Somen trendit nyt ja 2025
Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja maailmalta. Seuraavat näkemykset perustuvat niihin, Dagmarin jatkuvasti päivittyvään digitaalisen median tutkimukseen sekä Emilian omiin havaintoihin.
Odotat nyt jotain isoa yllätystä, uutta formaattia tai salaisuutta? Sellaista ei ole luvassa, jatkamme samojen kattoteemojen äärellä: huomio, yhteisöt, sisältö, tekoäly. Mutta toisaalta, mikään ei ole niin pysyvää kuin somekentän muutos, jossa trendien elinkaari on nollasta sataan ja next.
Lue tästä, mihin aiheisiin kannattaa sosiaalisessa mediassa kiinnittää huomiota nyt ja ensi vuonna.
- Pirstaloitunut käyttö
- Eniten käyttäjiä vai oikeaa yleisöä
- Relevanttius ja huomaaminen
- Sisältö
- Sosiaalinen media hakukoneena
- Tekoäly somessa
- Vastuullisuuden monet kerrokset
Pirstaloitunut käyttö
WARCin Global Ads Trends 2024 kertoo, että sosiaalisen median mainosinvestoinnit ovat globaalisti kanavista suurimmat, ja markkinajohtaja Meta ohittaa ensi vuonna lineaarisen tv:n mainostuotoissa mitattuna. Markkinoijilta kysyttäessä mainospanostuksia kohdistetaan jatkossa enemmän YouTubeen ja TikTokiin.
WhatsApp on Suomessa ykkönen käytössä, muutoin kärjessä porhaltavat Facebook, Instagram, YouTube, TikTok ja Snapchat. Perässä tulevat LinkedIn, Pinterest, Twitch ja Reddit, ja erityisesti Suomessa suosiota saavuttanut, vaikkakin pienempi Jodel. Myös kehittyvä Instagram Threads on kiinnostava, ja sen mainosmahdollisuudet saattavat avautua ensi vuonna. Reels pitäisi olla jo jokaisella sisällöntuottajalla ja mainostajalla vakiona.
TikTokin bannin mahdollisuus on edelleen olemassa, mutta tuki aloitetta kohtaan laskee koko ajan, ja amerikkalaiset suhtautuvat siihen skeptisesti. Myös me olemme nähneet alustalle tulevan jatkuvasti lisää sisällöntuottajia kirkoista virastoihin ja korporaatioihin, ja mediapanostusten kasvavan.
Eniten käyttäjiä vai oikeaa yleisöä
Jättien rinnalla pienemmät yhteisöt ja niiden kanssa vuorovaikuttaminen korostuvat. Painavatko vaakakupissa enemmän isot käyttäjämäärät ja edukas CPM vai sitoutuneempi yleisö ja kulttuurillinen relevanttius yhteisön keskuudessa?
Mainonnassa laajat, kehittyvän algoritmin ja ostoautomaatioiden kautta kulkevat kohdennukset ovat suosituksia, mutta kertooko toisaalta pelkkä ikä elämänvaiheesta tai tarpeesta? Jos mainostat vuodesta toiseen täysin samalle yleisölle samoissa kanavissa samalla viestillä, kuinka kauan se kantaa? Räätälöidyt viestikärjet ja oikea konteksti ovatkin ne, joilla seulotaan oikeat käyttäjät massasta.
Relevanttius ja huomioarvo
Et varmasti ole voinut olla törmäämättä trendisanaan ”attention”. Se suomentuu huomaamiseksi tai huomioarvoksi, joka on nykypäivämme valuuttaa. Kyllä maailmaan melua mahtuu, mutta kuka sitä kuulee, ja vieläpä sen äärelle pysähtyy, on eri asia. Voit joko tehdä jotain todella tyhmää, todella uskaliasta, valloittaa mainospintaa, onnistua oivaltavalla yhteistyöllä tai osua kultasuoneen tuurilla – mutta mieluummin tarkoituksella.
En ole vielä kertaakaan maininnut sanaa ”data” mutta nyt on sen aika. Data on pääosassa siinä, miten olla relevantti ja saada huomio personoiduilla viesteillä oikea-aikaisesti. Signaalien tunnistaminen, mittaaminen ja yhdistäminen kanavasta ja laitteesta toiseen, ja se kuuluisa oma data ovat välineitä siihen, miten tässä onnistutaan. Ei ole kysymys siitä JOS, vaan KOSKA viimeistään, markkinoijan tulee siirtyä CAPI-nimisiin ratkaisuihin ja luottaa tunnistettaviin, mitattaviin signaaleihin ja kohdeyleisönsä tuntemukseen todennetun tutkimustiedon ja mallinnusten kautta.
