suunnittelussa suositaan ohuita linjoja ja orgaanisia kaarevia muotoja, jotka tuovat keveyttä ja herkkyyttä ilmeeseen. Tämä trendi toimii mainiosti esimerkiksi etiketeissä.
4. Metaversumi – scifi-typografiaa ja avatarkuvia
Metaversumi-kuhina jatkuu ja NFT:t, VR-pelit ja jopa tekoälymallit vaikuttavat kulttuuriimme. Graafinen suunnittelu inspiroituu todennäköisesti myös tästä futuristisesta maailmasta, ja se näkyy suunnittelupöydillä esimerkiksi sci-fi-typografiana, 4D-avatarkuvituksina ja Matrix-elokuvista tuttuna mustan ja neonvärien yhdistämisenä. Tulevaisuudesta ammentavassa designissa vain mielikuvitus on rajana.
TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTIVAT
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
Vuosi 2024 kuluttajatrendeissä: pidetään hatuistamme kiinni markkinoijat, taas mennään!Viisi vuoden 2024 trendiä, jotka Publicis Groupen Media Data Intelligence listasi yhdessä tekoälyn kanssa.Lue blogi
-
Tästä mainosmediamarkkinoilla kohistaan nyt: Retail MediaRetail Media on yksi merkittävimpiä ilmiöitä 2020-luvun mediakentässä. Mitä siitä pitää tietää?Lue blogi
-
Sosiaalinen media 2024 – kuusi trendiä, jotka sinunkin tulee tietääDagmarin sosiaalisen median asiantuntijat valitsivat kuusi keskeistä trendiä, jotka määrittävät sosiaalisen median suuntaa vuonna 2024.Lue blogi