
Onko brändillä juuri tässä ajassa mitään väliä?
Marjo: Nyt jos koskaan brändillä on väliä! Vahvat brändit kantavat hedelmää vaikeina aikoina. Niille ollaan uskollisia, ne tuovat turvallisuutta ja vähentävät epäonnistumisen riskiä.
Outi: Juuri näin, brändin positio syntyy ihmisen mielessä, eikä se muutu kovin helposti. Tämä positio on tärkeää pitää vahvana vaikeinakin aikoina. Silloinkin kun kuluttajat ovat tilapäisesti valmiita tinkimään tai tekemään kompromisseja.
Maiju: Brändi, joka on onnistunut luomaan lisäarvoa, pysyy mielessä ja ostoskorissa jatkossakin. Mieti tarkkaan, mikä on se lisäarvo, jota brändisi tuottaa ihmisille – onko se mielihyvää, tunnetta tai helppoutta? Varmista, että tunnet bisnespotentiaalisi ja että brändisi tuottama lisäarvo resonoi potentiaalissasi.
Mistä kuluttajat eivät ole valmiita luopumaan?
Maiju: Hyvästä asiakaskokemuksesta. Kun olet kerran onnistunut luomaan hyvän ostamisen kokemuksen, asiakas on ystäväsi jatkossakin. Varmista siis, että tunnet tarkalleen koko asiakaspolun ja että kaikki polun osaset rakentavat hyvää kokemusta.
Marjo: Myös oman kodin merkitys tuntuu korostuvan tässä ajassa. Kodeistamme on muodostunut yhä tärkeämpi kotielämän ja työn hubi. Kuumin remontointi- ja pesänrakennusbuumi on ehkä jo ohi, mutta koti voi olla edelleen arjen elämyskeskus. Tutkimuksemme mukaan kuluttajat ovat esimerkiksi vähentäneet ravintola- ja kahvilapalveluiden käyttöä, mutta toisaalta kotikokkailu on suositumpaa kuin pandemiaa edeltävänä aikana.
Outi: Oma ja läheisten hyvinvointi on varmasti viimeinen asia, josta halutaan tinkiä. Hyvinvointitrendi on ollut voimakas jo todella pitkään. Tavat tuottaa hyvinvointia saattavat toki muuttua.
Millä markkinoija voi kilpailla, jos kotimaisuudella tai hinnalla ei voi kisata?
Outi: Vaikkapa ylivoimaisella tuotteella tai asiakaskokemuksella. Esimerkiksi palvelubrändeissä harva suosii ensisijaisesti kotimaisia tai halvimpia vaihtoehtoja. Kukaan tai mikään ei kuitenkaan pysy ylivoimaisena itsestään. Jatkuva kehittyminen ja asiakkaan pulssilla pysyminen on tässäkin avainasemassa.
Maiju: Tärkeintä on löytää omassa kilpailukentässä relevantit ja erottelevat kilpailuedut. Ja siis oikeasti tässä hetkessä, tämän hetken potentiaalille relevantit, ei oletetut kilpailuedut. Ota kumppanit avuksi, pura vaikka kaikki markkinoinnin P:t palasiksi ja aloita alusta.
Marjo: Konkreettiset tuote- tai palveluominaisuudet ja käyttöhyödyt on usein helppo tunnistaa, mutta oleellisempaa on oivaltaa, mikä tuo kuluttajalle emotionaalista hyötyä – miksi tuote tai palvelu on tärkeä juuri minulle tässä hetkessä. Tukeeko palvelu tai tuote esimerkiksi kuluttajan arvomaailmaa, yhteenkuuluvuutta johonkin ryhmään tai tavoiteltua tunnetilaa. Kun pystyt tunnistamaan syvemmän merkityksen tuoteominaisuuksien takana, olet voittaja.
Miten voidaan luoda totuttuja tapoja, kun vaihtoehtoja on valtavasti?
