
Tutkimus: Social Search – some suomalaisten hakukoneena
Dagmarin julkaisema tutkimus somesta suomalaisten hakukoneena kertoo hurjasta ja nopeasta muutoksesta hakukäyttäytymisessä.
Ennen sanottiin, että jos et löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa.
Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa.
Löydettävyys vaatii nyt uudenlaista ajattelua, osaamista ja lähestymistapaa
Yli 2 miljoonaa suomalaista käyttää somea hakukoneena
Hakukonekäyttäytyminen on murroksessa. Yhä useammin kuluttajat etsivät tietoa, suosituksia ja vastauksia perinteisten hakukoneiden sijaan sosiaalisesta mediasta sekä tekoälytyökaluista. Tämä kehitys on ollut näkyvissä kansainvälisesti ja näemme sen kasvavan myös Suomessa, jossa aihetta on tutkittu vielä melko vähän.
Dagmar julkaisi Social Search -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten hakukonemaista eri kanavien käyttöä eri toimialojen haussa.
Tutkimustulosten lisäksi raportissa on vinkkejä eri alueiden kehitystyöhön.
Lue lisää aiheesta:
- Hakukäyttäytyminen muuttuu mediakulutuksen mukana – Search Everywhere Optimization ja Social Search ovat uusi tapa ajatella hakukoneoptimointia
- Hakukonenäkyvyyden trendit 2025
Tilaa tutkimus alta ja perehdy tuloksiin!
Kysy lisää tutkimustuloksista tai hakukäyttäytymisen pirstaloitumisesta



