Tutkimus: Social Search – some suomalaisten hakukoneena

Dagmarin julkaisema tutkimus somesta suomalaisten hakukoneena kertoo hurjasta ja nopeasta muutoksesta hakukäyttäytymisessä.

Ennen sanottiin, että jos et löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, et ole olemassa.

Kohta tilanne on se, että jos et löydy oikeilla hakutermeillä TikTokista, Instagramista tai ChatGPT:stä, et ole olemassa.

Löydettävyys vaatii nyt uudenlaista ajattelua, osaamista ja lähestymistapaa

Heikki Pieniniemi, Chief Digital Officer

Yli 2 miljoonaa suomalaista käyttää somea hakukoneena

Hakukonekäyttäytyminen on murroksessa. Yhä useammin kuluttajat etsivät tietoa, suosituksia ja vastauksia perinteisten hakukoneiden sijaan sosiaalisesta mediasta sekä tekoälytyökaluista. Tämä kehitys on ollut näkyvissä kansainvälisesti ja näemme sen kasvavan myös Suomessa, jossa aihetta on tutkittu vielä melko vähän.

Dagmar julkaisi Social Search -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten hakukonemaista eri kanavien käyttöä eri toimialojen haussa.

Tutkimustulosten lisäksi raportissa on vinkkejä eri alueiden kehitystyöhön.

Lue lisää aiheesta:

Tilaa tutkimus alta ja perehdy tuloksiin!

Kysy lisää tutkimustuloksista tai hakukäyttäytymisen pirstaloitumisesta

sampo saukko tekninen hakukoneoptimointi konsultti.

Sampo Saukko

Technical SEO Specialist

sampo.saukko@dagmar.fi

+358505210152

Heikki Pieniniemi

Chief Digital Officer

heikki.pieniniemi@dagmar.fi

0407173462

Mikko Wivolin

Head of Creative Social

mikko.wivolin@dagmar.fi

+358409311201

Ilari Ahtola

Head of Digital

ilari.ahtola@dagmar.fi

+358503021217