Pitää ymmärtää alustan lainalaisuuksia, yleisön tarvetta, vallitsevia ilmiöitä ja saatuja tuloksia, joihin tietysti mainonnalla, ostotavoitteella ja -tavalla on vaikutusta. Lähtökohtaisesti meitä ei ärsytä mainokset vaan keskeytys.
Monivivahteinen, kanavaoptimoitu sisältö
Tästäpä pääsemmekin aasinsillalla vanhaan kunnon kuningassisältöön. Kulunut fraasi, mutta niin totta ja toimiva. Lyhytvideopalveluthan ovat täynnä koukuttavaa, eikä aina niin kovin kummoistakaan kontsaa, mutta silti viihdymme sen äärellä – usein koska se on aitoa, hauskaa, meille osuvaa tai yllätyksellistä.
Takana tulee aina olla konsepti, yksinkertainen, toimintaa ohjaava ajatus. Isompi haaste on kääntää meidän markkinoijien aivot siihen, mikä on tänä päivänä kiinnostavaa ja ymmärtää, että meidänkin tulee olla sisällöntuottajia. LinkedIn-tutkimuksen mukaan 40 % B2B-päättäjistä harkitsee todennäköisemmin ostavansa yritykseltä, jonka mainosta he pitävät luovana, ja joka luo tunneyhteyttä. Aiemmin vallinnut vain toimivuuteen ja toiminnallisuuksiin keskittyvä markkinointiviestintä on väistymässä myös “vakavammilla” alustoilla.
UGC (user generated content) eli käyttäjälähtöinen sisältö ja sen hyödyntäminen on edelleen nousussa. Tämän ei tarvitse tarkoittaa vain tunnettuja naamoja, vaan ihan tavan tallaajat oikeissa käyttötilanteissa tekevät brändeille lähestyttävää sisältöä. Samalla pidempiaikaiset kumppanuudet korostuvat irtsariyhteistöiden sijaan, ja näille asetetaan oikeita, mitattavia tavoitteita.
Samalla yritysten someissa työntekijävetoisten sisältöjen yleistyessä voimme käyttää myös sanaparia EGC = employee generated content. Itseäni ilahduttaa suuresti myös se, että näen somessa brändien kommentoivan toisilleen ja tekevän yhteistöitä ”brand to brand”. Mielestäni termi ”co-creation” onkin loistava kuvaus sille, että tehdään yhdessä ja ammennetaan eri kanavista. Muista siis äärimmäisen tärkeä somekuuntelu ja yhteisömanagerointi myös mainonnassa, ja jatkojalosta näistä aihioita sisältöösi.
Sosiaalinen media hakukoneena
Sosiaalisen median kulutuksessa pääosassa ovat viihde, haku, yhteydenpito, ajan hermolla oleminen ja uutisten seuraaminen. Myös ostopäätöksien taustatekijänä somella on jo valtava rooli. Vaikka funneliajattelu ei katoa, nuorempi sukupolvi heittelee ostopolun perinteisille malleille kierrepalloja. Esimerkiksi viraali-ilmiöt myydään loppuun heti, oli brändi, tuote, palvelu tai sisällöntuottaja sen takana tuttu tai tuntematon. Sovelluksissa suoraan tapahtuva ostaminen on isosti tapetilla jatkossakin. TikTok on jo jenkeissä testaamassa hakumainoksia alustallaan.
“You can go through the whole marketing funnel in one step on TikTok.”
Lex Bradshaw-Zanger, CMO of L’Oréal U.K.
Adobe kertoo blogissaan, että jo 64 % Gen Z:sta ja puolet millenniaaleista on käyttänyt TikTokia hakukoneena. Isot hakuvolyymit löytyvät myös YouTubesta, Instagramista ja Pinterestistä, joissa juhlapyhiä lähestyessä haut kasvavat. Esimerkiksi Pinterestissä tehdään Pohjoismaissa 8,3 miljoonaa hakua liittyen Halloweeniin. Metan mukaan sesonkien aikana Gen Z ja millenniaalit viettävät huimat 70 % enemmän aikaa somessa kuin tavallisina aikoina, ja 91 % heistä tekee spontaanin ostopäätöksen.
Perusasian ääreen: onhan teillä someprofiilit kunnossa ja mallia 2025? Instan biossa tiedot ja linkit, ylimpänä pinnatut tärkeimmät sisällöt, kuratoidut kohokohdat, tubessa otsikot ja pikkukuvat, avainsanat, soittolistat ja tagit paikallaan. Joulusiivouksen voi tehdä myös someprofiilille. Me autamme mielellämme myös niiden ilmeen päivittämisessä.
