3.10.2019 | Sosiaalinen media

5 syytä, miksi TikTok on tämän hetken viihdyttävin somekanava

Kun joku mainitsee TikTokin, moni aikuinen kavahtaa: ”Ai se lasten huulisynkkasovellus.” Aasiasta ympäri maailmaa levinnyt lyhytvideopalvelu herättää monenlaisia tunteita. Mikä TikTokissa on niin koukuttavaa ja nerokasta? Vastauksen kertoo Dagmar Storiesin Annikki Jakonen, jonka mielestä TikTok on tämän hetken paras ja aidoin somekanava.

TikTokin nerous piilee siinä, että se on kuin sekoitus tubea, snäppiä ja instan tarinaominaisuutta.

 

Algoritmien syövereistä löytyy sisältöjen huvipuisto

Kun avaat TikTokin ensimmäistä kertaa, ensimmäiset pari videota saattavat olla typeriä ja lapsellisia, ehkä jopa huonosti tehtyjä huulisynkkauksia. Näin kävi minullekin. Tuhahdin ja poistin sovelluksen ajatellen: ”Jaaha, enpä taida olla tämän kohderyhmää enää”.

Löysin TikTokin mahtavuuden vasta toisella kokeilukerralla. Juuri tämän takia TikTok taitaa jäädä monelta täysin löytämättä, sillä sen algoritmit vaativat aikaa käyttäjän sisältömaun oppimiseen.

Sovellus näyttää parhaat puolensa vasta hetken päästä, kun selaat fiidiä hiukan pidempään, ja algoritmi oppii, että tykkäät kissavideoista ja ASMR:stä. Anna siis sovellukselle hetki aikaa, sillä siitä se huvi vasta alkaa. Eläinvideot, upeat tanssivideot, hauskat haasteet. Mikä ikinä sinua kiinnostaakaan, algoritmi oppii pian näyttämään juuri sinua kiinnostavia sisältöjä.

Myös trendaavia haastevideoita jaksaa jostain kumman syystä aikuinenkin katsoa, vaikka kuvaajat olisivat nuoria. Välillä he ovat myös palomiehiä, aasialaisia lakimiehiä tai perheenäitejä. TikTokin käyttäjät eivät siis ole pelkästään alaikäisiä.

Sovelluksen vahvuus on myös siinä, että sinun ei tarvitse välttämättä itse koostaa itsellesi fiidiä seuraamalla muita, vaan algoritmi hoitaa sen puolestasi. Kokemukseni mukaan muissa somekanavissa hyvää sisältöä joutuu vaivalla etsimään, kun taas TikTokissa algoritmi tekee kuratoinnin puolestasi – ja pian fiidistäsi valtaosa on vain sinua oikeasti kiinnostavia videoita.

Vihdoinkin somekanava, jota käytetään äänet päällä

TikTokissa sisällöt ovat lyhyitä pystyvideoita, joissa käytetään lähes aina taustamusiikkia. Sisältöjen pointti on usein juuri taustamusiikissa ja niiden sanoissa tai videon rytmittämisessä musiikin tahtiin. Kun mainonnan mahdollisuudet TikTokissa paranevat, uskoisin mainostajien hurraavan. Voin nimittäin vannoa, että tätä sovellusta käytetään aina äänet päällä.

Sekoitus YouTubea, Snapchatia ja Instagram Storya

TikTokin nerous piilee siinä, että se on kuin sekoitus tubea, snäppiä ja instan tarinaominaisuutta. Sen lisäksi, että erinomainen algoritmi luo sinulle täydellisen fiidin, eikä vaadi erityistä sisältöjen etsimistä, se on onnistunut taklaamaan muiden somekanavien haasteet. TikTokin videopätkät ovat lyhyempiä kuin YouTubessa, parempilaatuisia ja viihdyttävempiä kuin Instagram Storyssä, helpommin löydettävissä kuin Snapchatissa.

TikTokissa on samanlaisia filttereitä kuin Snäpissä ja Instassa sekä parhaat hittibiisit taustamusiikiksi. TikTokin sisällöt ovat kuin ytimekkäitä tubevideoita, mutta riittävän lyhyitä, että ehdit nähdä monipuolisesti sinua kiinnostavaa sisältöä. TikTok tarjoaa vaivattomasti roppakaupalla viihdettä!

Instagram teki kaikista hyviä valokuvaajia, TikTok tekee meistä videokuvaajia

Keskiverron tubekanavan ylläpitäminen ei onnistu niin helposti kuin ihan kivan Instatilin. Pitäisi opetella videokuvausta, hankkia hyvä tietokone, mikki, kamera ja ehkä vielä kallis editointiohjelma. TikTokilla kevyiden videoiden luominen onnistuu helpommin. Tarjolla on paljon luovia filttereitä ja biisejä, joiden tahtiin tehdä vaikka vain hassuja liikkeitä.

Sinun ei tarvitse välttämättä edes puhua kameralle, vaan voit nousta viraali-ilmiöksi vain tanssahtelemalla tai ilmeilemällä musiikin tahtiin. Myös yhteisön luomat trendit ja haasteet helpottavat sisällöntuotannossa, mikäli inspiraatio uupuu. Tsekkaa esimerkiksi #noodlechallenge, #mirrorchallenge, #vacuumchallenge, #catfishchallenge #bottlecapchallenge.

TikTokissa on toistaiseksi hyvin vähän mainontaa

TikTokiin saa maksettua mainontaa vain Facebookin Audience Networkin kautta. Paremmat mainonnan mahdollisuudet ovat tulossa huhujen mukaan ensi vuonna. Tällä hetkellä TikTokissa kannattaa tarttua vaikuttajamarkkinointiin. Monet mainostajat eivät ole vielä löytäneet TikTokia, ja vaikuttajat eivät tunnu rummuttavan, että heillä on muiden somekanavien lisäksi myös TikTok-tili. Ehdit siis vielä loistavasti markkinoimaan TikTokissa ensimmäisten joukossa!

Hyvä esimerkki TikTokin mahdollisuuksista vaikuttajamarkkinointiin on vatsastapuhuja Sari Aallon yhteistyö Yangon kanssa. Seurattuja suomalaisia tiktokkaajia ovat esimerkiksi nimimerkit: @sariaalto, @jennifererica, @mondaymay, @deryadicer, @pinkkupinsku ja @tuureboeliusofficial

 

Innostuitko lataamaan TikTokin? Kun kaipaat apua tai haluat kysyä lisää TikTok-markkinoinnista, ota yhteyttä: annikki.jakonen@dagmar.fi

Annikki Jakonen

Annikki Jakonen

Dagmar Storiesin Content Planner, joka rakastaa luovia ideointisessioita, innostuu nerokkaista sisältömarkkinoinnin ratkaisuista ja inspiroituu viimeisen päälle mietityistä mainonnan konsepteista.

Lisää aiheesta