26.4.2018 | Sisältömarkkinointi

Kaipaatko vaihtoehtoa blogiyhteistyölle? Natiiviartikkeli tavoittaa suuret yleisöt.

Kovassa nosteessa oleva natiivimainonta on median omien sisältöjen näköistä maksettua mainontaa eli ”vuokrattua” mediaa. Natiivimainonta on taktiikka sisällön jakelulle, ja natiiviartikkeli on yksi natiivimainonnan sisältötyyppi. Natiiviartikkeli on palvelevaa sisältöä, jota kuluttajat haluavat lukea ja josta media haluaa kirjoittaa.

Mikä natiiviartikkeli on?

Natiiviartikkeli on aktivoiva, viihdyttävä tai ohjaava artikkeli sovitusta aiheesta. Se voi olla sisällöllinen natiivimainos, jolloin se on kaupallista sisältöä median julkaisemana. Natiiviartikkeli voi myös olla natiiviartikkelilinkki, joka sijaitsee mediassa, mutta sen tavoitteena on ohjata pois median sivustolta mainostajan omiin sisältöihin. Natiiviartikkeli toimii hyvin osana monikanavaista sisältömarkkinointia.

Natiiviartikkelin erottaa median sivustolla yleensä ”Kaupallinen yhteistyö” -merkinnästä tai vastaavasta. Esimerkiksi Iltalehden sivuilla näkyvät Instumentariumin tai Keopsin kevään ja kesän kehysmuotia esittelevät artikkelit ovat natiiviartikkeleja.

Hyvä keino nostaa asiantuntijuutta

Natiiviartikkeli on hyvä vaihtoehto silloin, kun brändilläsi on kerrottavaa, jonka parissa kuluttaja voisi viihtyä pidempään. Natiiviartikkeli on myös oiva keino hyödyntää ja levittää jo olemassa olevaa sisältöä, kuten verkkosivujen artikkeleita ja blogikirjoituksia.

Harkitse natiiviartikkelia myös silloin, kun haluat kertoa jostakin perinpohjaisemmin, kuten kouluttaa uuden tuotteen tai palvelun käytössä. Natiiviartikkeli on erinomainen keino oman asiantuntijuuden korostamiseen ja hyvä vaihtoehto esimerkiksi blogiyhteistöille.

Natiiviartikkeli tavoittaa mainosten karttelijat

Natiivimainonnan odotetaan lisääntyvän voimakkaasti lähivuosina, sillä se tavoittaa media-alustojen kautta suuria yleisöjä. Natiiviartikkeli ei ole monien mielestä ärsyttävää push-mainontaa, vaan palvelevaa sisältöä, joka parantaa asiakassuhdetta. Natiiviartikkelit tavoittavat myös heidät, jotka käyttävät mainosten näyttämisen estäviä ad blocker -palveluita.

Natiiviartikkeli tuottaa sisältöä joko median tai asiakkaan omille sivuille, jota kuluttajat haluavat lukea ja josta media haluaa kirjoittaa. Natiiviartikkeli on laadukkaasti toteutettuna inspiroiva ja asiantunteva artikkeli, joka voi olla kokonaan uusi tuotanto tai esimerkiksi verkkosivujen vanhojen sisältöjen pohjalta muokattu uusi artikkelikokonaisuus.

Natiiviartikkelin suunnittelu

Natiiviartikkelin, kuten muunkin sisältömarkkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle tavoitteista. IAB Finland on julkaissut tuoreen koosteen natiivimainonnan tuotantoprosessista.

Aluksi määritetään tuotannon tavoitteet, kampanja-aika ja budjetti. Tämän jälkeen sovitaan tarkka toteutus, mittarit, vastuunjaot ja aloitetaan tuotanto, jonka aikana tilaajan on hyvä varautua mahdollisiin lisäkysymyksiin. Tuottaja toimittaa artikkelin sovittuun aikaan mennessä tilaajalle, joka tarkistaa tekstin ja tekee mahdolliset korjauspyynnöt. Kommenttien jälkeen materiaali viilataan valmiiksi ja lähetetään julkaisijalle (medialle).

Kampanjan päätyttyä tehdään loppuraportti, jossa analysoidaan onnistumista suhteessa sovittuihin mittareihin.

 

Onko brändilläsi kiinnostavaa kerrottavaa tai olemassa olevaa sisältöä, jonka voisi levittää fiksummin? Ota yhteyttä Dagmar Storiesiin: koordinoimme ja tuotamme hakukoneoptimoituja artikkelikokonaisuuksia niin asiakkaan omille kuin median sivuille.

Lue lisää natiivimainonnasta: https://www.dagmar.fi/markkinointiviestinta/miksi-natiivi-vetaa-nyt-markkinoijia/

Auli Salomaa

Auli Salomaa

Lisää aiheesta