Brändit, joista ei haluta luopua 2024
Dagmarin toteuttaman Muuttuva kuluttaja 2024 -tutkimuksen mukaan tuotemerkin tuttuus painaa valinnoissa nyt entistäkin vahvemmin – jo 65 % suomalaisista luottaa tuttuihin tuotemerkkeihin. Kotimaisuuden arvostus on edelleen kovassa nosteessa.
Jo kolmantena vuonna toteutetun Muuttuva kuluttaja -tutkimuksen mukaan tuotemerkin tuttuuden painoarvo on kasvanut merkittävästi. Kun vielä kaksi vuotta sitten 47 % suomalaisista kertoi luottavansa tuttuihin tuotemerkkeihin, nyt jo 65 % suomalaisista tukeutuu tuotemerkin tuttuuteen.
Vahvat brändit voittavat yhä useammin valinnoissa. Valio, Fazer, Pirkka, Kotimaista ja Apple ovat brändejä, joille ollaan uskollisimpia ja joista ei haluta luopua.
– Tuttuus tuo turvallisuutta. Samaa turvallisuutta haetaan myös seuraamalla muiden ostokokemuksia. Tietoa ei enää etsitä vain Googlen kaltaisilla hakukoneilla vaan myös sosiaalisesta mediasta. Jo 1,8 miljoonaa suomalaista kirjoittaa tuotteista ja palveluista julkisia arvioita nettiin – ja 3,4 miljoonaa suomalaista seuraa niitä. Kuluttajan valta on kasvanut hurjasti – kuluttaja on nyt todellakin ostomaailman hallitsija, toteaa Dagmarin Customer Insight Director Kirsi Laakso.
vahvat brändit voittavat valinnoissa. Kuluttaja on nyt todellakin ostomaailman hallitsija.
Suomalaisten ostointo alkaa heräillä
Suurimmalle osalle toimialoista näkymät ovat jo paremmat kuin viime vuonna 2023. Erityisesti terveydenhoidossa, kotimaan matkailussa, vaatteissa ja kengissä sekä sijoituksissa kulutuksen lisääjiä on vähentäjiä enemmän.
Ankarin tilanne on kodin elektroniikalla, autoilulla, kotiin ostettavilla palveluilla sekä elintarvikkeilla. Näillä toimialoilla kulutuksen vähentäjiä on selvästi lisääjiä enemmän. Lähes kaikilla toimialoilla vähentäjien määrä on kuitenkin pienempi kuin vuonna 2023.
Toipumisen merkkejä on siis ilmassa, vaikka suomalaiset ovatkin edelleen säästökuurilla.
Hintatietoisuus on lisääntynyt viime vuodesta merkittävästi.
– Yhä useampi kiinnittää nyt mainonnassa huomiota hintoihin. Hintatietoisuus on lisääntynyt viime vuodesta merkittävästi. Erityisen kiinnostavaa on se, että tarjouksia seurataan myös silloin, kun ei olla ostoaikeissa. Varsinkin ruokakauppojen, automarkettien ja halpatavaratalojen tarjouksia tarkkaillaan säännöllisesti, kertoo Laakso.
Kotimaisuuden arvostus on edelleen kovassa nosteessa. Peräti 1,6 miljoonaa suomalaista kertoo lisänneensä kotimaisten tuotteiden ostamista viimeisen puolen vuoden aikana – 400 000 suomalaista enemmän kuin viime vuonna.
Laakson mukaan vastuullisuus ymmärretään eri toimialoilla eri tavoin, joten myös odotukset vaihtelevat.
– Toimiala määrittää sen, miltä tasolta suomalaiset arvioivat yrityksen ja sen tuotteiden vastuullisuutta. Esimerkiksi terveydenhoitoalaa, elintarviketeollisuutta sekä pankki- ja vakuutuspalveluja pidetään jo lähtökohtaisesti vastuullisempina kuin kosmetiikka-alaa tai autoliikkeitä. Toisaalta vastuullisuus ei ole aina ehdotonta. Kaikilla ei ole varaa tehdä vain vastuullisia valintoja.
Millainen on vastuullinen suomalainen kuluttaja?
Ostopäätöksiä tehdessä puolet (50 %) suomalaisista ei pidä vastuullisuutta merkittävänä valintakriteerinä, kun taas toinen puoli (50 %) kertoo sen vaikuttavan tuotteiden ja palvelujen hankintapäätöksiinsä.
Vastuullisiin valintoihin pyrkivissä korostuvat nuoret naiset, hyvin toimeentulevat, korkeasti koulutetut sekä pääkaupunkiseudulla asuvat. Heille vastuullisuus näkyy myös tekoina – 37 % suomalaisista kertoo kieltäytyneensä ostamisesta todettuaan, että tuote tai sitä valmistava yritys ei ole vastuullinen. Ennen ostopäätöstä tutkitaan erityisesti tuotteen valmistusmaata, lapsityövoiman tai eläinkokeiden käyttöä sekä ympäristövaikutuksia.
kaikilla ei ole varaa tehdä vastuullisia valintoja.
Kansainvälisistä halpaverkkokaupoista, kuten Shein, Temu ja AliExpress on tilannut edes joskus 29 % suomalaisista. Heissä korostuvat 35–44-vuotiaat, lapsiperheet, alempi tulo- ja koulutustaso sekä pienemmät paikkakunnat.
Laakson mukaan vastuullisuus ymmärretään eri toimialoilla eri tavoin, joten myös odotukset vaihtelevat.
– Toimiala määrittää sen, miltä tasolta suomalaiset arvioivat yrityksen ja sen tuotteiden vastuullisuutta. Esimerkiksi terveydenhoitoalaa, elintarviketeollisuutta sekä pankki- ja vakuutuspalveluja pidetään jo lähtökohtaisesti vastuullisempina kuin kosmetiikka-alaa tai autoliikkeitä. Toisaalta vastuullisuus ei ole aina ehdotonta. Kaikilla ei ole varaa tehdä vain vastuullisia valintoja.
kolmannes suomalaisista on tilannut joskus kansainvälisistä halpaverkkokaupoista.
Muuttuva kuluttaja 2024 -tutkimuksen voi ladata täällä. (pdf)
Markkinointitoimisto Dagmar toteutti Muuttuva 2024 -tutkimuksen syyskuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset. Kyselyyn vastasi 1024 suomalaista syyskuussa 2024. Vastaukset kerättiin Dagmarin toteuttamana kyselynä Bilendin internetpaneelissa. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin +-3 prosenttiyksikköä.
Lisätietoja
Customer Insight Director
Kipa on Dagmar Driven Insight-yksikön vetäjä, joka innostuu kuluttajaymmärryksen hyödyntämisestä johtamisen välineenä. Rakastaa ongelmia ja etenkin niiden ratkaisemista. Trendien seuraaminen ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnassa on lähellä sydäntä. Ihmisen äänitorvi.