Mikä on Meta Conversions API? Mihin sitä käytetään ja miksi se on tarpeellinen?
Meta Conversions API on Metan viimeisin iteraatio datan keräämiseen ja vastaanottamiseen ulkopuolisilta verkkosivuilta ja markkinoijan omista taustajärjestelmistä. Sen avulla voidaan korvata perinteinen, kolmannen osapuolen evästeisiin perustuva pikseliseuranta. Dagmarin Head of Martech Miikka Rahikainen tiivisti, mitä markkinoijan kannattaa tietää Meta Pixelin ja Meta Conversions API:n eroista – ja miksi datan keräämisen uudistamisella on jo kiire. Kannattaa toimia kevään 2024 aikana, jotta varmistat tuloksellisen ja mitattavan Meta-markkinoinnin!
Digimarkkinoinnin ekosysteemi muuttuu nyt nopeasti. Kolmannen osapuolen evästeisiin pohjautuvat seurantamekanismit lopettavat toimintansa nopeammin kuin huomaammekaan. Markkinoijan tulee nyt valmistautua muutokseen ja uudistaa datan kerääminen viimeisimpien mahdollisuuksien mukaiseksi. Myös julkaisijat ovat lähteneet valmistautumaan muutokseen ja tarjoavat nyt myös evästeettömiä vaihtoehtoja mittaamiseen ja käyttäjädatan keräämiseen.
Meta Pixelistä Meta Conversions API:iin
Perinteisesti Meta on kerännyt verkkosivustoilta asiakasdataa markkinoijan asentamalla JavaScript-pohjaisella Meta Pixelillä. Sen avulla markkinoija on voinut kerätä sivustonsa vierailut ja tapahtumat, ja käyttää niitä uudelleenmarkkinointiyleisöjen, näköismallinnusten tai mainonnan mittaamisessa. Huono puoli on se, että Meta Pixel on hyödyntänyt vahvasti pian poistuvia kolmannen osapuolen evästeitä, joten sen keräämän datan määrä pienenee koko ajan.
Metan uusin ratkaisu, Meta Conversions API, tarjoaa rajapintayhteyden, johon voidaan liittää esimerkiksi verkkosivuston tapahtumaseuranta Google Tag Manager -palvelinpuolen seurannan avulla. Tällä palvelulla voidaan korvata täysin perinteinen pikseliseuranta.
Nyt siirtymävaiheessa Meta suosittelee, että pikseliseurantaa ja rajapintayhteyttä käytetään verkkosivustoilla rinnakkain. Näin saadaan kerättyä mahdollisimman laajasti dataa.
Meta Conversion API mahdollistaa myös käyttäjäkohtaisen tiedon viemisen taustajärjestelmistä Metan mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen käyttöön. Lähes kaikki CDP-työkalut voivat käyttää Metan Conversions API -rajapintaa käyttäjäkohtaisen tiedon lähettämiseen. Mainontaa voidaan kohdentaa ja personoida esimerkiksi offline-tapahtumien perusteella. Näin saadaan mitattua myös digitaalisen mainonnan vaikutusta offline-tapahtumiin ja optimoitua mainonnan ostamista, myös näiden tapahtumien perusteella.
Miten Meta Pixel ja Meta Conversions API eroavat ja miten ne toimivat
Mitä palvelinpohjainen seuranta tarkoittaa käytännössä?
Palvelinpohjainen seuranta (server-side tagging) perustuu esimerkiksi Google Tag Managerin mahdollistamaan teknologiaan. Kyseessä on Tag Managerin ominaisuus, jolla voidaan luoda mittauksia, esimerkiksi Google Cloudin palvelimia käyttäen. Kaikki sivustovierailun data saadaan kerättyä yhdellä seurannalla, jonka tiedot lähetetään palvelimelta eri järjestelmiin.
Palvelinpohjaisessa seurannassa kerättävä data siirtyy ensin sivuston palvelimelle, josta se lähetetään eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsiin ja mainonnanhallintajärjestelmiin.
Käyttäjän selaimesta ja laitteesta ei siis lähetetä tietoa suoraan analytiikkaan, vaan palvelimella voidaan suodattaa dataa ennen sen siirtämistä Googlelle. Sivuston omistaja voi tällöin hallita, mitä tietoja seurataan: esimerkiksi käyttäjien IP-osoitteet, jotka luetaan henkilötiedoiksi, voidaan jättää keräämättä.
Kuinka autamme yrityksiä
Dagmarin asiantuntijat asentavat palvelinpohjaiset seurannat yhteistyössä sivuston kehittämisestä vastaavien kanssa. Koulutamme mielellämme myös uusien seurantojen omatoimiseen asentamiseen, jotta analytiikkaa on mahdollista kehittää jatkossa myös itsenäisesti.
Kannattaa toimia kevään 2024 aikana, jotta varmistat tuloksellisen ja mitattavan Meta-markkinoinnin jatkossakin!
tämän blogin kirjoitti
Martech Director
Miikka on Martech Director, jonka erikoisosaamista on markkinointiteknologia. Vapaa-aika kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti.
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme
-
Vaikuttajamarkkinoinnin FAQ eli yleisimmät kysymyksetAsiantuntijamme vastasivat yleisimpiin vaikuttajamarkkinoinnin kysymyksiin.Lue blogi
-
Vaikuttajamarkkinointi antoi DNA:n B2B-palveluille kasvotVaikuttajamarkkinointi antoi DNA:n B2B-palveluille kasvot.Tutustu työhömme