BlogiAntti Iiskola 29.04.2025

Hyvää ja kaunista – luovan ja median oikea järjestys

Markkinoinnin kehittäminen Markkinoinnin tehostaminen Markkinointiviestintä Luovat sisällöt

Kampanjasuunnittelussa tehdään usein kriittinen virhe, joka voi osoittautua kohtalokkaaksi: jos mediavalinnat tehdään ennen kuin luova idea on kirkastettu, lopputulos jää tehottomaksi. Ilman vahvaa, huolella mietittyä luovaa ideaa kampanjasta tulee vain sarja irrallisia toimenpiteitä, joilla ei ole selkeää suuntaa tai vaikutusta.

Olemme kaikki varmasti törmänneet tilanteisiin, joissa kanavavalinnat lyödään lukkoon ennen kuin edes kampanjan ydinviestiä on määritelty. Tämä on tavallaan ymmärrettävää kiireisessä liiketoimintaympäristössä, mutta se johtaa helposti tilanteeseen, jossa kanaviin sovitetaan sisältöä, joka ei ole optimaalista niihin tai tavoiteltuun kohderyhmään nähden. Lopputuloksena kampanja ei saavuta täyttä potentiaaliaan – tai pahimmillaan ei resonoi kohderyhmän kanssa lainkaan. Joskus usko tiettyyn kanavaan on niin suuri, että tilat on jo ostettu ennen kuin ideaa on edes aloitettu miettimään. Siinä sitten ihmetellään, että mitenkäs tämä radiokonsepti väännetään display-banneriin. 

Toisaalta, nerokaskaan luova idea tai toteutus ei saa aikaan mitään, jos se ei kohtaa ihmisiä oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Väärässä kanavassa ajettu vääränlainen luova toteutus saa aikaiseksi lähinnä myötähäpeää – mikä kuitenkin taitaa harvemmin olla mainostajan tavoitteena.

jos mediavalinnat tehdään ennen kuin luova idea on kirkastettu, lopputulos jää tehottomaksi.

Yhdessä ja erikseen

Tiedostan kyllä, että monesti on luovalle toimistolle helpompaa vain kysyä, että minkälainen on mediasuunnitelma ja tuottaa siihen sopivat materiaalit. Näin vältytään edestakaiselta hyväksymisrumbalta, jossa asiakas pahimmillaan kokee, että mediatoimisto on joustamaton ja tyrmää luovat ideat, tai että luova toimisto ei hyväksy mediatoimiston suunnitelmia, koska haluavat tehdä ”taidetta”. Ja koska on kiire, mediatoimistolle on helpompaa varata budjetin puitteissa turvalliset kanavat, jotta voidaan varmistaa, että saadaan ne paikat, joita halutaan. Mainostoimisto taas välttyy ”ylimääräiseltä” työltä, kun ei lähde haastamaan etukäteen tehtyjä mediavalintoja.

Täydellisessä maailmassa istuttaisiin yhdessä kolmikantapöytään ja mietittäisiin, mitä oikeastaan ollaan tekemässä ja miksi, jo ennen kuin kumpikaan toimistoista aloittaa mitään. Joskus näin jo tapahtuukin. Mutta silloinkin päädytään helposti tilanteeseen, jossa kaksi erillistä toimistoa kiistelevät siitä, kumman osuus on lopulta vaikuttavampi. Taas kerran, olemme varmasti kaikki olleet tässä tilanteessa, eikä se ole kaunista katsottavaa. Voisiko tätä siis tehdä jotenkin toisin? 

Käsi kädessä kuljemme

Me Dagmarilla uskomme (no, oikeastaan me tiedämme!), että tehokkaimmat markkinointikampanjat syntyvät silloin, kun luova suunnittelu ja mediasuunnittelu kulkevat rinta rinnan. Kun nämä kaksi osa-aluetta yhdistyvät saumattomasti jo suunnitteluvaiheessa, varmistetaan, että luova idea tukee mediavalintoja – ja päinvastoin. Jokainen kanava valjastetaan palvelemaan ideaa parhaalla mahdollisella tavalla ja näin saavutetaan vaikuttavimmat lopputulokset.

Helpoimmin tämä onnistuu silloin, kun me teemme molemmat. Istumme kaikki saman katon alla, eikä luovan tiimin ja mediasuunnittelijoiden istuttaminen samaan pöytään vaadi kalenterikutsua enempää organisointia. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapamme varmistaa, että kampanjan vahvan ja erottuvan luovan idean ympärille rakennetaan mediasuunnitelma, joka maksimoi vaikuttavuuden. Näin syntyy aidosti toimiva ja hyvin suorittava kampanjakokonaisuus, joka puhuttelee kohderyhmäänsä ja tuottaa tuloksia.

tehokkaimmat markkinointikampanjat syntyvät silloin, kun luova suunnittelu ja mediasuunnittelu kulkevat rinta rinnan.

Media ei ole idea

Hyvä markkinointi perustuu aina ideaan – idea puhuttelee, herättää tunteita ja saa aikaan halutun reaktion. Oikein valitut kanavat tekevät ideasta vaikuttavamman, mutta ilman ideaa niillä ei ole mitään vahvistettavaa. Siksi mediavalinnat tulisi tehdä vasta, kun tiedetään, mikä on kampanjan konsepti, sen luova ydin.

Kun haluat varmistaa, että seuraavassa kampanjassasi yhdistyvät kolme tärkeintä asiaa: rohkea asiakas, timanttinen konsepti ja loistava mediasuunnitelma, me Dagmarilla voimme auttaa.
Kun luova sekä mediasuunnittelu asuvat saman katon alla, ja asiakkaalta löytyy rohkeutta ja luottoa, syntyy kokonaisuus, joka on enemmän kuin osiensa summa – sekä ennen kaikkea tuloksellinen.

Kerromme mielellämme lisää – ota yhteyttä!

Kirjoittaja

Antti Iiskola

Creative Director

antti.iiskola@dagmar.fi

+358408483830

Antti johtaa luovaa tekemistä, opiskelee tekoälyä ja jahtaa aina sitä parasta ideaa. Vapaa-aikanaan hän joko roikkuu kitaran ja mikrofonin varressa, nysväilee retropelien ja -koneiden parissa tai uppoutuu pop-kulttuuriin ja tiededokkareihin.

Tutustu aiheen töihimme

Tutustu aiheen kirjoituksiimme