BlogiIlkka Keskiväli 30.11.2023

Antaako ChatGPT liian yleisiä vastauksia? Fine-tune your model!

Asiakaskokemuksen kehittäminen Markkinointiteknologiat Tekoäly Uudet teknologiat

Tekoäly on avannut uuden aikakauden yritysten ja asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa. ChatGPT on tästä loistoesimerkki – keskusteleva tekoäly ei ainoastaan ymmärrä asiakkaiden kysymyksiä vaan myös vastaa niihin. Automaattinen asiakaspalvelija on jo lähes hyppysissäsi! Dagmarin Advanced Analytics -yksikkö vetävä Data Scientist Ilkka Keskiväli kertoo miten.

ChatGPT:n ongelma asiakaspalvelussa tai yrityksen sisäisessä käytössä on usein se, että palvelu tarjoaa liian yleisiä vastauksia ilman toimiala- tai yritysspesifiä tietoa. Turha maksaa sellaisen tekoälyalgoritmin käytöstä, joka antaa vain puoliksi relevantteja vastauksia tai pahimmassa tapauksessa väärää tietoa. Lisädatan ja esimerkkien avulla ChatGPT voidaan hienosäätää (eng. fine-tune) tarjoamaan räätälöityjä vastauksia, jotka palvelevat juuri sinun yrityksesi tarpeita.

Mitä on fine-tuning?

Fine-tuning on koneoppimistekniikka, jossa esikoulutettua mallia säädellään tai ”hienosäädetään” haluttuun tehtävään. Tämä tapahtuu yleensä antamalla mallille lisäkoulutusta, joka on räätälöity erityisesti tiettyyn tehtävään tai sovellukseen. Tavoitteena on saada aikaan malli, joka suoriutuu paremmin tietystä tehtävästä kuin alkuperäinen, yleisellä datalla koulutettu malli.

ChatGPT-tapauksessa fine-tuning tarkoittaa siis ChatGPT:n tekoälyn lisäkoulutusta omalla datalla ja esimerkeillä.

Miksi fine-tuning on markkinointiviestinnän seuraava iso juttu?

Fine-tuningilla ChatGPT mukautetaan ymmärtämään paremmin yrityksesi kontekstia, tuotteita, palveluita tai asiakaskuntaa. Tällöin omalle ChatGPT:llesi opetetaan lisätietoa esimerkiksi yrityksesi palveluista, toimialasta ja markkinasta.

Kun ChatGPT on integroitu esimerkiksi asiakaspalveluun chatbotiksi tai sisäiseksi työkaluksi, sen avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta tai tehostaa markkinointia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  1. Asiakaskeskeisyys: Hienosäädön avulla ChatGPT voi oppia vastaamaan asiakkaittesi kysymyksiin tarkemmin ja henkilökohtaisemmin. Asiakaspalvelun chatiin integroitu ChatGPT voi viedä chatbot-palvelusi uudelle tasolle tarjoamalla asiakkaillesi juuri sitä, mitä he etsivät – silloin kun he sitä tarvitsevat.
  2. Toimialaosaaminen: Fine-tuning tuottaa laadukkaampia vastauksia kuin perus-ChatGPT. Hienosäädetty malli oppii ymmärtämään syvemmin yrityksesi tuotteiden, palvelujen tai asiakaskunnan erityispiirteitä ja kykenee siksi vastaamaan osuvammin.
  3. Räätälöitävä tone-of-voice: ChatGPT:n äänensävyn ja tyylin voi mukauttaa juuri sellaiseksi kuin haluat. Esimerkiksi sähköpostiviestinnän tai asiakaspalvelun chatbotit vastaavat brändilinjasi mukaisesti kaikissa asiakaskohtaamisissa.
  4. Onko asiakaspalveluvastauksissanne tietty formaatti tai tyyli? Opeta se ChatGPT:lle ja nopeuta asiakaspalveluasi (ja samalla paranna asiakaskokemusta) huomattavasti.
  5. Kustannustehokkuus: Hienosäädön avulla voit säästää sekä aikaa että rahaa. Kun säätö tekee ChatGPT:stä tehokkaamman, asiakkaiden kysymyksiin vastaaminen onnistuu pienemmillä resursseilla.
  6. Nopeus: Hienosäädön ansiosta ChatGPT vastaa nopeammin – ja taas asiakaskokemus paranee.
  7. Luotettavuus: Voit luottaa helpommin siihen, että ChatGPT antaa oikeita ja hyödyllisiä vastauksia. Myös asiakkaittesi luottamus kasvaa ja yrityksesi hyvä maine vahvistuu.

Tekoälystä yrityksesi supervoima

Fine-tuning on kuin superpolttoainetta asiakasviestintäsi tekoälyavustajalle. Se tehostaa asiakaspalvelua, parantaa asiakaskokemusta ja lisää yrityksesi kilpailukykyä. Sillä saadaan ChatGPT perehdytettyä yritykseesi asiakaspalvelijaksi tai vaikka sisäiseksi konsultiksi.

Fine-tuning ei ole pelkästään teknistä hienostelua, vaan se auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi paremmin ja tarjoamaan heille räätälöityä kommunikaatiota. Se ei ainoastaan paranna asiakaskokemusta, vaan myös tehostaa markkinointia ja auttaa saavuttamaan parempia tuloksia.

Hyppäätkö mukaan vai jäätkö junasta?

Tekoälyn aikakausi on jo täällä, joten on korkea aika hyödyntää sen tarjoamat mahdollisuudet. Kielimallien hienosäädön avulla tuot tekoälyn osaksi päivittäistä liiketoimintaasi parantaen samalla vastausten laatua ja relevanssia merkittävästi. Tekoäly osana asiakaspalvelua, luovaa prosessia tai kehitystyötä tehostaa liiketoimintaa ja antaa etulyöntiaseman kilpailijoihin.

Vaikka fine-tuning ja kielimallien tuominen osaksi päivittäisiä prosesseja vaatii panostuksia, se maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

  • Asiakaspalvelusi ihmisresursseja voidaan kohdistaa tehokkaammin, kun koulutettu ChatGPT hoitaa asiakaspalvelua yhä paremmin.
  • Koodarien työ nopeutuu, jolloin aikaa jää muuhun tekemiseen.
  • Sisältöjen suunnittelu helpottuu, kun tueksi saadaan yrityksesi brändilinjan sisäistänyt inspirointi- ja muokkaustyökalu.
  • Digiraportointi nopeutuu ja helpottuu, kun tekoäly pyöräyttää automaattisesti raportointisi rakennetta noudattavan, kirjallisen yhteenvedon kampanjoista.

Ota yhteyttä, niin tutkitaan yhdessä, missä kaikessa tekoäly saadaan palvelemaan juuri sinun yrityksesi tarpeita: ilkka.keskivali@dagmar.fi

Ilkka Keskiväli

Director, Advanced Analytics

ilkka.keskivali@dagmar.fi

+358408618967

Ilkka on Advanced Analytics -yksikön vetäjä, jonka intohimona on tiedolla johtaminen ja sen mahdollistaminen sekä käyttöönotto asiakasorganisaatioissa.

Lisää aiheesta