Töitämme 25.11.2021

Va­lio nou­si na­tii­vi­mai­non­nal­la kvar­taa­lin kär­ki­si­joil­le

Asiakaskokemuksen kehittäminen Brändin kehittäminen Markkinoinnin kehittäminen Digitaalinen markkinointi Markkinointiviestintä Asiakaskokemus Brändi Sisältömarkkinointi

Natiivimainonnan ostoalusta Readpeak julkaisi yhteistyössä MarkkinointiUutisten kanssa Q3/2021-kvartaalin parhaat ohjelmalliset natiivikampanjat. Listalle päässeet aktivoivat tehokkaimmin yleisöä sisältöjen pariin. Asiakkaamme Valio nousi hienosti listan toiseksi.

Inspiraatiota jokaiselle päivälle

Vuoden tärkeimmät ruokasesongit, joulu ja pääsiäinen, näkyvät Valiolla kasvavana sivustoliikenteenä ja Valio.fi-reseptipalvelun lisääntyneenä käyttönä. Mutta ruoanlaittoon ja leivontaan halutaan toki tarjota apua ja inspiraatiota muulloinkin, vuoden jokaisena päivänä.

Tiimi ryhtyi pohtimaan, miten Valion laaja, toinen toistaan kiinnostavampia reseptejä sisältävä valikoima saataisiin kotikokkien ja jauhopeukaloiden avuksi myös isojen sesonkien ulkopuolella. Syntyi jatkuva sisältökampanja, jossa reseptejä tarjoillaan satokausikalenterin ja minisesonkien mukaan.

Inspiroidaan ihmisiä jo ennen hakumoodia

Jatkuvan tekemisen kanaviksi valikoituivat sosiaalinen media ja natiivimainonta.

Pelkkiä kustannustehokkaita klikkejä hakiessa hakusanamainonta on tietenkin toimivin vaihtoehto, ja sitä Valio menestyksekkäästi tekeekin, mutta nyt halusimme tavoittaa ihmisiä, jotka eivät vielä ole hakumoodissa.

Some ja natiivimainonta tiedettiin kanaviksi, jotka tuovat sivustolle sekä uusia että palaavia kävijöitä. Tuloksia tarkkaillaan aina liikenteen kustannustehokkuuden kannalta, mutta myös laadullisilla mittareilla. Natiivimainonta tuo hyviä tuloksia erityisesti jälkimmäiseen mittariin.

”Meidän tehtävämme on tarjota leipojille inspiraatiota ja apua sekä isommissa että pienemmissä leivonnan sesongeissa ympäri vuoden. Ohjelmallinen natiivi palvelee tätä tarkoitusta erinomaisesti. Reseptiartikkeleilla voimme inspiroida leivonnasta kiinnostuneita uusilla ideoilla.”

Marianne Manninen, Business Manager, Valio

Natiivilla on omat toimintamekanisminsa

Pitkäjänteisellä tekemisellä olemme oppineet paljon natiivin saloja: sisällöt ja ostotekniset asiat on hiottu vuosien varrella huippuunsa. Tiedämme jo ennakkoon millaiset sisällöt ohjaavat missäkin kanavassa parhaiten liikennettä sivulle.

Siinä missä somessa inspiroidutaan esimerkiksi koristeellisista donitseista, natiivissa saadaan apuja tavalliseen arkeen. ”Helppo”, ”nopea” ja ”edullinen” ovat avainsanoja, joilla käyttäjän mielenkiinto herätetään.

Natiivissa on kokeiltu myös pahamaineisia klikkiotsikoita, ja todettu niiden toimivan oikein hyvin. Huoli liikenteen laadun heikkenemisestä on osoittautunut turhaksi – myös tällaisten otsikoiden kautta sivulla on vietetty hyvin aikaa.

”Erityisen tyytyväisiä olemme natiivimainonnan tuoman liikenteen laatuun: sivustolla vietettiin aikaa useita minuutteja ja myös välitön poistumisprosentti pysyi alhaisena. Tämä kertoo meille myös sen, että olemme onnistuneet kiinnostavien sisältöjen sekä reseptien tuotannossa.”

Laura Saukkonen, Sisältöpäällikkö, Valio

Runsaasti erilaisia sisältöjä, joista optimoidaan parhaat

Kaikki sisällöt eivät tietenkään aina pure yleisöön. Siksi kannattaa tehdä paljon erilaisia sisältöjä, jotta optimointijärjestelmällä on mitä optimoida. Parhainkaan sisällöntuottaja tai digisuunnittelija ei voi aina tietää, milloin mikäkin kuva, otsikko tai aihe kiinnostaa vastaanottajaa, joten kannattaa tarjoilla useita vaihtoehtoja ja variaatioita.

Eri ostojärjestelmien algoritmit ovat tehokkaita tuottamaan haluttua tulosta, jos niille vain antaa tarpeeksi ainesosia menestysreseptiin.

MarkkinointiUutiset: Kvartaalin parhaat natiivimainokset