Sarah Grünn

Liiketoiminnan strategiseen kehittämiseen ihastunut Dagmar Storiesin projektipäällikkö Sarah Grünn tarttuu herkästi uuteen ja nauttii luovien ratkaisujen löytämisestä. Inspiroituu tuloksiin pohjautuvista tavoitteista ja yhdessä tekemisestä.

Onko liveshoppailu ohimenevä trendi-ilmiö vai varteenotettava kasvumahdollisuus yrityksille? Liveshoppailun pioneeri ja Dagmar Storiesin projektipäällikkö Sarah Grünn kertoo kolme asiaa, jotka sinun kannattaa tietää liveshoppailusta.

Ostamisen trendeihin keskittyvässä artikkelissa kerroimme liveshoppailusta. Trendi sai tulta alleen Kiinassa vuonna 2015 ja myöhemmin Suomessa syksyllä 2020. Liveshoppailulla viitataan pääsääntöisesti verkkokaupassa pidettävään suoraan lähetykseen, jonka aikana asiakas voi ostaa lähetyksessä mainittuja tuotteita. Suora lähetys tallennetaan usein verkkokaupan sivulle, mikä kasvattaa verkkokaupan sisällöntarjontaa ja palvelee asiakkaita kellon ympäri.

Kyseessä ei ole vain nopeasti ohimenevä ilmiö. Yhä useampi globaalisti toimiva sosiaalisen median alusta, kuten Instagram, Facebook ja YouTube, on ilmoittanut ottavansa liveshoppailu-ominaisuuden käyttöön monessa maassa kuluvan vuoden aikana. Myös monet globaalit verkkokaupan toimijat, kuten Amazon, ovat jo ottaneet ominaisuuden haltuun. Suurien toimijoiden myötä liveshoppailu tulee varmasti muuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymistä.

Nämä kolme asiaa sinun kannattaa tietää liveshoppailusta:

1. Brändin näköinen interaktiivinen tapahtuma kuluttajille

Pääsääntöisesti verkkokaupoissa pidettävät liveshoppailu-tapahtumat erottuvat interaktiivisuudella ja brändin näköisellä sisällöllä. Suoran lähetyksen aikana asiakas voi keskustella lähetyksen pitäjän sekä asiakaspalvelun kanssa keskustelukentän välityksellä. Interaktiivinen malli helpottaa ostopäätöksen tekoa, sillä asiakas saa apua mieltä askarruttaviin kysymyksiinsä heti – aivan kuten kivijalkamyymälässäkin. Asiakas voi kysyä esimerkiksi lisätietoa lähetyksessä esiteltävästä tuotteesta tai palvelusta. Samalla kun asiakaspalvelija vastaa keskustelukenttään kirjallisesti, lähetyksen pitäjä voi vastata kysymykseen suullisesti.

Brändin näköinen lähetys muodostuu sisällön ja visuaalisen ilmeen konseptin mukaisesta yhdistelmästä. Esimerkiksi tekniikkaa myyvän verkkokaupan kevyenä konseptina voi olla se, että lähetyksen pitää aina kaksi asiantuntevaa työntekijää, jotka ovat pukeutuneet brändille tunnistettaviin työasuihin. Lähetyksen aikana voidaan verrata kahta laitetta tiettyä kaavaa seuraten. Kuvaustausta voi olla brändi-ilmettä mukaileva, ja verkkokaupan liveshoppailu-ikkuna brändivärien mukainen. Tarkasti määritelty, brändiä vahvistava sisältö tukee myös verkkokaupan muuta sisältöä.

Hyvin suunniteltu brändi-ilme yhdistettynä toimivaan konseptiin mimikoi tosielämän kanssakäymistä kivijalkamyymälässä.

2. Suora lähetys verkkokaupassa = korkea konversio

Liveshoppailun voi mieltää modernin ajan TV-shopiksi, joka on muovattu tämän päivän verkkokaupan maailmaan. Verkkokaupassa pidettävien lähetyksien juju piilee siinä, että asiakas voi tehdä ostoksia lähetystä katsoessaan. Katsojan ei tarvitse sulkea lähetysikkunaa tai vaihtaa sivua ostosten tekemiseksi. Tämä ei ainoastaan helpota ja nopeuta ostamista, vaan nostaa myyntikonversiot pilviin – asiakaspolku suorasta lähetyksestä oston viimeistelyyn on vain muutaman klikkauksen päässä. Myyntiä vauhdittavat myös rajoitetun ajan käynnissä olevat alennukset ja rajoitetusti saatavilla olevat tuotteet.

Myyntimahdollisuus jatkuu myös lähetyksen jälkeen. Useat liveshoppailualustat tarjoavat mahdollisuuden tallentaa lähetyksen verkkokauppaan, jolloin asiakkaat voivat katsoa sen itselleen sopivana ajankohtana. Myynti ei siis pysähdy lähetyksen päättymiseen, vaan voi jatkua viikkoja.

Myös vaikuttajamarkkinoinnin voi yhdistää liveshoppailuun mutkattomasti ja tuloksellisesti. Esimerkiksi siten, että lähetyksen pitää brändille sopiva vaikuttaja, joka kerää seuraajia lähetykseen sosiaalista mediaa hyödyntäen. Suurempi yleisö johtaa mitä todennäköisemmin suurempaan myyntiin. Yhteistyötä vaikuttajan kanssa voi nostaa yrityksen uutiskirjeissä ja muussa markkinoinnissa. Tuloksellisuutta voi seurata vertaamalla lähetystä sellaiseen, jossa vaikuttaja ei ole ollut mukana. Seurantaa voi tehdä myös mahdollisten alennuskoodien käytön kautta ja muilla vaikuttajamarkkinoinnin mittareilla sekä bränditutkimuksilla. Erinomainen esimerkki vaikuttajamarkkinoinnin yhdistämisestä liveshoppailuun löytyy täältä.

3. Myynnin seuranta

Verkkokauppatapahtuman etuna on myynnin helppo ja selkeä seuranta. Useat live shopping -alustat integroidaan verkkokauppaan niin, että ne ovat yhteydessä verkkokaupan omaan ostoskoriin. Tämä mahdollistaa paitsi myynnin tarkan seurannan, myös tiedon ostoskoriin lisättyjen tuotteiden määrästä. Asiakkaan poistuessa lähetyksestä, lisätyt tuotteet eivät häviä ostoskorista, mikä osaltaan kasvattaa myynnin mahdollisuutta.

Verkkokauppaan integroitavasta alustasta riippuen on mahdollista seurata:

  • Lähetyksen ja tallenteen katsoneiden määrää
  • Ostoskoriin tuotteita lisänneiden määrää
  • Ostoskoriin lisättyjen tuotteiden arvoa lähetyksen aikana ja sen jälkeen
  • Lähetyksen ja tallenteen aikana ostettujen tuotteiden arvoa
  • Kommenttien ja tykkäyksien määrää
  • Myyntipiikkejä lähetyksen aikana

Useat alustat tarjoavat valmiin raportin heti lähetyksen päätyttyä eli myyntejä ei tarvitse erikseen seurata muualla lähetyksen aikana. Oikean alustan valitseminen on erittäin tärkeää, sillä se vaikuttaa merkittävästi myynnin seurantaan ja lähetyksien kehittämiseen.

Tarvitsetko apua live shopping -alustan valitsemiseen, konseptoimiseen, lähetysten tuottamiseen tai liveshoppailun ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistämiseen? Ota yhteyttä: sarah.grunn@dagmar.fi