Ystävämme tekoäly – from wow to how
Tekoäly ei tarkoita vain ChatGPT:tä, LI-päivityksen teettämistä AI:lla tai Midjourneylla hassujen kuvien promptaamista. Haipin ja haihatuksen sijaan jatkossa oleellisempaa on oppia, miten tekoälyä onnistutaan käyttämään mm. työn tehostamisessa ja parantamisessa. Esimerkiksi somen ostoalustat kehittyvät huimaa vauhtia, ja automaatio sekä tekoäly auttavat niin kohdentamisessa, optimoinnissa, sisällöntuotossa, personoinnissa kuin raportoinnissa. Tekoälyllä on hauska leikkiä, mutta on hyvä pitää punainen lanka siinä, että somesisällöt ja äänensävy yhdistetään jatkossakin teidän brändiinne.
Kehittyvät algoritmit tarjoilevat meille somessa entistä enemmän sisältöä tekoälyn ja koneoppimisen takaa. Tekoälyyn liittyy toki edelleen monia eettisiäkin kysymyksiä, ja sitä turvaamaan on kehitetty ensimmäinen laatuaan oleva EU:n tekoälyasetus. Tekoälyavusteisesti luodut sisällöt on merkittävä selkeästi julkaisuun.
Vastuullisuuden monet kerrokset
Vastuullisuus on viimeinen kattoteema, joka korostuu jatkuvasti niin kuluttajien kuin markkinoijien mielissä. Ympäristövastuullisuus, sosiaalinen vastuullisuus ja taloudellinen vastuullisuus.
Elämme ajassa, jossa yrityksiltä odotetaan arvojen esiintuomista ja niiden mukaan toimimista, tiedon oikeellisuutta, turvallisuutta ja sisällön saavutettavuutta. Kyse ei ole vain vihreistä arvoista, vaan sosiaalisen median sisältöjen tulisi heijastaa erilaisia ääniä, näkökulmia ja kokemuksia, ja olla saavutettavissa kaikille. Käyttäjät ovat myös herkemmin valmiita kyseenalaistamaan brändin toimintaa, mikäli he kohtaavat ristiriitaisuuksia. Toisaalta taas elämme tässäkin ristiriitaisuuksien maailmassa temuttajien ja vastaavien kanssa. Aina arvovalinnat ja arjen valinnat eivät kohtaa.
Myös somealustat ovat joutuneet tarkastelun kohteiksi niiden koukuttavuuden, turvattomuuden ja passivoivien ominaisuuksien takia. Alustat pyrkivät entistä enemmän huolehtimaan siitä, että mitä tahansa ei voi tehdä ja julkaista, vanhemmilla on työkaluja valvoa alaikäisten toimintaa ja alustojen käytännöt ovat läpinäkyviä ja kaikkien luettavissa. Esimerkiksi TikTokilla on nykyisin Euroopassa sijaitsevat datakeskukset, ja käytäntöjä saa valvoa kolmannen osapuolen riippumaton toimija.
On myös hyvä muistaa, että some on monelle ehkä ainoa vertaistuki ja paikka, jossa näkee kaltaisiaan, tuntee kuuluvansa joukkoon ja saa apua. Viranomaisviestintä ja virastot, esim. poliisi ja Kela, sekä uutismediat tuottavat faktasisältöä siellä, missä käyttäjät ovat.
Kuinka pysyä mukana muuttuvassa maailmassa?
Median käyttö, kulutustavat, teknologiat, prioriteetit ja kulttuurinen relevanssi muuttuvat. Meidän on muututtava mukana. Me Dagmarilla autamme sinua pysymään kyydissä.
Kirjoittaja
Head of Social
Emilia toimii Dagmarissa digistrategina somekulmalla, ja hän on kerryttänyt kokemusta asiantuntijana niin toimistoissa kuin in-housessa. Emilia pyrkii aina hakemaan parasta, ratkomaan ongelmia sekä keksimään uusia ratkaisuja – niin asiakkaille kuin sisäisissä prosesseissakin.
Emilia on utelias, alaa tiiviisti seuraava ja kehitysorientoitunut. Vapaa-ajalla Emilia syttyy matkustamisesta, auringosta, festareista, karaokesta, irtokarkeista ja ystävistä.
Lähteitä:
WARC Global Ads Trends 2024
LinkedIn B2B Marketing Benchmark Report 2024
GWI Social Media Trends
Social Media Today
Meta Transparency Center
TikTok Newsroom
Publicis
Tutustu muihin sisältöihimme
-
OOH ja DOOH tiedetään – nyt tulee FOOH72 metriä pitkä Paula Vesala jammailee Olympiastadionin tornin vieressä. Päärautatieasemalla kivimies nuolaisee jäätelötötteröstä aina kun…Lue blogi
-
Somen trendit nyt ja 2025Mikä somessa trendaa, mikä puhututtaa? Dagmarin Head of Social Emilia Liukko luki dekkejä kotimaasta ja…Lue blogi
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme