Ota Google Analytics 4 käyttöön nyt. Vie analytiikkasi uudelle tasolle
Google Analyticsin Universal Analytics lopettaa datan keräämisen kesällä 2023 ja maksullinen 360-versio pari kuukautta myöhemmin. Historiallinen data on käytettävissä analytiikkaraporteissa vielä kuusi kuukautta tämän jälkeen, mutta reaaliaikaista tietoa käyttäjien toiminnasta tai markkinoinnin tehokkuudesta ei enää kerätä. Dagmar Driven Junior Digital Solutions Specialist Tuukka Pallonen suosittelee tekemään tarvittavat päivitykset jo nyt.
Mitä uutta GA4 tarjoaa?
Google Analytics 4 on toisen sukupolven analytiikkatyökalu, joka vie käyttäjädatan ja -trendien seurannan uudelle tasolle. Nykyinen Universal Analytics on jo lähes kymmenen vuotta vanha palvelu, joten Google aikoo jatkossa panostaa yksinomaan GA4:n kehittämiseen. Jo tästäkin syystä käyttäjiä kannustetaan siirtymään mahdollisimman pian uuteen työkaluun.
GA4 on teknisesti merkittävä harppaus analytiikkatyökalulle. Kehitystyössä on kiinnitetty huomiota esimerkiksi saumattomiin integraatioihin muiden Googlen palveluiden kanssa. Merkittävänä etuna Universal Analyticsiin verrattuna on myös verkkosivuston ja mobiilisovelluksen sujuva integroiminen yhteisiksi analytiikkaluvuiksi.
Uudessa mittauskokonaisuudessa yksityisyys on etusijalla, ja järjestelmä on suunniteltu vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Esimerkiksi IP-osoitteita tai muuta henkilötiedoiksi luokiteltavaa dataa ei enää kerätä. GA4 on myös huomattavasti edeltäjäänsä parempi vaihtoehto kolmannen osapuolen evästeiden jäädessä historiaan, sillä työkalu mallintaa koneoppimismenetelmillä analytiikan tavoittamattomiin jäävää osaa käyttäjistä.

Kuvan lähde: https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/prepare-for-future-with-google-analytics-4/
Mitä markkinoijan tulee nyt tehdä?
Jo nyt kannattaa ryhtyä keräämään dataa rinnakkaiseen GA4-propertyyn, jotta historiadataa on olemassa myös lopullisen siirtymän jälkeen. Erityisesti liiketoiminnan sesonkivaihtelun huomioimisen kannalta on tärkeää, että analytiikan lukuja voidaan tarvittaessa verrata edelliseen vuoteen.
Dagmarin asiantuntijat auttavat asentamaan GA4:n sekä kouluttavat sen uuteen käyttöliittymään ja ominaisuuksiin. Näin analytiikasta saadaan kaikki mahdollinen hyöty irti liiketoiminnan tueksi.
GA4-siirtymä on myös loistava mahdollisuus tarkastella koko verkkoanalytiikan rakennetta ja toimivuutta uusin silmin. Vuosien saatossa tagien hallinta ja nimeäminen on saattanut muodostaa sekavan kokonaisuuden, varsinkin jos samaa kehitysympäristöä käyttää useampi henkilö tai analytiikkakumppani. Tämän vuoksi olisi suositeltavaa muodostaa selkeät, yhteiset toimintamallit nimeämiskäytäntöjen ja dokumentaation osalta. Näin syy-seuraussuhteiden selvittämiseen kuluu vähemmän työtunteja ja myös latausajat nopeutuvat, kun päällekkäiset tagit eivät rasita sivustoa.
tämän blogin kirjoitti
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
Felix Valkosipuli Ketchup tuuletti koko brändin TikTokissa – “paras mainos mitä oon nähny”Kun ikoninen, lapsiperheiden rakastama Felix-ketsuppi päätti hurmata uudella tuotteellaan Z-sukupolven, brändiä ryhdyttiin tuulettamaan vaikuttajien voimin….Tutustu työhömme
-
Metan CPM-hinta nousussa? Selvitimme syyt, ja ainakin yhteen niistä markkinoija voi itse vaikuttaaDagmarin asiantuntijat ovat havainneet Metassa osalla mainostileistä CPM-hintojen nousua maaliskuussa 2025. Kysyimme Metalta, mistä nousu…Lue blogi
-
Vattenfallin B2B-sivustosta selkeämpi ja luettavampiDagmarin ja Vattenfallin B2B-markkinoinnin eli Energyplazan yhteistyö käynnistyi jo marraskuussa 2023. Olemme tehneet B2B-sivustolle hakukoneoptimointia…Tutustu työhömme