BlogiEmilia Liukko 26.03.2024

Ennen kysyttiin Ekiltä, nyt Jodelista

Digitaalinen markkinointi Markkinointiteknologiat Sosiaalinen media Uudet teknologiat

Dagmarin tammi-helmikuussa 2024 tekemän Digitaalisen median tutkimuksen mukaan Jodelilla on Suomessa noin 300 000 käyttäjää. Osa markkinoijistakin on ryhtynyt aktiivisiksi jodlaajiksi ja perustanut jopa omia kanavia. Tänä keväänä nähdään myös ensimmäinen Jodel-sarjan Grand One -voittaja. Dagmarin Head of Social Emilia Liukko kertoo, miten Jodel toimii, ketkä jodlaavat, mistä siellä puhutaan ja millaisia mahdollisuuksia Jodel tarjoaa markkinoijille.

Dagmarin Digitaalisen median tutkimuksen mukaan jo puolet (55 %) nettiä käyttävistä 16–69-vuotiaista tuntee Jodelin, mutta vasta harva (11 %) on käyttänyt sitä. Mainontaa Jodeliin myyvän Improve Median mukaan Jodel ei vielä yllä käyttäjämäärissä Metan tai Googlen tasolle, mutta se on kasvanut tasaisesti ja vakiinnuttanut asemaansa erityisesti 18–35-vuotiaiden kaupunkilaisten keskuudessa. Heitä käyttäjistä on valtaosa (84 %).

Mikä sitten tässä oranssilla pesukarhuikonilla varustetussa somekanavassa viehättää? Jodelin erityispiirteitä ovat ”tekstisome” sekä käyttäjän sijaintiin perustuva reaaliaikaisuus. Jodel on hyperpaikallinen, yksityinen ja aktiivinen. Jodlaaminen tapahtuu ilman nimimerkkejä ja profiilikuvia sijainnin sekä seurattujen kanavien perusteella. Kun käyttäjä matkustaa toiseen kaupunkiin tai maahan, hän näkee sen hetkisessä sijainnissa jodlatut viestit noin 10 kilometrin säteeltä.

Jodelissa kysytään, neuvotaan ja vuorovaikutetaan

Jodelissa nousevat erityisesti seuraavat teemat: neuvot, kysymykset ja vastaukset, viihde, työelämä, tapaamiset ja vertaistuki. Totta kai jutella voi mistä vain ja keskustelukanavia löytyy joka lähtöön niin tv-ohjelmista, huumorista, asunnonostosta, työelämästä, kahvista, blogeista, ravintoloista, tapahtumista, perheestä, alekoodeista, kauneuskirurgiasta, markkinoinnista ja vaikkapa taitoluistelusta yritysten omiin, vuorovaikutteisiin asiakaspalvelukanaviin.

Alallamme suurimmalle osalle lienee tuttuja esimerkiksi kanavat @viestintä @someduunarit @podcastit @työelämä @kesko @hok sekä @mediatoimisto, @mainostoimisto ja @markkinointikollektiivi. Välillä asiaa, usein sen vierestä, mutta taatusti Jodel laulaa, kun alalla tapahtuu.

”Arvioita, paljonko toi Oikotien Käärijäyhteistyö on maksanut?”

”Kuka vie Kaikut?”

”Mitä eroa media- ja mainostoimistolla on? T. Alasta kiinnostunut”

”Ehkä mainostoimiston pelottavin jodlaus hetkeen toi, missä kysellään voiko syyhyisenä mennä toimistolle”

Aiheuttaako nimimerkittömyys trollausta?

Se, että Jodelissa jutellaan viestiketjuissa eli langoissa ilman nimimerkkejä ja kuvia, voi äkkiseltään tuntua ikävältä ja aiheuttaa tunteen, että sittenhän siellä voi sanoa mitä vaan ja öykkärit vain läyhäävät. Jo kolmisen vuotta sitten Jodel poisti juorukanavat, mitään yksilöivien tietojen julkaisuja ei sallita ja myös täällä moderaattorit valvovat toimintaa. Käyttäjä pystytään esimerkiksi lain niin vaatiessa tunnistamaan.

