Joko teillä on Snäpin Public Profile?
Jopa 82 prosenttia 16–24-vuotiaista käyttää Snapchatia. Tässä ikäryhmässä snäppäily on suositumpaa kuin instailu tai tiktokkaus. Muissa ikäluokissa Snäpin käyttö on vähäisempää, mutta kasvussa. Lue millaisia mainosmahdollisuuksia Snapchat tarjoaa markkinoijalle.
Mikä Snapchat on?
Snapchat on viestintäpalvelu, jota käytetään ystävien ja perheen kanssa viestimiseen, videoiden ja kuvien jakamiseen sekä viihdyttävän sisällön katseluun.
Snapchat mahdollistaa viestien, kuvien ja lyhyiden videoiden jakamisen niin yksityisesti kuin seuraajille Tarinat-osiossa. Yksityisviestit poistuvat oletusarvoisesti automaattisesti eli tuhoutuvat kun ne on luettu. Tarinoissa sisältö säilyy 24 tuntia. Lisäksi Snapchatissa on Valokeila-osio, josta löytyy käyttäjien luomaa sisältöä. Valokeila nostaa esiin käyttäjien tekemää sisältöä seuraajamäärästä riippumatta.
Lue lisää Snapchatin käytöstä TET-harjoittelijamme kirjoittamana.
Ketkä käyttävät snapchatia?
Dagmarin maalis-huhtikuussa 2024 tehdyn digitaalisen median tutkimuksen mukaan Jopa 82 prosenttia 16–24-vuotiaista käyttää Snapchatia kuukausittain. Tässä ikäluokassa Snapchatia käytetään enemmän kuin Instagramia (77 %) tai TikTokia (62 %).
Vanhemmissa ikäryhmissä käyttö on vielä vähäisempää, mutta kasvavaa. Tällä hetkellä alle kolmannes kaikista 16–69-vuotiaista avaa Snapchatin kuukausittain.
Millaisia mainosmahdollisuuksia snapchat tarjoaa markkinoijalle?
Snapchat tarjoaa markkinoijalle monipuolisia mahdollisuuksia, etenkin silloin, kun kohderyhmänä ovat nuoret.
Oma snapchat –kanava
Public Profile on koti brändien orgaanisille sisällöille Snapchatissa. Julkiseen profiiliin voi postata kuva- ja videosisältöjä sekä interaktiivisia AR-linssejä. Julkisen profiilin avulla brändi on käyttäjien löydettävissä ja se mahdollistaa vuorovaikutuksen seuraajien kanssa. Muun muassa Universal Pictures on hyödyntänyt Public Profilea ja saanut laajaa lisätavoittavuutta elokuviensa AR-linsseille. Julkiseen profiiliin tehtyjä orgaanisia postauksia voi myös nostaa mainontaan, jolloin niille saa yhä laajempaa tavoittavuutta.
Mainonta Snapchatissa
Mainonnan hinta on Snapchatissa moniin muihin somekanaviin verrattuna edullista. Kampanjatavoitteen voi valita useasta eri vaihtoehdosta, riippuen halutaanko kampanjalla lisätä tunnettuutta, harkintaa tai saada konversioita.
Mainonnan kohdentaminen onnistuu Snapchatissa esimerkiksi käyttäjän demografisten tietojen, kiinnostuksen kohteiden, sijainnin tai laitteen perusteella. Lisäksi omaa dataa voi hyödyntää kohdentamalla mainontaa mm. asiakaslistojen avulla tai retargetoimalla mainontaa sivustovierailijoille.
Snapchatin erityispiirteenä ovat uniikit mainosmuodot. Perinteisten pystyvideoiden ja -kuvien lisäksi voi mainosmuotoina käyttää esimerkiksi linssejä ja filttereitä, jolloin mainos näkyy silloin, kun Snapchatin kameraa käytetään. Kurkkaa esimerkki CeraVen toteuttamasta AR-filtteristä.
Collection-mainosmuodolla voi esitellä eri tuotteita yhdessä mainoksessa, ja se sopiikin erityisesti verkkokaupoille.
Commercial-mainosmuoto tuo kampanjalle pidempiä videokatseluita, sillä mainoksen ensimmäisiä sekunteja ei voi skipata.
Haluatko keskustella lisää Snapchat-mahdollisuuksista?
Ota yhteyttä juulia.taskinen@dagmar.fi.
Lisää aiheen sisältöjä
-
OOH ja DOOH tiedetään – nyt tulee FOOH72 metriä pitkä Paula Vesala jammailee Olympiastadionin tornin vieressä. Päärautatieasemalla kivimies nuolaisee jäätelötötteröstä aina kun…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme