BlogiDagmar 03.03.2003

Vir­tuaa­li­mai­non­taan uut­ta suo­ma­lais­tek­niik­kaa

Markkinointiteknologiat Markkinointiviestintä Asiakaskokemus Luovat sisällöt Uudet teknologiat

Kun kreikkalainen painonnostaja nousi Sydneyn Olympiakisoissa palkintopallille, hänen takanaan ei ollut mainosjulisteita, kuten Kansainvälinen Olympiakomitea oli määrännyt. Mutta kun samaa tapahtumaa seurasi Kreikassa televisiosta, näkyi mitalistin taustalla mainos. Moinen taikatemppu onnistui tekniikalla, jolla suoraan lähetykseen luodaan virtuaalinen mainospaikka. Nyt vuonna 2003 mikkeliläinen VAS Virtual Advertising Systems Oy on kehittänyt menetelmän, jolla virtuaalimainontaa voidaan toteuttaa aiempia tekniikoita edullisemmin ja nopeammin.

Virtuaalimainonta tuo suomalaiset mainokset englantilaisen jalkapallokentän laidalle

Virtuaalimainontaa on voinut nähdä jo muutaman vuoden ajan. Televisiosta jalkapallo-ottelua katsovaa Perttiä on saattanut hämmästyttää se, kuinka Rannilan mainos seisoo englantilaisen jalkapallokentän laidalla. Paikan päällä katsomossa istuva David ei tiedä Rannilasta mitään, sillä hän näkee samalla mainospaikalla Tescon nimen. Mutta kotisohvallaan Göteborgissa maalia tuulettava Börje ei näe Rannilaa, eikä Tescoa, vaan Ericssonin mainosjulisteen.

Virtuaalimainonnan yksi perustavoite on näyttää vastaanottajille heitä kiinnostavaa mediamainontaa. Samaa haetaan nykyisin monissa muissakin uusissa mainosvälineissä, kuten äskettäin USA:ssa lanseeratuissa ulkomainostauluissa, joiden viesti vaihtui ohikulkevien autoilijoiden kuuntelemien radioasemien mukaan. Netissä puolestaan ”nuuskijaohjelmat” seuraavat netissä liikkujien kiinnostusalueita ja tarjoavat sopivaa mainontaa sen perusteella.

Markkina-alueittain kohdennettua mainontaa samalla mainospaikalla

Virtuaalimainonta mahdollistaa tässä vaiheessa eri mainosmateriaalien esittämisen tv:ssä eri markkina-alueilla. Tulevaisuudessa ja tekniikoiden kehittyessä markkina-aluerajauksen lisäksi voidaan viestejä kohdistaa vieläkin tarkemmin.

Yleisimmin mainontaa on käytetty suorien urheilulähetysten yhteydessä. Mainos voidaan joko sijoittaa todellisen mainospaikan päälle tai sille voidaan luoda mainospaikka, jota ei oikeasti ole.

Virtuaalimainonta on kielletty Italiassa, Ranskassa ja Portugalissa. Saksassa ja Iso-Britanniassa sille on asetettu joitakin rajoituksia. Sen sijaan USA:ssa virtuaalitekniikkaa käytetään myös product placementin välineenä. Esimerkiksi Oikeus ja Kohtuus -sarjan uusintoihin on lisätty muun muassa logoja. Uusintojen katsojat ovat nähneet kahvimukissa kahvinvalmistajan logon ja poliisiaseman automaatissa juomanvalmistajan logon, vaikka niitä ei ollut sarjan ensimmäisellä esityskerralla.

Äskettäin NFL:n ottelua edeltäneen tunnin shown aikana tv-ruudulla hyöri Fordin kuorma-auto, joka syöksyi virtuaalisen oven läpi pelaajatunnelin suulla ja näytti repivän mukaansa stadionin rakenteita. Samalla ruutuun ilmestyi logo ”Built Ford Tough”.

Mainonnan erottuvuus puhututtaa

Maailmalla on käyty keskustelua siitä, miten katsoja pystyy jatkossa erottamaan toisistaan tv-ohjelmat ja mainokset, ja rupeaako mainonta säätelemään ohjelmien sisältöä. Varsinkin, kun tulevaisuudessa nuuskijaohjelmistoja voidaan käyttää myös digi-tv:ssä, jolloin viestejä voidaan kohdistaa entistäkin tarkemmin. Voi vain arvata millainen hämmennys siitä syntyisi, jos naapuri kertoisi Kotikadun Arvo Jäniksen nauttineen Wanhalla Bensiksellä pullon Kukko-olutta, vaikka itse olisi omin silmin nähnyt miehen nenän edessä lasin piimää ja nenän alla valkean rannun.

Meillä Suomessa säädökset pitävät huolen siitä, että mainokset pysyvät erillään ohjelmasisällöstä. Sen sijaan virtuaalimainonta on täysin sallittua ja sitä käytetäänkin urheilukisojen yhteydessä.

VAS Virtual Advertising Systems Oy:n kehittämä menetelmä perustuu valon eri säteilyominaisuuksiin, joiden avulla kamera tunnistaa kohteet. Ulkomaiset kilpailijat ovat tähän asti käyttäneet tekniikkaa, jossa seurataan kameran liikkeitä tai etsitään kuvasta muutettava kohta hahmotunnistuksella. VASin tekniikka ei vaadi paikan päälle yksiväristä taustaa, esimerkiksi sinisiä lakanoita formulakisoihin, vaan jopa urheilijan ryppyiseen paitaankin voidaan sijoittaa eri mainos eri maissa.