Sisältöjen uudelleenkäytettävyys ja taloudellinen suunnittelu
Sisältömarkkinoinnin panostusten ennustetaan tuplaantuvan vuoteen 2028 mennessä. Evästeiden poistuessa on entistäkin tärkeämpää tavoittaa oikeanlainen yleisö, oikeassa kanavassa oikeaan aikaan. Kilpailu kiristyy ja kasvattaa painetta tuottaa sisältöä enemmän, parempana, koko ajan, nopeammin – ja kustannustehokkaasti! Dagmar Storiesin CX Strategist Sirpa Toljander ja Content Planner Laura Kähkölä kertovat, miten suunnittelet ja tuotat sisällöt fiksusti.
Kun sisältömarkkinointiin panostetaan jatkossa enemmän, myös vaatimukset prosesseille ja järjestäytyneelle sisällöntuotannolle kasvavat. Tarvitaan fiksumpaa suunnittelua, sisältöjen uudelleenkäyttöä ja kaikin puolin strategisempaa otetta.
Kustannussäästöjä voidaan hakea monin tavoin: käyttämällä sisältöjä uudelleen, versioimalla nykyisiä ja tuoreuttamalla teeman mukaisia – tai ennakoivalla sisällönsuunnittelulla ja tehokkailla tuotannoilla, jotka mahdollistavat monikanavaisen lähestymistavan.
Eteenpäin katsova suunnittelu vs. jo tuotetun materiaalin versiointi
Molemmissa on puolensa. Jos materiaalia on paljon, sitä voi käyttää uudelleen. Kannattaa silti pohtia kriittisesti, mitä ja miksi vanhaa lähdetään versioimaan. Suunnittelu maksaa, mutta siitä kannattaakin maksaa!
Uudelleen käytön suunnittelu laskee tuotannon kustannuksia, jotka ovat kuitenkin aina messevämpiä kuin panostukset suunnittelutunteihin.
Käytä aikaa suunnitteluun, sillä se tuo kustannussäästöjä. Muotoile brändillesi aikaa ja kulutusta kestävä kattoteema, josta voidaan ammentaa yhä uusia ja uusia sisältöjä – tätähän teemoituksella haetaan. Kustannustehokkuutta saat, kun mietit omat tuotannolliset tarpeesi etukäteen.
Älä heitä rahaa hukkaan – näin käytät tuotantobudjettisi järkevästi
Sisällön tuotanto vaatii aina resursseja, tehdäänpä sitä pienellä inhouse-tiimillä tai monen eri kumppanin voimin.
Esimerkiksi yhden videosisällön tuotantoon pitää lähes aina varata kalenterista vähintään yksi kokonainen kuvauspäivä sekä paljon aikaa suunnittelulle ja jälkikäsittelylle. Ennen kuin käynnistät tuotantoa, pohdi nämä asiat huolellisesti loppuun asti:
- Määrittele kaikki kuvamateriaalitarpeet etukäteen ja pidä kuvasuhteet laajoina. Rajauksella voidaan tarvittaessa varioida sisältöjä eri kanaviin myöhemminkin.
- Huomioi kanavien erot muutenkin kuin kuvasuhteiden kannalta: useita kuvakulmia, lähikuvaa ja laajempaa kuvaa.
- Suunnittele valmis sabluuna sisällöntuotannolle. Nopeuttaa ja pakottaa ajattelemaan kustannustehokkaasti.
- Mieti artikkeleihin ja verkkosisältöihin jo suunnitteluvaiheessa pari eri ulostulokulmaa. Sisältöä saadaan jaettua useammalla eri kärjellä eri kanavissa.
TÄMÄN BLOGIN KIRJOITTIVAT
LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA
-
Sisältökonseptien kirkastus ja prosessien hionta nostivat Finavian somesisällöt uusiin korkeuksiinLentoasemayhtiö Finavian asiakaslupaus on For smooth travelling. Tämä lupaus ohjaa myös sosiaalisen median sisältökokonaisuutta, jota…Tutustu työhömme
-
Vaikuttajamarkkinointi antoi DNA:n B2B-palveluille kasvotVaikuttajamarkkinointi antoi DNA:n B2B-palveluille kasvot.Tutustu työhömme
-
Saarioisen somekonseptit kolahtavat asiakkaisiin ja sitouttavat brändiinStrategiaan ja sisältöjen linjaukseen pohjautuvat somen sisältökonseptit ovat sitouttaneet asiakkaita aiempaa vahvemmin.Tutustu työhömme