Dagmarissa käynnistettiin syksyllä 2023 kehitysohjelma, jolla sisäistä innovointia ohjataan systemaattiseksi tekemiseksi. Puoli vuotta kestävä ohjelma innosti mukaan dagulaisia monista eri osaamisryhmistä. Toimitusjohtajamme Krista Elopuro ja ohjelmaa vetävä Anni Haavisto kertovat, mitä hyötyä Innovation Camp tuottaa asiakkaille ja miten se systematisoi uutta ajattelua. Lue myös osallistujien kokemuksia.
Dagmarissa on innovoitu aina.
Krista Elopuro, toimitusjohtaja, Dagmar– Dagmar syntyi 50 vuotta sitten, kun intohimoinen joukko asiantuntijoita halusi uudistaa markkinointialaa ja tehostaa asiakkaiden markkinointi-investointien vaikuttavuutta. Kymmenien vuosien menestyksemme perustuu jatkuvaan kehitykseen ja tulevaisuuden näkemiseen yhdessä asiakkaidemme kanssa. Kun asiakkaidemme liiketoiminta kasvaa, myös oma liiketoimintamme voi hyvin, kertoo toimitusjohtajamme Krista Elopuro.
Mihin sitten Innovation Campia tarvitaan?
– Nyt kun maailma ja samalla markkinointi muuttuu nopeammin kuin koskaan, uuden luomista pitää vauhdittaa. Halusimme lisää systematiikkaa siihen, miten kehittämme asiakkaillemme uusia, kustannustehokkaampia työkaluja ja toimintamalleja. Samaa systematiikkaa olemme hakeneet myös tulevaisuusajatteluumme. Hyvin valmistautuneina olemme vahvempia kohtaamaan tulevaisuuden uudet tilanteet.
Miten Innovation Camp toteutetaan käytännössä?
Digitalistin vetämä Innovation Camp käynnistyi syksyllä 2023. Ohjelma kestää puoli vuotta ja sisältää kuusi valmennuspäivää. Mukaan ilmoittautuneista, Dagmarin eri osaamisalueita edustavista osallistujista muodostettiin innovaatioille hedelmällisiä ryhmiä. Ryhmät kehittävät valitusta teemasta ideaansa ja esittelevät sen helmikuussa tuomaristolle pitchauskilpailussa.
Tuomaristo arvioi innovaation arvoa asiakkaalle, sen liiketoimintapotentiaalia, yhteyttä Dagmarin strategiaan ja visioon sekä Dagmarin arvoihin ja yhteiskunnalliseen ulottuvuuteen. Voittajatiimille on luvassa innovaatioaiheinen palkinto.
– Innovation Camp haastaa meitä dagulaisia katsomaan kauas eteenpäin ja rohkaisee murtamaan tarpeen mukaan nykyisiä toimintamalleja, kertoo ohjelmaa vetävä Anni Haavisto.
– Ohjelman avulla pidämme huolen siitä, että prosessimme ja rakenteemme tukevat jatkossakin innovointiamme. Tavoitteena on kehittää ohjelma, jota voimme tavalla tai toisella toistaa vuosittain ja tuottaa innovaatiolähettiläitä, jotka innostavat kaikkia muitakin innovoimaan. Niin meitä kuin asiakkaitamme.
On parempi ohjata muutosta ja markkinoinnin kehittymistä kuin jäädä seuraajaksi takapenkille.
Anni Haavisto, Innovation Camp-ohjeman vetäjä ja Lead Strategist, DagmarInnovation Camp kehittää systemaattisesti uusia, Dagmarin strategiasta nousevia ja liiketoimintaa tukevia ideoita tuottaa arvoa asiakkaille. Ideoista poimitaan ne, jotka kehitetään ohjelman jälkeen innovaatioiksi eli otetaan käyttöön, kaupallistetaan ja hyödynnetään suunnitellulla tavalla.
– Innovation Camp takaa sen, että kaiken tekemisen ja kiireen keskelläkin kykenemme luomaan jatkuvasti uutta. Innovointi on todella hauskaa, vaikka vaatiikin paljon työtä. Kaikki joutuvat opettelemaan paljon uutta ja oppimaan lisää esimerkiksi tutkimusmenetelmistä.
Osallistujien kokemuksia Innovation Camp -ohjelmasta
”Ohjelma onnistui erittäin hyvin tavoitteessa saada innovointiin lisää systemaattisuutta.”
”On hyvä muistaa, että innovointia ei tehdä vain täysin uuden luomiseen, vaan sitä voi hyödyntää myös olemassa olevan kehittämiseen ja ongelmanratkaisun työkaluna.”
”Innovointi vaatii onnistuakseen mm. systematiikkaa, tavoitteita, työkaluja ja prosessin. Näistä saatiin hyvää ymmärrystä ja käytännön kokemusta.”
”Säännölliset tapaamiset, sparraaminen ulkopuolisten kanssa ja mentorointi auttoivat todella paljon ideoiden selkeyttämisessä ja ajatusten kirkastamisessa.”
”Kannattaa lähteä sillä mindsetillä, että kaikki ideat ovat tervetulleita ja arvokkaita. Tämä on tärkeää, jotta kaikki mukana olijat uskaltavat tuoda ajatuksensa esiin.”
Haluatko tietää lisää innovoinnista?
Lead strategist
Anni on strategisesta ajattelusta, ristipistoista ja visuaalisesta kauneudesta innostuksensa löytävä Lead Strategist, jonka työn suola on erilaisten ihmisten kohtaaminen.
Lue lisää artikkelejamme
-
TUTKIMUS: TikTok on suositumpi kuin paperinen sanomalehti ja älykelloista on tullut valtavirtaa – näin suomalaisten median ja laitteiden käyttö on muuttunut kymmenessä vuodessaTutkimus: TikTok on suositumpi kuin paperinen sanomalehti ja älykelloista on tullut valtavirtaa – näin suomalaisten median ja laitteiden käyttö on muuttunut kymmenessä vuodessaLue uutinen
-
Käänsimme Dagmarissa fokuksen asiantuntijoidemme aivoterveyteen – näillä viidellä yksinkertaisella vinkillä aivot voivat paremminAivot kuntoon -kuukauden aikana Dagun henkilöstölle on kerrottu aivojen toiminnasta ja vinkattu keinoja, joiden avulla työtä voi tehdä aivoystävällisemmin ja kestävämmin.Lue blogi