Dagmarin tietopaketti: kolmannen osapuolen evästeet

3rd party -evästeiden lopullinen poistuminen on puhuttanut digimarkkinointikansaa jo jonkin aikaa. Tuleva muutos on valtava. Digitaaliset markkinointimenetelmät muuttuvat todella laajasti, mainonnan kohdennuksesta mittaamiseen ja datan hyödyntämiseen.

Tälle sivulle olemme koostaneet näkemyksiämme aiheesta. Tervetuloa perehtymään tarkemmin mistä muutoksessa on kyse.



1st party data

Dagmar Driven vetäjä Antti Kallio kertoo, miten evästemuutos vaikuttaa mediatoimiston ja markkinoijien työhön: ”Evästemuutos ei ole pelkästään negatiivinen asia, vaan siitä syntyy uudenlaisia mahdollisuuksia erilaisille kumppanuuksille. Veikkaan, että syntymässä on ihan uudenlaisia malleja ja uudenlaista markkinaa.”    



Evästeiden jälkeinen aika: tiekartta markkinoijille

Evästeetön aika lähestyy nopeammin kuin huomaammekaan. Samalla digimainonnan ekosysteemi muuttuu voimakkaasti ja pysyvästi. Emme vieläkään tiedä tarkasti, milloin Google lopulta poistaa kolmannen osapuolen evästeet tai mitkä ratkaisut evästeiden jälkeisessä maailmassa ovat voittavia. Mutta monet merkit ja suuntaviivat muutokseen ovat jo näkyvissä. Dagmar Driven Digital Strategist Miikka Rahikainen rakensi markkinoijille selkeän tiekartan, miten muutosmatka kannattaa käynnistää – jo tänään.



Hei mainostaja – Kuinka mittaat tulevaisuudessa?

31.03.2021 | IAB Ohjelmallisen ostamisen työryhmä

Digimainonnan, ja erityisesti ohjelmallisen display- ja videomainonnan, erityispiirteenä voidaan pitää tarkkaa mitattavuutta ja kohdentamista, joka on perustunut kolmannen osapuolen evästeiden käyttöön sivustosta riippumatta. Nyt tilanteeseen tulee muutos kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa myös Chrome-selaimista vuoden 2021 lopussa.

Mainonta ilman kolmannen osapuolen evästeitä: OSA 1/3 – PRIVACY SANDBOX

17.05.2021 | IAB Ohjelmallisen ostamisen työryhmä

Google ilmoitti vuoden 2020 alussa evästeuutisen yhteydessä Privacy Sandbox -nimisestä hankkeesta ja kutsuivat toimialan mukaan sen kehittämiseen. Privacy Sandboxin ajatuksena on, että datan keruu hoidettaisiin jatkossa selaimen toimesta ja rajoitettu määrä tietoa jaettaisiin rajapintojen yli kohdentamista ja mittaamista varten. Googlelta on tullut useita ehdotuksia tämän ympärillä ja toimialan muut toimijat ovat osallistuneet aktiivisesti myös tuomalla omia ehdotuksiaan pöytään.



Tulevaisuudessa häämöttää vielä paljon vastaamattomia kysymyksiä.

Silti 25 % suomalaisista netinkäyttäjistä on jo nyt selainvalinnoillaan kolmannen osapuolen evästeiden ulottumattomissa. Nyt onkin oikea hetki ryhtyä valmistautumaan evästeettömään aikaan.

Haluatko muutosmatkalle asiantuntija-apua ja kunnollisen tiekartan?

Räätälöimme yrityksesi tarpeet huomioon ottavan kokonaisuuden, jotta siirtymä kohti maailmaa ilman 3rd party -evästeitä olisi helpompi.