Outi: Uusien rutiinien luominen on todella vaikeaa. Tässäkin kysymyksessä kääntäisin katseen tuotteeseen tai asiakaskokemukseen. Niiden täytyy ylittää odotukset siinä määrin, että asiakkaat alkavat suositella tuotetta tai palvelua muille. Kokeilun on oltava helppoa ja saatavuus kunnossa.
Marjo: Kaikki maailmassa on jo keksitty. Voittajia ovat ne, jotka pystyvät parantamaan asiakaskokemusta tai nostamaan sen täysin uudelle tasolle – ja sitä kautta vakuuttamaan, että rutiinien rikkominen kannattaa.
Maiju: Tunnista haaleatkin potentiaalit ja rakenna inspiroivat hoitomallit, joilla asiakas saadaan heti alkuun kiinnittymään tuotteeseesi/palveluusi – ja joista jää dataa jatkohyödynnettäväksi. Kun koko ostopolku sujuu ja yllättää positiivisesti, uusintaostojen todennäköisyys on suuri.
Mitä tehdä, kun brändi ei enää suojaakaan kaiken muuttuessa ympärillä?
Maiju: Uudistu! Pöllytä brändiäsi, tuotettasi, palveluasi ja innovoi uusia, tässä ajassa ja tilanteessa resonoivia näkökulmia. Brändisi on taipuisampi kuin uskotkaan, joten älä pysyttele väkisin ennen toimineissa raameissa.
Outi: Jos brändi ei enää suojaa, siitä ei ole pidetty huolta – eli se ei ole riittävän vahva. Kuten Maiju totesi, uudistu ja käännä katse ensin asiakkaisiin. Onko asiakasymmärrystä riittävästi? Mikä on brändin positio suhteessa kilpailijoihin? Mitä asiakkaat tai kuluttajat odottavat? Vastaammeko odotuksiin? Mitä tuotteelle pitää tehdä? Missä on suurin potentiaalimme? Mikä kohderyhmäämme kiinnostaa? Millä viesteillä saamme heidän huomionsa?…
Marjo: Asiakasymmärryksen merkitystä ei voi vähätellä. Älä siis jää yksin muutoksen keskelle vaan kysy ja kuuntele asiakasta. Selvitä, miksi brändisi resonoi tai ei resonoi tässä ajassa.
Tutustu Dagmarin tuoreen Muuttuva kuluttaja 2023 -tutkimuksen kiteytykseen ja sovi yhteyshenkilösi kanssa aika tulosten tarkempaan läpikäyntiin.
Herättikö aihe muita kysymyksiä? Ota yhteyttä, niin jatketaan keskustelua kahvikupposen äärellä: Outi.hamalainen@dagmar.fi, marjo.salomaa@dagmar.fi, maiju.tunturi@dagmar.fi
Maiju Tunturi
Business Director, utelias ja tuloshakuinen kehittäjä ja tehostaja. Toimii tiiviissä yhteistyössä asiakkaan ja kumppaniverkostojen kanssa ja pyrkii löytämään optimaaliset ratkaisut niin asiakkaan liiketoiminnan ja markkinoinnin haasteisiin kuin prosesseihinkin. Motto: kaikki voi olla aina paremmin!
Marjo Salomaa
Business Director, jolla on laaja kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja strategiatyöstä niin luovan toimiston, performanssitoimiston kuin mediankin puolelta. Sydän sykkii datan ymmärrykselle ja vaikeidenkin asioiden yksinkertaistamiselle.
Outi Hämäläinen
Strategiajohtaja, jonka ominta tonttia ovat monikanavaisen suunnittelun kehittäminen ja asiakkaiden liiketoimintahaasteiden ratkominen. Inspiraatiota tuovat datan avulla oivaltaminen, kuluttajan käyttäytymisen ymmärtäminen ja kaikesta oppiminen. Työpäivän jälkeen vauhdissa pitää arki kolmen futispojan äitinä.