Aktiivisimpia ovat kuitenkin alustan käyttäjät, jotka hyvin herkästi miinustavat epäasialliset ja ikävät kommentit pois, ja keskustelu on ainakin omasta mielestäni pääosin fiksumpaa kuin esimerkiksi eräässä toisessa samantyylisessä tekstikanavassa. Tunniste #asiallinen onkin usein mukana monissa aloituksissa osoittamassa sitä, että toivotaan oikeita ja nimensä mukaisesti asiallisia vastauksia.

Jodel tiedonhaussa ja vertaistukena

Nuoria ahdistaa, mietityttää ja ihmetyttää moni asia. Markkinoijat taas haluavat ymmärtää kohderyhmäänsä. Sosiaalisesta hausta puhutaan yhä enenevissä määrin, eli kuinka tietoa haetaan Wikipedian ja nettisivujen sijaan tubesta, TikTokista ja Instagramista. Jodelkaan ei ole tässä poikkeus, vaikkei se välttämättä tulisi ensimmäisenä kanavana mieleen. Ehdottomasti suosittelisin katsomaan, mitä alustalla puhutaan aiheista, jotka ovat teille yrityksenä oleellisia – tai teistä. Voit käyttää tekstihakua, seikkailla eri paikkakunnilla ja liittyä aiheen kanavalle.

Sosiaalisessa mediassa halutaan kovasti myös kuulua yhteisöihin. Siinä missä Tinder laulaa, myös Jodelissa sovitaan treffejä ja solmitaan ystävyyksiä. Monelle se on myös vertaistuen areena. Viime vuonna ilmestynyt chat-toiminto mahdollistaa yksityisemmätkin keskustelut. Järki päässä silti!

Jodel toimii myös ns. kakkosruutuna esimerkiksi ohjelmia katsoessa ja niistä keskustellessa. Mitä siis ennen tehtiin Twitterissä, eli nykyisessä X:ssä, Euroviisujen, kotirouvien, selviytyjien, tanssiparien ja rakkauden saaren tapahtumien ruodinta ja kommentointi käydään nyt Jodelissa.

tietoa haetaan Wikipedian ja nettisivujen sijaan YOUtubesta, TikTokista ja Instagramista. Jodelkaan ei ole tässä poikkeus, vaikkei se välttämättä tulisi ensimmäisenä kanavana mieleen.

Mainonnan mahdollisuudet Jodelissa

Jodelissa voi siis toimia yksilönä, mutta myös markkinoijana, joka informoi, viihdyttää, vuorovaikuttaa, viestii ja asiakaspalvelee.
Mainosmuotoina toimivat tekstimuotoinen, 24 tunnin ajan näkyvä ”boosted post”, pystymuotoinen kuva- tai video-display tai aavistuksen arvokkaampi brändin oma kanava. Kohdentaa voi joko koko Suomeen, joka on lähtökohtaisesti suositeltavaa tai paikallisesti isommissa kaupungeissa.

Mainostajiksi solahtavat niin FMCG-tuotteet, tarjoukset, ulosottovirasto, pankit, oppilaitokset, tapahtumat, taide kuin erilaiset rekryilmoitukset. Laajimmillaan yritys voi ottaa haltuunsa oman kanavan, kuten esimerkiksi @kysykelalta tai @nordea_aspa. Oma kanava herättää luottamusta, mahdollistaa jatkuvamman dialogin ja kasvattaa brändin parissa vietettyä aikaa. Ja brändi on läsnä siellä, missä käyttäjätkin.

Improve Media myy Suomessa yksinoikeudella Jodelia. Tänä vuonna Suomen suurimmassa digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa palkitaan ensimmäistä kertaa myös paras Jodel-toteutus.

Haluaisitko kokeilla Jodelia markkinoinnissasi? Ota yhteyttä!

Kirjoittaja

Emilia Liukko

Digital Strategist, Social

emilia.liukko@dagmar.fi

+358443241611

Emilia toimii Dagmarissa digistrategina somekulmalla, ja hän on kerryttänyt kokemusta asiantuntijana niin toimistoissa kuin in-housessa. Emilia pyrkii aina hakemaan parasta, ratkomaan ongelmia sekä keksimään uusia ratkaisuja – niin asiakkaille kuin sisäisissä prosesseissakin.
Emilia on utelias, alaa tiiviisti seuraava ja kehitysorientoitunut. Vapaa-ajalla Emilia syttyy matkustamisesta, auringosta, festareista, karaokesta, irtokarkeista ja ystävistä.

Lisää aiheesta