19.9.2019 | Markkinatutkimus

Emojit – tunteiden tulkit ja tekstin tiivistäjät

17. kesäkuuta vietettiin maailman emojipäivää, jonka kunniaksi sujautimme Dagmarin kuukausittaiseen Digitaalisen Median Tutkimukseen muutaman emojiaiheisen kysymyksen. Tulosten perusteella suomalaiset käyttävät emojeja selventämään viestin sävyä. Mutta mitä tapahtuu, jos vastapuoli tulkitsee emojin aivan eri tavoin? Ja onko emojeille sijaa yritysten viestinnässä?

 

Dagmarin Digitaalisen Median Tutkimukseen mukaan emojit ovat selvästi löytäneet paikkansa suomalaisten viesteissä. Vain 9 % tutkimukseemme vastanneista ei käytä emojeja koskaan.

 

Emojit ovat selvästi löytäneet paikkansa suomalaisten viesteissä. Vain 9 % tutkimukseemme vastanneista ei käytä emojeja koskaan. 91 % käyttää emojeja vähintään satunnaisesti ja 36 % lähes jokaisessa viestissään. Vähiten emojeja käyttävät 55–69-vuotiaat miehet ja eniten 16–24-vuotiaat. Emojit eivät silti ole vain nuorten juttu: 55–69-vuotiaista niitä käyttää 86 %.

Käytetyt emojityypit vaihtelevat hieman ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Jos käytät tavallisia hymyileviä emojeja, olet todennäköisimmin 35–44-vuotias: heistä peräti 63 % käyttää näitä symboleja. 16–24-vuotiaista puolestaan vain 35 % valitsee tavallisen hymynaaman.

 

Naiset käyttävät monia emojeja enemmän kuin miehet. Erityisen iso ero näkyy sydämen, käytössä. Naisista 56 % kuvittaa keskustelujaan sydänemojein, miehistä vain 18 %.

 

Sävyn selkeyttäjät

Digitaalisen Median Tutkimuksessamme kysyttiin myös, mitä asiaa tai tunnetilaa on helpompi viestiä emojin kanssa. Vastausten mukaan emojeja käytetään sekä selkeyttämään viestin sävyä että nopeuttamaan kommunikointia.

”Käytän hymyemojia tuomaan esiin, että kyseessä on vitsi.”

”Emoji tarkentaa yhden sanan kommenttia, korvaa tavallaan äänensävyn.”

”Myöntävä ja pirteä vastaus on helppo antaa emojien avulla. Esim. peukku tarkoittaa ’kyllä’ tai myönteisyyttä ilman tekstiä.”

Tunteiden kuvaajat

Entä ne tunteet? Tässä vaiheessa suomalaiset paljastivat herkän puolensa, sillä emojien kerrottiin ennen kaikkea auttavan myötätunnon ja välittämisen ilmaisemisessa (paria seksuaalisuuteen liittyvää mainintaa unohtamatta).

”Valitettavan harvoin tulee näin puhuttua, mutta viestinä sykkivä sydän on helppo laittaa.”

”En oikein osaa puhua miehelleni rakkaudesta, joten sydänemoji auttaa ilmaisemaan tunteita.”

”Tilanteet, joissa ei sanoja kaipaa: osanotto suruun tai surulliseen tilanteeseen, sydän tai särkynyt sydän.”

Myös nolostumisesta kerrotaan emojien avulla.

”Silloin kun nolostuttaa, käytän silmänsä peittävää apinaa.”

Väärin ymmärretyt

Kun emoja käytetään laajasti tunteiden välittäjinä, on harmillista, että ymmärrämme niitä lukuisin eri tavoin. Emoji, jonka piti selkeyttää viestiä tai välittää lämminhenkistä tunnetta, voi mennä vastaajalta aivan ohi tai yhdistyä johonkin toiseen aiheeseen. Tämä selvisi, kun pyysimme vastaajia kertomaan tulkintansa muutamasta emojista.

Esimerkiksi silmänsä peittävän apinaemojin, nähtiin tarkoittavan muun muassa häpeää, ujoutta, huvittuneisuutta, hyväntuulisuutta ja jännittyneisyyttä.

 

Vinosti silmät sirrillään hymyilevä emoji, tulkittiin esimerkiksi vihjailevaksi, mietteliääksi ja vahingoniloiseksi.

 

Kysyimme tulkintoja myös suuren suosion saaneesta kakkaemojista. Senkin tulkinta vaihteli hauskasta jutusta huonosti menneeksi jutuksi – jopa suklaanhimoksi. Onneksi konteksti johdattelee yleensä tulkintaa oikeaan suuntaan.

Brändi ohjaa käyttöä

Emojitutkimus on tärkeä muistutus siitä, miten eri tavoin me ihmiset käsitämme asioita. Mahdollisesta hämmennyksestä huolimatta Dagmar Storiesin Content Planner Annikki Jakonen suosittelee emojien käyttöä:

”Jos emojit sopivat brändin linjauksiin, niitä kannattaa käyttää. Emojilla varustettu viesti saa yleensä aina paremman vastaanoton, sillä se elävöittää tekstillä tavoiteltua tunnetilaa.”

Tutkimuksen mukaan emojit on lähes kaikille tuttu viestinnän tehokeino. Vaikka niiden käyttö on teknisesti vaivatonta, oikean sävyn löytämiseen on syytä uhrata pieni tovi. Sen jälkeen emojien kanssa voi irrotella hyvillä mielin!

 

Askarruttaako sinua jokin digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan tai muuhun mediakäyttöön liittyvä asia? Kaipaatko päätöksenteon tueksi muutamaa ilmiötä selventävää lukua?

Kuukausittaiseen tutkimukseemme on mahdollista liittää myös asiakkaidemme toivomia pieniä kokonaisuuksia. Ota yhteyttä: salla.lukkari@dagmar.fi

 

 

Digitaalisen Median Tutkimus on Dagmarin oma digitaalisen maailman ja kuluttajan suhdetta seuraava tutkimus, jossa kerätään jatkuvasti tietoa uusista nousevista aiheista ja palveluista sekä kuluttajien käyttäytymisestä niiden suhteen. Tutkimukseen vastaa kuukausittain 500 suomalaista, ja tietoa on kerätty jo vuodesta 2013. Emojikysymyksiin vastasi kesä-heinäkuussa yhteensä 1000 suomalaista. Otos edustaa 16–69-vuotiasta suomenkielistä väestöä manner-Suomessa.

Salla Lukkari

Salla Lukkari

Junior Research Planner Dagmar Drive -yksikössä. Innostuu erilaisista kuluttajista. Tavoittelee jatkuvasti paremmin kiteytettyä ja kommunikoitua tietoa sekä pyrkii ymmärtämään maailman menoa. Vapaa-ajalla laulaa bändissä ja yrittää pysyä luistimilla pystyssä.

Lisää aiheesta