BlogiMiikka Rahikainen 14.02.2023

Mikä on Meta Conversions API? Mihin sitä käytetään ja miksi se on tarpeellinen?

Digitaalinen markkinointi Markkinointiviestintä Brändi

Meta Conversions API on Metan viimeisin iteraatio datan keräämiseen ja vastaanottamiseen ulkopuolisilta verkkosivuilta ja markkinoijan omista taustajärjestelmistä. Sen avulla voidaan korvata perinteinen, kolmannen osapuolen evästeisiin perustuva pikseliseuranta. Dagmarin Head of Martech Miikka Rahikainen tiivisti, mitä markkinoijan kannattaa tietää Meta Pixelin ja Meta Conversions API:n eroista – ja miksi datan keräämisen uudistamisella on jo kiire.

Digimarkkinoinnin ekosysteemi muuttuu nyt nopeasti. Kolmannen osapuolen evästeisiin pohjautuvat seurantamekanismit lopettavat toimintansa nopeammin kuin huomaammekaan. Markkinoijan tulee nyt valmistautua muutokseen ja uudistaa datan kerääminen viimeisimpien mahdollisuuksien mukaiseksi. Myös julkaisijat ovat lähteneet valmistautumaan muutokseen ja tarjoavat nyt myös evästeettömiä vaihtoehtoja mittaamiseen ja käyttäjädatan keräämiseen.

Meta Pixelistä Meta Conversions API:iin

Perinteisesti Meta on kerännyt verkkosivustoilta asiakasdataa markkinoijan asentamalla JavaScript-pohjaisella Meta Pixelillä. Sen avulla markkinoija on voinut kerätä sivustonsa vierailut ja tapahtumat, ja käyttää niitä uudelleenmarkkinointiyleisöjen, näköismallinnusten tai mainonnan mittaamisessa. Huono puoli on se, että Meta Pixel on hyödyntänyt vahvasti pian poistuvia kolmannen osapuolen evästeitä, joten sen keräämän datan määrä pienenee koko ajan.

Metan uusin ratkaisu, Meta Conversions API, tarjoaa rajapintayhteyden, johon voidaan liittää esimerkiksi verkkosivuston tapahtumaseuranta Google Tag Manager -palvelinpuolen seurannan avulla. Tällä palvelulla voidaan korvata täysin perinteinen pikseliseuranta.

Nyt siirtymävaiheessa Meta suosittelee, että pikseliseurantaa ja rajapintayhteyttä käytetään verkkosivustoilla rinnakkain. Näin saadaan kerättyä mahdollisimman laajasti dataa.

Meta Conversion API mahdollistaa myös käyttäjäkohtaisen tiedon viemisen taustajärjestelmistä Metan mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen käyttöön. Lähes kaikki CDP-työkalut voivat käyttää Metan Conversions API -rajapintaa käyttäjäkohtaisen tiedon lähettämiseen. Mainontaa voidaan kohdentaa ja personoida esimerkiksi offline-tapahtumien perusteella. Näin saadaan mitattua myös digitaalisen mainonnan vaikutusta offline-tapahtumiin ja optimoitua mainonnan ostamista, myös näiden tapahtumien perusteella.

Miten Meta Pixel ja Meta Conversions API eroavat ja miten ne toimivat’

Mitä palvelinpohjainen seuranta tarkoittaa käytännössä?

Palvelinpohjainen seuranta (server-side tagging) perustuu esimerkiksi Google Tag Managerin mahdollistamaan teknologiaan. Kyseessä on Tag Managerin ominaisuus, jolla voidaan luoda mittauksia, esimerkiksi Google Cloudin palvelimia käyttäen. Kaikki sivustovierailun data saadaan kerättyä yhdellä seurannalla, jonka tiedot lähetetään palvelimelta eri järjestelmiin.

Palvelinpohjaisessa seurannassa kerättävä data siirtyy ensin sivuston palvelimelle, josta se lähetetään eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsiin ja mainonnanhallintajärjestelmiin.

Käyttäjän selaimesta ja laitteesta ei siis lähetetä tietoa suoraan analytiikkaan, vaan palvelimella voidaan suodattaa dataa ennen sen siirtämistä Googlelle. Sivuston omistaja voi tällöin hallita, mitä tietoja seurataan: esimerkiksi käyttäjien IP-osoitteet, jotka luetaan henkilötiedoiksi, voidaan jättää keräämättä.

Dagmarin asiantuntijat asentavat palvelinpohjaiset seurannat yhteistyössä sivuston kehittämisestä vastaavien kanssa. Koulutamme mielellämme myös uusien seurantojen omatoimiseen asentamiseen, jotta analytiikkaa on mahdollista kehittää jatkossa myös itsenäisesti.

tämän blogin kirjoitti

Miikka Rahikainen

Head of Martech

miikka.rahikainen@dagmar.fi

+358415062689

Miikka on Dagmarin Head of Martech, jonka erikoisosaamista on markkinointiteknologia. Vapaa-aika kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti.

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA