BlogiDagmar 01.09.2022

Paina kaasua. Kyseenalaista kaikki. Nyt on aika toimia!

Brändin kehittäminen Markkinointiviestintä Brändi Trendit

Dagmarin ja Radlyn virtuaalinen kumppanitapahtuma Daguventures järjestettiin torstaina 8.9. Jos et päässyt kuulolle, eipä hätää – tulevaisuusmatkalla ei jätetä ketään rannalle! Tässä tiivistelmä, mitä tulevaisuuskestävän yrityksen ja brändin kannattaa laukkuunsa nyt pakata, sekä linkit erinomaisiin puheenvuoroihin. Pieni ajanotto oman näkemyksen kartuttamiseen on muuten se paras investointi tulevaisuuteen!

Suomalaisten kuluttajien asennemuutokset juuri nyt

Dagmar Driven tutkimusjohtaja Kirsi Laakso tiimeineen toteutti elokuussa tutkimuksen suomalaisten kuluttajien asenneilmapiiristä tänä syksynä. Tulokset ovat järisyttäviä: tällaisia muutoksia ei ole nähty aiemmin tällä vuosituhannella. Huoli omasta taloudesta ja maailman tilanteesta on kääntänyt kulutushanat kiinni ja hintatietoisuus kasvaa voimakkaasti – heilläkin, joilla olisi varaa jatkaa samaan malliin. Markkinoinnilla on siis valtava yhteiskunnallinen merkitys pitää talouden rattaat pyörimässä.

Olemme uuden ja tuntemattoman äärellä niin yksilöinä kuin yrityksinäkin, mutta on monta keinoa kääntää tilanne mahdollisuudeksi. Jos siis olet kyllästynyt katselemaan vuodesta toiseen tasaisia tracking-käyriä, nyt on tilaisuutesi saada niihin eloa! Katso videolta Kirsin näkemykselliset vinkit, miten tämä tehdään.

Ennakoiva johtaminen muutosten maailmassa

Miten yrityksissä tulisi varautua yllättäviin käänteisiin, ja tehdäänkö sitä riittävästi? Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme ja hallitusammattilainen Ossi Pohjola totesivat, että johdon tehtävä on aina katsoa pitkälle tulevaisuuteen, mutta ihan kaikkeen ei voi kukaan varautua. Eikä tarvitsekaan – ennakoinnissa kannattaa keskittyä siihen, mihin itse voi vaikuttaa. Kriisin yllättäessä on oleellista pysyä toimintakykyisenä ja varmistaa, ettei arki eikä pitkä tähtäin häiriinny kierrepalloista.

Kestävä kehitys ja teknologiaosaamisemme ovat valtavia mahdollisuuksia Suomelle, mutta jotta pärjäämme globaalissa kilpailussa, tarvitsemme enemmän investointikykyä tulevaisuuden rakentamiseen.

Metaverse tapahtuu nyt!

Jos immersiivinen 3D maailma eli metaverse tuntuu kaukaiselta, niin ehkäpä ajattelit 15 vuotta sitten samoin vaikkapa sosiaalisesta mediasta? Some tapahtui ja niin tapahtuu myös web 3.0. Ja samalla muuttuu tapa tehdä ja tuottaa markkinointiakin. Inspiroidu Zoanin COO Laura Olinin ja Ylen Jälkidigistäkin tutun Lassi Kurkijärven mahtavan konkreettisesta esityksestä: olisiko jo aika laittaa ensimmäiset metaversesuunnitelmat muhimaan?

Oppeja markkinoinnin muutosmatkalta

LähiTapiolan henkilöasiakasliiketoiminnan ja markkinoinnin johtaja Sanna Myller ja Radlyn CBO Tomi Suojoki kiteyttivät digitaalisen transformaation ihmisen muutokseksi. Teknologia on loistava renki, mutta loppupeleissä se suurin muutos tapahtuu meissä ihmisissä – sekä asiakkaissa että yrityksen henkilöstössä. GANDALF-ilmiö (odotamme käyttäjinä kaikilta verkkopalveluilta samaa kuin mihin Googlen ja Amazonin kaltaiset jätit meitä ovat opettaneet) kirittää vauhdilla asiakkaiden vaatimuksia, ja perässä on juostava. Katso Sannan ja Tomin vauhdikas keskustelu ja lähde mukaan uudistustalkoisiin koko henkilöstön voimin!

Kiitos rohkeasta tulevaisuuskeskusteluun osallistumisesta aktiiviselle yleisöllemme, upeille esiintyjille, isännillemme Riku Rantalalle ja Tunna Milonoffille sekä tapahtumakumppanillemme Lataamo Groupille!

TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTI

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA